• Mon 3 Aug 2020 10:51
    151480 visningar
    4359 svar
    +1
    4359
    151480

    IVF hösten/vintern 2020

    Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

    Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

  • Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Tue 4 Aug 2020 12:48
    #11
    Ölandstoka skrev 2020-08-04 12:33:43 följande:

    Blir mensen någon dag sen kanske ni får starta på en gång :) Ska ni göra någon undersökning eller är ni egentligen klara att starta en behandling?

    Tyvärr är det svårt för männen att förstå tror jag. Det är ju i våra kroppar allt händer.


    Nej vi kommer inte få starta någon behandling även om jag skulle få mens nån dag efter vi varit i Uppsala då det är så mycket och så många läkare som är inblandade. Behöver även ta fragminsprutor under hela graviditeten. Träffen den 19 är att vi ska få info om hur sprutbehabdlingen går till och dom ska göra ett vaginalt ultraljud på mig samt att vi ska ha med alla provresultat från Livio. Är dock livrädd för att dom också när vi väl är där ska få för sig att inte vilja hjälpa oss. Om det inte blir några frågetecken eller annat krångel så kommer start med sprutorna påbörjas vid nästa mens.
  • Tue 4 Aug 2020 23:19
    #12

    Hej !

    Hänger på här :)

    Jag och min sambo båda 25år är inne på vårat första ivf försök , korta protokollet. Dag 4 med gonal f idag.

    Utredningen blev klar i dec så känns så otroligt skönt att äntligen vara igång. Vi går på huddinge , och anledning är nedsatta spermier. Ska på första ultraljud på fredag.

    Ser fram emot att följa eran resa!

  • Tue 4 Aug 2020 23:25
    #13

    Hänger gärna på här. Ska äntligen få komma igång med en ny behandling nästa mens, om ca 2 veckor. Syskonförsök. Är så taggad!!! Har väntat så länge på detta och äntligen har kliniken öppnat. Gjorde min första ivf-behandling i maj 2019. Blev ej gravid på färskförsöket men på första FET i augusti. Var så lycklig hela hösten. Tyvärr gick det inte hela vägen. Så nu är det bara att ta nya tag. Är nervös för allt som kan hända, men mest hoppfull.

  • Wed 5 Aug 2020 09:15
    #14
    patriciaaah skrev 2020-08-04 12:48:28 följande:

    Nej vi kommer inte få starta någon behandling även om jag skulle få mens nån dag efter vi varit i Uppsala då det är så mycket och så många läkare som är inblandade. Behöver även ta fragminsprutor under hela graviditeten. Träffen den 19 är att vi ska få info om hur sprutbehabdlingen går till och dom ska göra ett vaginalt ultraljud på mig samt att vi ska ha med alla provresultat från Livio. Är dock livrädd för att dom också när vi väl är där ska få för sig att inte vilja hjälpa oss. Om det inte blir några frågetecken eller annat krångel så kommer start med sprutorna påbörjas vid nästa mens.


    Vad jobbigt att fortfarande inte veta, hoppas att det går bra!
  • Wed 5 Aug 2020 09:22
    #15
    AnneP skrev 2020-08-04 23:19:30 följande:

    Hej !

    Hänger på här :)

    Jag och min sambo båda 25år är inne på vårat första ivf försök , korta protokollet. Dag 4 med gonal f idag.

    Utredningen blev klar i dec så känns så otroligt skönt att äntligen vara igång. Vi går på huddinge , och anledning är nedsatta spermier. Ska på första ultraljud på fredag.

    Ser fram emot att följa eran resa!


    Spännande! Känner du av något från hormonerna? Jag brukar inte känna något alls förutom att jag svullnar upp när det närmar sig plock :)
  • Wed 5 Aug 2020 10:04
    #16
    Söstrami83 skrev 2020-08-04 23:25:05 följande:

    Hänger gärna på här. Ska äntligen få komma igång med en ny behandling nästa mens, om ca 2 veckor. Syskonförsök. Är så taggad!!! Har väntat så länge på detta och äntligen har kliniken öppnat. Gjorde min första ivf-behandling i maj 2019. Blev ej gravid på färskförsöket men på första FET i augusti. Var så lycklig hela hösten. Tyvärr gick det inte hela vägen. Så nu är det bara att ta nya tag. Är nervös för allt som kan hända, men mest hoppfull.


    Välkommen! Härligt att du är taggad, du får smitta av dig :)

    Jag är lite rädd att jag inte kommer att kunna glädjas åt en graviditet, kommer att vara så rädd för ett till missfall.

    Fick du barn utan ivf tidigare?
  • Wed 5 Aug 2020 13:24
    #17
    Ölandstoka skrev 2020-08-03 10:51:20 följande:

    Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

    Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!


    Minns dig från tidigare trådar. Tråkigt att läsa om missfallet! Nu hoppas vi att det är er tur. Spännande att vara igång igen även om du inte känner så mycket. :)

    Vi väntar på att få göra återföring av blastocyst i början av september. Ska starta med Provera imorgon är det tänkt! Vi har gjort två behandlar (en privat och en via regionen). På första behandlingen blev det bara ett embryo som blev en kemisk graviditet/tidigt missfall. Andra behandlingen gav två blastocyster varav den ena återfördes i juni men blev minus.
  • Wed 5 Aug 2020 13:36
    #18

    Hänger gärna på då jag ska börja min första behandling idag med Gonal f. Aldrig varit så rädd och nervös, men det blir nog bra. Jag önskar alla lycka till och hoppas på det bästa ??

  • Wed 5 Aug 2020 13:37
    #19
    Klang89 skrev 2020-08-05 13:36:02 följande:

    Hänger gärna på då jag ska börja min första behandling idag med Gonal f. Aldrig varit så rädd och nervös, men det blir nog bra. Jag önskar alla lycka till och hoppas på det bästa


  • Wed 5 Aug 2020 15:32
    #20
    Ölandstoka skrev 2020-08-05 10:04:42 följande:

    Välkommen! Härligt att du är taggad, du får smitta av dig :)

    Jag är lite rädd att jag inte kommer att kunna glädjas åt en graviditet, kommer att vara så rädd för ett till missfall.

    Fick du barn utan ivf tidigare?


    Blir nog lite så när man väntar så länge på att få börja, lite antiklimax liksom. Man tar första sprutan och sen är det ju bara att vänta igen. Du blir nog mer pepp ju närmare äggplocket du kommer, tror du inte?

    Har två barn sedan innan på naturlig väg. Sedan fick min sambo cancer och blev steril av kemoterapin. Vi använder således infrysta spermier och gör icsi med dem.

    Är också mer orolig denna gången. Gjorde ett sent avbrytande i januari pga svåra fosteravvikelser som uppdagades på RUL. Samtidigt så kan man ju bara försöka vara positiv och hoppas att det går bra denna gång. Finns ju tyvärr inga garantier att allt går bra med eller utan IVF.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020