• Isak29
    Tue 4 Aug 2020 07:46
    3556 visningar
    14 svar
    14
    3556

    Bli spermadonator

    Hej,

    Läste att det är brist på donatorer, ni som är det/ har använt donator, vad har ni för erfarenhet kring detta?

    Funderar på att blir donator

  • Svar på tråden Bli spermadonator
  • Tue 4 Aug 2020 10:08
    #1
    Isak29 skrev 2020-08-04 07:46:34 följande:

    Hej,

    Läste att det är brist på donatorer, ni som är det/ har använt donator, vad har ni för erfarenhet kring detta?

    Funderar på att blir donator


    Roligt att du vill komma igång! Ja det är mer eller mindre permanent brist på donatorer, speciellt till den offentliga vården. Jag har bara haft positiva erfarenheter av att donera.

    Det är bra att börja med att donera till den offentliga vården. Det hjälper dels en del barnlösa och dels får man värdefull dokumentation som är bra att kunna visa upp de som en träffar direkt. Innan jag gjorde det hade jag ingen aning om hur högt eller lågt spermievärde jag hade. Det var en jobbig väntan på testet! Jag var riktigt nervös. Men det visade sig vara högt, om än inte ovanligt högt. Om du vill göra det så är första steget att ringa till närmsta fertilitetsklinik, så berättar de mer och ev. skickar hem information. Det var iofs ett antal år sen jag donerade, men då fanns det 6 kliniker (universitetssjukhus) i olika städer som tog emot donationer
  • Isak29
    Tue 4 Aug 2020 19:05
    #2
    SvenOlsson skrev 2020-08-04 10:08:57 följande:

    Roligt att du vill komma igång! Ja det är mer eller mindre permanent brist på donatorer, speciellt till den offentliga vården. Jag har bara haft positiva erfarenheter av att donera.

    Det är bra att börja med att donera till den offentliga vården. Det hjälper dels en del barnlösa och dels får man värdefull dokumentation som är bra att kunna visa upp de som en träffar direkt. Innan jag gjorde det hade jag ingen aning om hur högt eller lågt spermievärde jag hade. Det var en jobbig väntan på testet! Jag var riktigt nervös. Men det visade sig vara högt, om än inte ovanligt högt. Om du vill göra det så är första steget att ringa till närmsta fertilitetsklinik, så berättar de mer och ev. skickar hem information. Det var iofs ett antal år sen jag donerade, men då fanns det 6 kliniker (universitetssjukhus) i olika städer som tog emot donationer


    Tack Sven!

    Jag ska ta kontakt med någon klinik för mer info!
  • Wed 19 Aug 2020 10:47
    #3

    Konstigt att det inte blev fler svar i tråden. Men det kanske är ett ämne som många inte vill diskutera öppet?

  • Wed 19 Aug 2020 15:40
    #4
    SvenOlsson skrev 2020-08-19 10:47:13 följande:

    Konstigt att det inte blev fler svar i tråden. Men det kanske är ett ämne som många inte vill diskutera öppet?


    Jo, inte bara på användarfronten. Även admin tyckte det. Försökte skriva om det förut för något, några år sedan. Men tråden blev borttagen och jag blev bannad någon dag. Jag har förut donerat privat och försökte starta en fråga / svar -tråd.

    Jag har mycket högt spermievärde och har mycket lätt att få barn. En förbannelse när jag var yngre. Det hände ett flertal gånger att jag fick sådana här: "Jag är gravid"-samtal. Till sist kollade jag upp saken. En kvinnlig vän tyckte att jag var en skitstövel och att jag kunde hjälpa andra för att något sona mina brott. Gjorde så. Hjälpte några par, det var främst sådana som misslyckats med ivf.

    Hade redan slutat med verksamheten när jag först skrev om saken här. Orsaken till att jag slutade är så enkel som att jag kommit upp i det antal barn som jag känner var tillräckligt. Jag vet om 9st barn på 7st par i slutändan. Orsaken till min osäkerhet är att jag inte kunde hjälpa alla par jag träffade. Försöken slutade då oftast genom att dom slutat höra av sig. I ett av dom fallen så var det pga att det blev framgång. Jag fick ett ursäktande mejl något år senare där dom berättade. I övrigt så tror jag att det beror på att det inte blev något och dom  gav upp eller försökte med någon annan. Hörde dom inte av sig efter ett försök så skickade jag exakt ett brev för att fråga. Fick jag inget svar så lät jag det vara så.

    Har träffat något av barnen efteråt. Det är en märklig känsla ska ni veta... man känner igen sina barn även om man officiellt inte är "pappa" till dom. Man behöver inte vara forensikerför att göra den analysen.

    Har inga negativa erfarenheter ännu så länge. Vi får se hur framtiden artar sig. Gjort är gjort i alla fall. Alla barn är hela och friska så vitt jag vet.
  • Sat 22 Aug 2020 09:34
    #5
    Friger skrev 2020-08-19 15:40:01 följande:

    Hade redan slutat med verksamheten när jag först skrev om saken här. Orsaken till att jag slutade är så enkel som att jag kommit upp i det antal barn som jag känner var tillräckligt. Jag vet om 9st barn på 7st par i slutändan. Orsaken till min osäkerhet är att jag inte kunde hjälpa alla par jag träffade. Försöken slutade då oftast genom att dom slutat höra av sig. I ett av dom fallen så var det pga att det blev framgång. Jag fick ett ursäktande mejl något år senare där dom berättade. I övrigt så tror jag att det beror på att det inte blev något och dom gav upp eller försökte med någon annan. Hörde dom inte av sig efter ett försök så skickade jag exakt ett brev för att fråga. Fick jag inget svar så lät jag det vara så.

    Har träffat något av barnen efteråt. Det är en märklig känsla ska ni veta... man känner igen sina barn även om man officiellt inte är "pappa" till dom. Man behöver inte vara forensikerför att göra den analysen.


    Jag kan känna igen mig i mycket av det du skriver. De mottagare som en pratar med utgör ett föränderligt persongalleri, där en del slutar höra av sig medan nya personer tillkommer. Ibland får jag veta varför, men ofta inte.

    Men jag har fått veta tillräckligt många gånger för att två vanliga anledningar blir tydliga. Med samkönade par är ofta anledningen att de parallellt stått i landstingets kö för insemination och så visar det sig att den vägen gick snabbare. För självstående kvinnor är ofta anledningen att de åter tänkt ge det en chans att bilda familj genom relation. Det finns ju också de som väljer en annan donator. Då tycks det ofta bero på att den andre donatorn bor på närmare håll. Det gör mig inte så mycket, för jag antar att det jämnar ut sig med tiden då andra går vidare till att välja mig av samma anledning. Egentligen jämnar allt ut sig med tiden tycker jag, då en del jag donerat till längre tillbaka i tiden återkommer för att kliniker hade stängt pga pandemin och/eller långt uppehåll under sommaren.

    Däremot har jag aldrig träffat någon av barnen jag gett upphov till. För min del får det gärna dröja ett bra tag innan den dagen kommer, helst efter de blivit vuxna. Men jag ser fram mot den dagen och att få veta hur de blev som människor
  • Anonym (Fråga­r)
    Fri 7 Oct 2022 14:47
    #6

    Hej ! 


    tänkte höra med dig . Om du donerar till privat person med ?  

  • Sun 9 Oct 2022 09:52
    #7
    Anonym (Frågar) skrev 2022-10-07 14:47:59 följande:

    Hej ! 


    tänkte höra med dig . Om du donerar till privat person med ?  


    Jag vet inte om din fråga var riktad till mig, men om den var det så är ju svaret ja. Jag jobbar heltid sedan ett tag tillbaka och har inte lika lätt som innan att komma loss, men med kreativt tänkande går det mesta att lösa
  • Okänd
    Sat 28 Oct 2023 23:14
    #9
    Meddelande borttaget
  • Sat 28 Oct 2023 23:49
    #10
    -1 +1

    Fu fan så jävla äckligt att det finns män som har som fetisch att donera sin sperma. Usch, är så glad att jag lyckats få två friska och fina barn naturligt! Jag hade mått riktigt pissdåligt om jag var tvungen att välja donerad sperma och därför vetat att det finns sjuka män som har det som sin egna fetisch. Sorry om det låter hårt, men det är exakt så det framstår utefter er egen beksrivning av era upplevelser. I call them out as I see them.

  • Mon 30 Oct 2023 11:08
    #11
    felicityporter skrev 2023-10-28 23:49:46 följande:

    Fu fan så jävla äckligt att det finns män som har som fetisch att donera sin sperma. Usch, är så glad att jag lyckats få två friska och fina barn naturligt! Jag hade mått riktigt pissdåligt om jag var tvungen att välja donerad sperma och därför vetat att det finns sjuka män som har det som sin egna fetisch. Sorry om det låter hårt, men det är exakt så det framstår utefter er egen beksrivning av era upplevelser. I call them out as I see them.


    Trist att du sexualiserar handlingar som bottnar i att hjälpa andra människor. Det tyder på en cynisk världsbild. Ditt inlägg ger mig också intrycket att du ser dig som moraliskt överlägsen som fått barn på det vanliga sättet. Du kan väl må bra av att ha ditt på det torra. Du behöver inte nedvärdera och skambelägga kvinnor som haft det svårare än dig.

    Och jösses som du svär! Mitt övergripande intryck är att du bär på många negativa känslor som inte rör ämnet och istället för att bearbeta känslorna valde du att avreagera dig på ett slumpmässigt mål.
  • Mon 30 Oct 2023 17:03
    #12
    SvenOlsson skrev 2023-10-30 11:08:35 följande:
    Trist att du sexualiserar handlingar som bottnar i att hjälpa andra människor. Det tyder på en cynisk världsbild. Ditt inlägg ger mig också intrycket att du ser dig som moraliskt överlägsen som fått barn på det vanliga sättet. Du kan väl må bra av att ha ditt på det torra. Du behöver inte nedvärdera och skambelägga kvinnor som haft det svårare än dig.

    Och jösses som du svär! Mitt övergripande intryck är att du bär på många negativa känslor som inte rör ämnet och istället för att bearbeta känslorna valde du att avreagera dig på ett slumpmässigt mål.
    Jag skuldbelägger absolut inte kvinnor som inte kan få barn naturligt, tvärtom lider jag med dem. Du och flera andra som så gärna ?hjälper? andra par intalar er själv att ni gör det för att hjälpa när det tvärtemot framgår tydligt att ni går igång på att vara ?pappa? till många barn och därför gör reklam för era ?tjänster? på forum och facebook och gärna hjälper till ?privat?. Det anser jag vara ett sjukligt gudskomplex, ni måste väl förstå att om man donerar sperma bör det verkligen ske inom vården för familjernas och barnens egen säkerhet?
  • Anonym (hmm)
    Sat 11 Nov 2023 00:32
    #13

    gör aldrig detta

  • Sun 17 Dec 2023 20:25
    #14

    Att donera sperma är väl inget som jag anser vara någon fetisch alls.
    Min fru var själv i samma sits för några år sedan så vi vet ungefär hur det känns.
    Jag donerar för att hjälpa o inget annat.

Svar på tråden Bli spermadonator