• Anonym (förvirrad)

    Orolig över vad som händer

    Hej,

    Jag har "dejtat" en man i 4-5 månader. Vi är exklusiva med varandra dvs. som ett par. MEN har inte haft snacket. Jag har träffat hans familj o vänner och han min. Han har varit väldigt mån att få med mig i kompisgänget och har varit med på massvis aktiviteter. Jag o hans vänner kommer även bra överens o han med mina. Vi två har även nyligen åkt iväg på en weekend tillsammans under sommaren.

    Han har har varit väldigt kärleksfull och öppen mot mig för att få mig att känna mig trygg. Vi har pratat om förväntningar i ett förhållande och vad vi ej tycker om.
    Allt har verkligen varit perfekt och respektfullt.

    Den senaste veckorna har vi dock haft det lite "svajigt". De har varit dödsfall i hans familj, ekonomiska omständigheter + att jag varit känslig över vissa saker och låtit det gå ut över honom lite mer än jag borde ha gjort..så att han känt sig stressad, hörnad och nedstämd av allt och uttryckte sig att det är något som inte känns 100...Han är typen att lägga locket på och låtsas som allt är bra tills det kokar över.


     


    Vi pratade hursomhelst ut om det ordentligt och han försäkrade mig om att detta inte kommer resultera i ett dumt beslut från hans sida o att jag inte skall oroa mig.. Han behövde några dagar o sova ensam och. vara med vänner o familj för att rensa skallen men att vi skulle sms:a/ringa. Han uttryckte även att de ev. blev så mycket större på grund av allt annat som hänt samtidigt. Detta respekterade jag såklart och gav honom andrum dvs. hörde bara av mig om han skrev först och var uppmuntrande till hans aktiviteter och allmänt positiv. Jag tog även tillfället i akt att tänka på mig själv och umgås med mina vänner för att kunna alstra positiv energi. För jag behövde ladda om mina batterier också.


     


    Efter 3 dagar frågade han om jag ville ses nästa dag. Det gjorde mig ju såklart glad. Vi träffades och han var sådär fin och kärleksfull som innan o jag lät honom ta initiativ till närhet för att inte vara för på/ klängig. Allt var jättebra med mycket kärlek o skratt.. 


    2 dagar senare reste vi iväg på weekend som vi tidigare bokat och hade det mysigt..resan bjöd på närhet, skratt och kärlek och snack om framtida saker han vill vi ska göra ihop o annat i framtiden relaterat till oss.


     


    MEN, något ligger och gror i min mage då jag mer eller mindre nästan söker efter bekräftelse. Sådan var jag inte innan. Notera att detta är inget jag visar utåt utan mer går runt och tänker på. Vilket inte är så hälsosamt för mig o tar massa energi. Vi har ju inte pratat vidare kring det som fick honom att behöva utrymme.


    Och nu efter vår lilla resa så har han hört av sig mindre igen under 2 dagar och känns lite distanserad..tar inga direkt intiativ eller visar ett större intresse för vad jag gör. Förstår ju att han behöver lite andrum efter vi hängt 3 dagar i rad..men vet inte riktigt hur jag skall hantera detta? Hur kan jag utan att vara krävande få svar eller skall jag bara fortsätta ge han andrum?


     


    Vill verkligen inte förstöra något mellan oss genom att vara gnällig..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-02 14:24
    Sorry för mellanrummen.
  • Svar på tråden Orolig över vad som händer
  • Anonym (L)

    Jag tycker att ni borde ha the talk.

    Säg till honom att du verkligen inte vill vara gnällig och att du fattar att ni inte kan höras hela tiden, men att du bara vill veta vad han tycker om dig och er relation. Säg att ni ändå har dejtat ett bra tag nu och att det är dags att ni pratar om er relation. Just nu låter det ju som att ni är ett tvättäkta par och inte kvar på dejtingstadiet längre, men först behöver ni prata om det och du behöver få det bekräftat att ni faktiskt är ett par. För han kanske tycker något annat.

    Förklara för honom att du bara vill veta var ni står i er relation. Livet är för kort för att gå runt och noja över saker som dessa. Ni kan inte höras hela tiden och han kanske inte orkar skriva jättemycket hela tiden, utan att det behöver vara något fel, men ni behöver ändå veta var ni står i er relation till varandra. Detta för att minska risken att det blir missförstånd eller att någon känner sig utnyttjad/sårad.

    Prata med honom. Fråga, utan att vara för på. Lyssna och respektera det han säger så går det nog bra.

  • Anonym (Y)

    Jag tycker du ska ta det litet lugnt o ge honom utrymme. Två dagar är väldigt kort tid. OM det är så att han har har känt att han behöver mer egentid så är det bra om du kan backa litet. Om det inte är så har du inget att förlora på att ta det litet lugnt. Att "ta snacket" kommer ni att behöva förstås så småningom men ge det litet mer tid.

  • Anonym (A)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-02 15:39:55 följande:
    Jag tycker du ska ta det litet lugnt o ge honom utrymme. Två dagar är väldigt kort tid. OM det är så att han har har känt att han behöver mer egentid så är det bra om du kan backa litet. Om det inte är så har du inget att förlora på att ta det litet lugnt. Att "ta snacket" kommer ni att behöva förstås så småningom men ge det litet mer tid.
    Håller med
  • Anonym (förvirrad)

    Okej, jag fortsätter att ta det passivt ett tag till. Nu skickade han iallafall ett spontant meddelande till mig och frågade om min dag..Kan ju dock säga att det är svårt att INTE skriva något först när hela dagen tickar förbi.


    Den här killen är väldigt självsäker med god självkänsla och från skillnad från mitt ex som var känslig med dålig självkänsla så är jag inte riktigt bekant med att de vill vara ifred och sluter sig. Mitt ex krävde mkt kontakt/ bekräftelse..och att jag var hans stöttepelare/tom psykolog. Så de här är raka motsatsen. Dvs. att lämna en herre ifred och låta honom komma till dig.


    Ja, som sagt vi har inte haft snacket. Lite dumt kanske i efterhand..då hade detta kanske varit lite mer lättare att hantera. Men jag avvaktar med att fråga honom kring denna biten lite eftersom hans behov av utrymme för att rensa huvudet för att må bättre ligger så nära i tiden. Vill inte få han o känna sig mer "kvävd" för att jag kräver massa utav honom... Men vill gärna prata om det när vi ses framöver iallafall.

    Kan tilläga att han även berättat för sin chef på sitt jobb + kollegor att han träffar mig och att de gratulerat honom (vi arbetar på samma stora företag) + berättat för sitt ex som han delar kompisgäng med..så även om detta var innan våran lilla "svaka" känns våran relation ändå mer än dejtingstadie..

  • VickanD

    Ni har dejtat i flera månader och ni har fortfarande inte haft the talk? Alltså, enligt mig låter det ju som att ni faktiskt ÄR ett par, men ni bör prata om det för att undvika problem och missförstånd.

    Jag tycker att du borde prata med honom. Du behöver ju få veta vad han känner och på vilken nivå er relation befinner er. Att prata med honom om det är knappast att kväva honom. Jag menar, ni är ju två i er relation och du vill väl veta.

  • Anonym (förvirrad)

    Liten fortsättning..efter han skrev så frågade jag om hur hans dag varit. Då svarade han att den faktiskt vart helt okej o han inte gjort mycket alls o varpå jag skrev det kanske var skönt det med? Han svarade då "Ja det är väl precis de jag bör göra" eller något i den stilen. Kunde då inte hålla mig från att iallafall flika in med - "Men du vill väl träffa mig snart iaf + lite emojis för att inte få de låta "surt".

    Fick då ett kort "Jadå" (+ puss emoji + ler emoji) och sedan var han snabb att i samma mening skriva att han skall sova nu.


    Över analyserar jag hans svar om jag tycker det kändes rätt tafatt? Antar jag är sjukt känslig just nu för att han varit rätt distanserad / kort sedan resan. Och om han nu behöver ytterligare utrymme bör han då inte förmedla detta?

    Eller borde jag bara fatta att de hänger ihop me de innan och bara bita ihop... Hur lång tid skall jag vänta?

  • Anonya

    Jag reagerade på dödsfallet, om det spelar in. Hur nära var personen som dog? Ibland behöver det ju inte vara någon man är nära släkt eller vän med eller träffar så ofta, men som ändå står en nära så det berör mycket. Framförallt om det är en ung person, kommer plötsligt eller är ett extraotäckt sätt liksom. Kan ju också vara så att man själv inte är så berörd men att övriga i familjen är det och att det på så sätt påverkar. Hur mycket har ni pratat om det? Pratat om det också senare och inte bara just då? Vet förstås inte alls om det spelar in, men skulle kunna göra det.

  • Anonym (Själsdödande)
    Anonym (förvirrad) skrev 2020-08-03 01:27:19 följande:

    Liten fortsättning..efter han skrev så frågade jag om hur hans dag varit. Då svarade han att den faktiskt vart helt okej o han inte gjort mycket alls o varpå jag skrev det kanske var skönt det med? Han svarade då "Ja det är väl precis de jag bör göra" eller något i den stilen. Kunde då inte hålla mig från att iallafall flika in med - "Men du vill väl träffa mig snart iaf + lite emojis för att inte få de låta "surt".

    Fick då ett kort "Jadå" (+ puss emoji + ler emoji) och sedan var han snabb att i samma mening skriva att han skall sova nu.


    Över analyserar jag hans svar om jag tycker det kändes rätt tafatt? Antar jag är sjukt känslig just nu för att han varit rätt distanserad / kort sedan resan. Och om han nu behöver ytterligare utrymme bör han då inte förmedla detta?

    Eller borde jag bara fatta att de hänger ihop me de innan och bara bita ihop... Hur lång tid skall jag vänta?


    Nä det där är själsdödande. Ryser bara av att läsa det. Han styr och du önskar mer. Varit där själv och jag säger bara, aldrig mer. Att behöva utrymme så tidigt och att sluta sig när något händer är inget gott tecken. Aldrig mer att jag sitter och väntar och hoppas längre. Om han inte är lika intresserad och på som mig, då får det vara. Tycker inte att du ska bita ihop eller vänta. Du är värd någon som verkligen vill ha dig.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Själsdödande) skrev 2020-08-03 14:08:16 följande:

    Nä det där är själsdödande. Ryser bara av att läsa det. Han styr och du önskar mer. Varit där själv och jag säger bara, aldrig mer. Att behöva utrymme så tidigt och att sluta sig när något händer är inget gott tecken. Aldrig mer att jag sitter och väntar och hoppas längre. Om han inte är lika intresserad och på som mig, då får det vara. Tycker inte att du ska bita ihop eller vänta. Du är värd någon som verkligen vill ha dig.


    Håller inte med. Jag tycker det verkar som att mannen är glad att han träffat dig. Berättar för andra, vill att familj och vänner ska träffa dig etc. Akta dig för att bli klängig, det kan förstöra så himla mycket. Visst ska ni kommunicera, och visst behöver ni prata om relationen, och visst kan det vara så att han har kommit på andra tankar. Men det hjälper inte att vara för på då, tvärtom.
  • Anonym (förvirrad)

    Jag har verkligen inte varit på... Idag har jag inte skrivit på hela dagen förutom ett svar flera timmar senare på ett massutskick snap som han skickade. Den öppnade han bara och har inte hört något mer överhuvudtaget. Jag hade vart OK med att ge honom detta utrymmet ifall vi iaf hade pratat om det/ vad han behöver. Men att bara dra sig undan tycker jag är lite fult? Funderar på att ringa honom ikväll och be honom förtydliga vad han tänker..?

Svar på tråden Orolig över vad som händer