• Anonym (Ts)
    Sat 1 Aug 2020 20:24
    1184 visningar
    61 svar
    61
    1184

    Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?

    Som rubriken lyder.

    Tror ni att restriktionerna håller i sig tills årskiftet?

    och hur ska man i så fall förhålla sig till det med tanke på julafton och nyår?

    Har ett barn som fyller år runt då också men vill inte bjuda in hela tjocka släkten om restriktionerna fortfarande råder. Någon som har förslag/idéer på födelsedagsfirande med avstånd på vintern?

  • Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?
  • Tue 4 Aug 2020 08:25
    #51
    Anonym (Farligt) skrev 2020-08-04 06:30:34 följande:
    Till de som har tagit cotona-test och fått veta att de har antikroppar.

    Behöver de aldrig mer oroa sig för att få Corona?
    Antikroppar får man bara om man haft sjukdomen, eller är det nya regler för corona?
  • Tue 4 Aug 2020 08:47
    #52

    Fast jag känner flera personer som har påvisbara antikroppar utan att ha varit märkbart sjuka (och inte heller smittat sin omgivning!)

    I nuläget vet ingen säkert hur länge man är immun om man har antikroppar.

  • Anonym (Farli­gt)
    Tue 4 Aug 2020 09:10
    #53
    mammabitch skrev 2020-08-04 08:47:21 följande:

    Fast jag känner flera personer som har påvisbara antikroppar utan att ha varit märkbart sjuka (och inte heller smittat sin omgivning!)

    I nuläget vet ingen säkert hur länge man är immun om man har antikroppar.


    Så corona-test är egentligen helt onödigt att göra?
  • Tue 4 Aug 2020 09:47
    #54

    Nja det kan väl ge en vägledning för vilka risker man väljer att ta.
    Så länge man inte tar det som en 100% försäkran

    I vården där jag arbetar . och på andra ställen vad jag förstått- testas alla som vill. De med antikroppar har inte lika hårda krav på att stanna hemma  vid lätt,, diffusa symtom.

  • Anonym (Maj)
    Tue 4 Aug 2020 17:41
    #56
    Melker79 skrev 2020-08-04 15:33:42 följande:

    Man vet ju inte hur länge restriktionerna håller men jag tror att munskydd kommer att vara ett krav länge om inte för alltid.

    Så jag köpte munskydd ifrån www.muntrygg.se det var en riktigt snabb leverans och allt kändes enkelt med beställning och hygiensikt. Inte dåligt pris häller.


    Men lägg ner ditt reklam-spammande. Klart DU hoppas att munskydd kommer vara ett krav "länge om inte för alltid". Vi har ju inte ens krav på det i Sverige än. 
  • Tue 4 Aug 2020 18:02
    #57
    +1
    Anonym (Eh) skrev 2020-08-01 20:33:09 följande:

    Vi har hela tiden träffat 70+ och levt som vanligt, även haft dem som barnvakt. Har dock undvikit att träffas vid förkylningsymtom. Några jag känner ingen att träffa sin 70+ precis i början, men inte nu längre.

    På mitt arbete på sjukhuset har vi även ganska många 70+ som jobbar som timvikarier Tror det är ovanligt att isolera sig, vem orkar leva så?


    Ser du inget konstigt alls med att du "måste leva som vanligt" med allt vad det innebär, och samtidigt jobbar på sjukhus?! Har du inget alls ansvar för vad du utsätter både patienter och anhöriga för?
  • Tue 4 Aug 2020 18:04
    #58
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-01 21:21:37 följande:

    Tack för svaren!

    Jag träffar nästintill ingen till vardags och håller mig hemma mest. Träffar mitt barn (mammaledig), mitt ena syskon, mitt barns pappa och har även träffat min mamma någon enstaka gång. Och det nöjer jag mig med faktiskt.

    Folk i min närhet (släkt och nära) tar det dock inte riktigt seriöst så dem lär inte ha förståelse för att eventuellt födelsedagsfirande ställs in, därav frågan om förslag på coronavänligt firande men det lär väl inte gå, speciellt inte på vintern. Jul och nyår får väl också spenderas typ själv, eventuellt med barnets pappa men inte mer tror jag. Alternativet är nämligen att åka till en släkting och träffa Alla(!) andra släktingar, vilket inte känns optimalt. Är nog ensam om att tycka det dock.

    ni menar alltså att jag ska ställa in mig på att följa restriktionerna ända till årskiftet och ännu längre?

    Orkar inte vara den enda i min närhet som följer restriktionerna och nästintill isolerar mig. Känner mig nästan töntig med tanke på att alla andra struntar i det.


    Restriktionerna kommer förmodligen gälla till årsskiftet, ja. Bjuda hem enstaka och/eller ses ute, tex runt en brasa?
  • Anonym (Eh)
    Tue 4 Aug 2020 18:26
    #59
    Karin7202 skrev 2020-08-04 18:02:27 följande:
    Ser du inget konstigt alls med att du "måste leva som vanligt" med allt vad det innebär, och samtidigt jobbar på sjukhus?! Har du inget alls ansvar för vad du utsätter både patienter och anhöriga för?

    Typ alla lever som vanligt, många har barn och familj. Dem jag jobbar med går ut på restaurang, köpcentrum, reser, träffar släkt och vänner (inklusive 70+), går på lekland och badhus osv. 


    I vanliga fall går man till jobbet med lätt förkylning en det gör man ju naturligtvis inte nu. Vi använder visir vid nära kontakt. Extra handhygien kan jag inte säga - för det är man ju precis lika noga med annars också. Tar hänsyn och håller avstånd till okända.

  • Anonym (Maj)
    Tue 4 Aug 2020 18:42
    #60
    Anonym (Eh) skrev 2020-08-04 18:26:10 följande:

    Typ alla lever som vanligt, många har barn och familj. Dem jag jobbar med går ut på restaurang, köpcentrum, reser, träffar släkt och vänner (inklusive 70+), går på lekland och badhus osv. 


    I vanliga fall går man till jobbet med lätt förkylning en det gör man ju naturligtvis inte nu. Vi använder visir vid nära kontakt. Extra handhygien kan jag inte säga - för det är man ju precis lika noga med annars också. Tar hänsyn och håller avstånd till okända.


    Ojdå, dom barnfamiljer jag känner har gjort raka motsatsen. Leos lekland och badhus hade aldrig kommit på fråga. Inte restaurang, café eller köpcentrum heller utan dom kör på att en person i familjen åker och handlar (eftersom det uppmanats till det). Dom har inte träffat sina släktingar över 70 sen mars, men vet att några hjälper till och handlar till sina släktingar men då är det lämning utanför dörren och ingen fysisk kontakt som gäller. Barnbarnen har kört videohälsningar och vinkat genom fönster. 
  • Tue 4 Aug 2020 18:55
    #61

    Jag tänker att det är början på augusti. Jul, nyår och barnkalas kan man planera i december, när man vet hur läget är då. 

    Jag tror att det är restriktioner kvar och att vi uppmanas hålla jul- och nyårsfirandet lugnt och relativt litet. 

  • Anonym (Eh)
    Tue 4 Aug 2020 20:33
    #61
    Anonym (Maj) skrev 2020-08-04 18:42:25 följande:
    Ojdå, dom barnfamiljer jag känner har gjort raka motsatsen. Leos lekland och badhus hade aldrig kommit på fråga. Inte restaurang, café eller köpcentrum heller utan dom kör på att en person i familjen åker och handlar (eftersom det uppmanats till det). Dom har inte träffat sina släktingar över 70 sen mars, men vet att några hjälper till och handlar till sina släktingar men då är det lämning utanför dörren och ingen fysisk kontakt som gäller. Barnbarnen har kört videohälsningar och vinkat genom fönster. 

    Min pappa på 70+ är ute och far överallt, träffar massor med folk. När jag var hemma med förkylning åkte han och handlade åt mig (jag håller mig självklart i karantän vid symtom). Han ville komma in men det sa jag bestämt nej till. Självklart gick jag inte heller in på skolan heller utan stod utanför och höll avstånd till andra vid hämtningen.

Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?