• Tue 4 Aug 2020 15:21
    2595 visningar
    8 svar
    8
    2595

    Tips för att hålla reda på alla fritidsgrejer till sonen??

    Min äldsta börjar tvåan om några veckor och jag har redan lite ångest för hur jag ska få ihop det med alla aktiviteter. Han har fotboll scouter och så är det barnkör på söndagar. Han älskar alla grejerna men jag är ensam med han och han syster (pappan bor utomlands ...) 

    Vill så gärna att de andra föräldrarna ska hjälpa med och skjussa till träningar och match men har så svårt att hålla reda på dem och vad dem har för kontaktinfo. Det är FB-grupper, mejl och lappar man får i handen. Jag vet jag borde hålla bättre ordning men det är så SVÅRT hålla allt i huvet ovh jag jobbar heltid också. 

    Vill ju att han ska hänga med på allt han vill göra, men ofta så missar vi en träning eller en match eller nåt för att jag inte hållit reda på att dem bytt pats eller tid.

    Har ni nåra tips för hur man får ihop det??? Finns det enkla knep? Eller är det bara jag som är slarvig? (hoppas inte ...)

    /carro

  • Svar på tråden Tips för att hålla reda på alla fritidsgrejer till sonen??
  • Anonym (Aktiv fritid­!)
    Tue 4 Aug 2020 15:26
    #1
    +1

    Hej!

    Min son har också flera aktiviteter i veckan och jag är, liksom du, också ensamstående på heltid.

    Jag har lagt in påminnelser i telefonen (både i appen påminnelser och i appen klocka).

    Jag använder mig också av en vanlig fickalmanacka, samt en stor familjekalender som hänger hemma på väggen (så att även sonen kan ha koll).

    Vi har även en stor anslagstavla på vilken jag hängde fast räkningar, aktivitetslappar, tider till tandläkare, osv.

    Vi missar aldrig någonting, så jag antar att mina sk knep fungerar.

  • Tue 4 Aug 2020 15:33
    #2

    Bra tips!! Men det borde finnas nåt sätt att samla allt så man slipper alla olika kalendrar och mejl och sånt. Men jag ska blir bättre!!!

  • Anonym (Aktiv fritid­!)
    Tue 4 Aug 2020 15:35
    #3
    Carrolina1978 skrev 2020-08-04 15:33:49 följande:

    Bra tips!! Men det borde finnas nåt sätt att samla allt så man slipper alla olika kalendrar och mejl och sånt. Men jag ska blir bättre!!!


    Använd bara ett av alternativen då?

    Påminnelseappen, tex.

    Där för du in allt och sätter larm en eller två timmar innan, eller en dag innan, eller två dagar innan.
  • Anonym (Aktiv fritid­!)
    Tue 4 Aug 2020 15:37
    #4
    +1

    Varför jag har så många olika beror på att jag ibland behöver påminnelser (brukar ha 2 timmar innan). Fickalmanackan tappas ibland bort, haha!

    Familjekalendern är för att sonen ska få en överblick och själv komma ihåg att packa osv.

    Han är 9 år och behöver lära sig sånt där själv.

  • Little­Sunshi­ne84
    Wed 9 Sep 2020 17:29
    #5

    Jag använder anteckningar på min iPhone.

    Skriver bara månaderna och för in allt eftersom.

    Typ:

    Januari

    24/1 tandläkare Andre 8.20

    27/1 Karate kl 18.30

    Februari

    14/2 Date med morfar 19.00

    Kommer det sen ngt nytt i januari för jag in det i rätt ordning. Så använder alltid det dokumentet och för in direkt. :) för telefonen har man alltid med sig.

  • Wed 16 Sep 2020 13:30
    #6

    Jag lägger in allt jag ska ha koll på i kalendern på telefonen. Försökt med fysiska kalendrar, men så kommer saker när jag inte har den med så det funkar inte i längden.

  • Wed 10 Feb 2021 18:41
    #7

    Helt ohållbart att han ska gå på så mycket när du både jobbar heltid och är ensam med dom.

  • Anonym (Biobo­nus)
    Sat 27 Feb 2021 13:50
    #8

    Gör ett veckoschema (jag skriver bara upp dagarna i Notes på telefonen, och sedan den dagens aktiviteter under respektive dag). Varje gång du får ny information eller kommer på något som ska göras så lägger du in det. Under veckoschemat kan du lägga in saker som händer längre fram i tiden, i kronologisk ordning.

    Sätt sedan av 5 min varje kväll för att kolla mail och facebook för att se om det blivit några ändringar, gör ändringarna i veckoschemat.

    Lägger du dessutom in när barnen ska ha matsäck, packa gympapåsen och att du ska köpa mjölk & förnya gymkortet så har du megakoll på vad som ska göras nästkommande dag.

    Lappar med kontaktinformation kan du fota av med mobilen och spara i album som heter tex Kalles aktiviteter etc

Svar på tråden Tips för att hålla reda på alla fritidsgrejer till sonen??