• Mon 3 Aug 2020 10:51
    151500 visningar
    4359 svar
    +1
    4359
    151500

    IVF hösten/vintern 2020

    Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

    Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

  • Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Sat 3 Oct 2020 19:18
    eeerica skrev 2020-10-03 09:42:51 följande:
    Tack för det :)
    Dom positiva historierna är väl inte så vanliga kanske...det är ju ett känsligt ämne och man vill nog inte "skryta" Man vill ju inte strö salt i såren hos andra, samtidigt vill man inge hopp. Det är många som lyckas, min väninna fick bara ett befruktat ägg, och det blev en pojk som nu är 5 år. 
    Håller alla tummar jag har för alla er andra här inne <3
    Jag tycker det känns skönt att få höra några positiva historier också, och då menar jag inte mirakelhistorierna som t.ex. "min bekantas bekanta blev gravid naturligt efter 100 försök med IVF" eller "precis när de skulle adoptera blev hon gravid" - utan snarare de gånger IVF faktiskt fungerat. Kanske har det varit en extremt jobbig resa men som gett resultat, så man kan tänka att det faktiskt kan funka för en själv också nu när man får hjälp :)

    Lycka till med syskonförsöket, och grattis till dottern {#emotions_dlg.flower}
  • Sat 3 Oct 2020 20:16
    Sussna85 skrev 2020-10-03 18:59:16 följande:

    Hur gick det för dig idag på UL?


    ack för att du frågar <3 det gick ok, var rätt besviken. 6 ok stora men totalt 17 på gång.. De andra var för små. Detta var nu andra ultraljudet. Ska tillbaka till tredje på tisdag- ska minska dosen lite nu för att inte bli överstimulerad. Hoppas hoppas det ser bra ut på tisdag! Var mer nervös än vad jag trodde idag.
  • Sat 3 Oct 2020 21:46
    Miilna15 skrev 2020-10-03 19:18:34 följande:

    Jag tycker det känns skönt att få höra några positiva historier också, och då menar jag inte mirakelhistorierna som t.ex. "min bekantas bekanta blev gravid naturligt efter 100 försök med IVF" eller "precis när de skulle adoptera blev hon gravid" - utan snarare de gånger IVF faktiskt fungerat. Kanske har det varit en extremt jobbig resa men som gett resultat, så man kan tänka att det faktiskt kan funka för en själv också nu när man får hjälp :)

    Lycka till med syskonförsöket, och grattis till dottern 


    Hej, jag vill också passa på med lite pepp-talk. Jag är 41 år och vi har klassats som oförklarligt barnlösa, jag och min man. Inga barn sedan tidigare. Haft 5-6 missfall. Gjorde IVF på Nordiq i Gbg privat i mars (korta protokollet med gonal F). Plockade 7 ägg varav 3 befruktades. Ett embryo dog, ett klarade odling till blastocyst och ligger i frys. Det tredje återfördes som 2-dagars och det tog sig :D. Efter en turbulent och nervös tid med bl a hög DS-risk på KUB gjorde vi fostervattensprov och alla kromosomer var ok. Nu väntar vi en liten flicka som är beräknad 6 december och vi är så förväntansfulla och lyckliga!

    Ge inte upp, även om ni som i mitt fall ?bara? får tre befruktade ägg. Jag var sååååå besviken men guldägget fanns ju där :D.

    Så, IVF funkar, även om det känns tröstlöst och jobbigt med hormonsvaj, sprutor och det där jäkla kladdiga Lutinus. Önskar er som är mitt i behandling nu all lycka till, håller tummar och tår!!
  • Sat 3 Oct 2020 22:07
    Astrid40 skrev 2020-10-03 21:46:49 följande:

    Hej, jag vill också passa på med lite pepp-talk. Jag är 41 år och vi har klassats som oförklarligt barnlösa, jag och min man. Inga barn sedan tidigare. Haft 5-6 missfall. Gjorde IVF på Nordiq i Gbg privat i mars (korta protokollet med gonal F). Plockade 7 ägg varav 3 befruktades. Ett embryo dog, ett klarade odling till blastocyst och ligger i frys. Det tredje återfördes som 2-dagars och det tog sig :D. Efter en turbulent och nervös tid med bl a hög DS-risk på KUB gjorde vi fostervattensprov och alla kromosomer var ok. Nu väntar vi en liten flicka som är beräknad 6 december och vi är så förväntansfulla och lyckliga!

    Ge inte upp, även om ni som i mitt fall ?bara? får tre befruktade ägg. Jag var sååååå besviken men guldägget fanns ju där :D.

    Så, IVF funkar, även om det känns tröstlöst och jobbigt med hormonsvaj, sprutor och det där jäkla kladdiga Lutinus. Önskar er som är mitt i behandling nu all lycka till, håller tummar och tår!!


    Vilket fint inlägg- tack för peppen! Och stort grattis för er kommande bebis... njut!! Vilken julklapp ni kommer få!!!
  • Sun 4 Oct 2020 07:36
    Miilna15 skrev 2020-10-03 19:18:34 följande:

    Jag tycker det känns skönt att få höra några positiva historier också, och då menar jag inte mirakelhistorierna som t.ex. "min bekantas bekanta blev gravid naturligt efter 100 försök med IVF" eller "precis när de skulle adoptera blev hon gravid" - utan snarare de gånger IVF faktiskt fungerat. Kanske har det varit en extremt jobbig resa men som gett resultat, så man kan tänka att det faktiskt kan funka för en själv också nu när man får hjälp :)

    Lycka till med syskonförsöket, och grattis till dottern 


    Tack och tack!

    En kropp i balans och en knopp i sans, viktiga delar i det hela. Jag fattar att det är svårt att tänka positivt under behandling, speciellt om man kämpat länge. Men det jobbiga får inte ta över.

    Hur gärna man än vill så tror jag det är viktigt att låta kroppen pausa mellan försöken. Jag gjorde mina färska försök i okt och jan, det frysta försöket gjorde jag i april. Min sambo har två pojkar sen innan och mig hittade man inget fel på. Så syskon skulle komma ?naturligt? om vi skulle ha. Jag trodde det var försent , då mina frysta är över 5 år, men ringde och kollade och det är ändrat. Dom är kvar och ligger nu i 10 år (tror jag hon sa) då bestämde jag mig för att göra detta försöket. Då var det nära att min ålder stoppar oss, fyller 45 nästa år.
  • Sun 4 Oct 2020 07:38
    Astrid40 skrev 2020-10-03 21:46:49 följande:

    Hej, jag vill också passa på med lite pepp-talk. Jag är 41 år och vi har klassats som oförklarligt barnlösa, jag och min man. Inga barn sedan tidigare. Haft 5-6 missfall. Gjorde IVF på Nordiq i Gbg privat i mars (korta protokollet med gonal F). Plockade 7 ägg varav 3 befruktades. Ett embryo dog, ett klarade odling till blastocyst och ligger i frys. Det tredje återfördes som 2-dagars och det tog sig :D. Efter en turbulent och nervös tid med bl a hög DS-risk på KUB gjorde vi fostervattensprov och alla kromosomer var ok. Nu väntar vi en liten flicka som är beräknad 6 december och vi är så förväntansfulla och lyckliga!

    Ge inte upp, även om ni som i mitt fall ?bara? får tre befruktade ägg. Jag var sååååå besviken men guldägget fanns ju där :D.

    Så, IVF funkar, även om det känns tröstlöst och jobbigt med hormonsvaj, sprutor och det där jäkla kladdiga Lutinus. Önskar er som är mitt i behandling nu all lycka till, håller tummar och tår!!


    Grattis till kommande tjejen ????
  • Sun 4 Oct 2020 07:40
    Astrid40 skrev 2020-10-03 21:46:49 följande:

    Hej, jag vill också passa på med lite pepp-talk. Jag är 41 år och vi har klassats som oförklarligt barnlösa, jag och min man. Inga barn sedan tidigare. Haft 5-6 missfall. Gjorde IVF på Nordiq i Gbg privat i mars (korta protokollet med gonal F). Plockade 7 ägg varav 3 befruktades. Ett embryo dog, ett klarade odling till blastocyst och ligger i frys. Det tredje återfördes som 2-dagars och det tog sig :D. Efter en turbulent och nervös tid med bl a hög DS-risk på KUB gjorde vi fostervattensprov och alla kromosomer var ok. Nu väntar vi en liten flicka som är beräknad 6 december och vi är så förväntansfulla och lyckliga!

    Ge inte upp, även om ni som i mitt fall ?bara? får tre befruktade ägg. Jag var sååååå besviken men guldägget fanns ju där :D.

    Så, IVF funkar, även om det känns tröstlöst och jobbigt med hormonsvaj, sprutor och det där jäkla kladdiga Lutinus. Önskar er som är mitt i behandling nu all lycka till, håller tummar och tår!!


    Dom där ???? Skulle inte vara där, men emojin dök upp som dom ;)
  • Sun 4 Oct 2020 09:25
    eeerica skrev 2020-10-04 07:40:52 följande:

    Dom där ???? Skulle inte vara där, men emojin dök upp som dom ;)


    :) Ja, familjeliv verkar inte vara så pigga på att tillåta emojis:)

    Tack för lyckönskningarna!
  • Sun 4 Oct 2020 19:39

    Just denna dag behövs nog alla pepp-talk som går att få tag på känns det som...Gråter
    Ivf nr 3 ville sig inte heller, börja blöda lite smått idag med ökande mensvärk. På dag 10 efter ET,precis som förut...fan fan fan.

    Har bokat telefontid till en ny klinik imorgon, får se om de nu kan hjälpa oss.

  • Sun 4 Oct 2020 20:01
    Sussna85 skrev 2020-10-04 19:39:58 följande:

    Just denna dag behövs nog alla pepp-talk som går att få tag på känns det som...

    Ivf nr 3 ville sig inte heller, börja blöda lite smått idag med ökande mensvärk. På dag 10 efter ET,precis som förut...fan fan fan.

    Har bokat telefontid till en ny klinik imorgon, får se om de nu kan hjälpa oss.


    Oh nej, jag beklagar verkligen :( har du testat dig?

    Ta hand om dig, gråt och se någon mysig film. Och sen när du känner för det och orkar ta nya tag - börja om. <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020