• Anonym (Minds­et)
    Tue 4 Aug 2020 22:31
    6339 visningar
    212 svar
    -5 +2
    212
    6339

    Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.

  • Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?
  • Tue 4 Aug 2020 22:34
    #1

    Nja, jag håller inte med dig. Hur ska du kunna tänka bort sjukdomar och dödsfall t ex?

  • Anonym (www)
    Tue 4 Aug 2020 22:42
    #2

    Så psykisk ohälsa kan fixas bara man tänker positivt? Typ?


    Nej. Det blir för svartvitt att tänka att alla kan ändra sig helt, inte påverkas av sånt som händer utanför och inuti. Vanligt med genetiska svagheter. De finns massor av människor som jobbat järnet med sig själv med terapi, behandlingar men ändå mår dåligt. Självklart kan vissa och man ska peppa ( har man dåliga erfarenheter av livet kan det vara viktigt och svårt att hitta i sig själv när man alltid varit värdelös). Jag har försökt reagera rätt på saker men efter år så är det inte lätt, man bryts ner. Klarar knappt stress och vill dö för mina hinder inte går att passera. Kanske med hjälp men får ingen.


     


    Blaha. Sammanfattning: människor är komplexa

  • Anonym (Jag)
    Tue 4 Aug 2020 22:50
    #3

    Jag är frisk, hälsosam, och har alla vitaminer och mineraler jag behöver i kroppen.

    Min goda hälsa reflekteras utifrån; min hy är fast, len,fläckfri,rynkfri och verkligen lyser av hälsa! Jag ser 15 år yngre ut än vad jag är! Många tror jag är 16 år gammal! Min kropp är perfekt, får många komplimanger för min smala midja, fasta runda bröst, långa smala modellben och runda tighta rumpa. Min hud är fastare än en kattröv.

    Och så har vi ju då håret...behöver jag säga långt? Mitt hårsvall sträcker sig ner till midjan likt rapunzel. Vågigt, tjockt,silkeslent...

    Mina silverbitar till ögon lyser av hälsa! Och omringad av tjocka långa svarta fransar vinkar de hej.

    Mina fylliga läppar glänser i nyanser av rosa.

    Och så är jag rik också! Välbärgad till och med! Pengar är inga problem för mig. Likt vatten så finns de där när jag behöver dem!! Jag har Så mycket pengar. Tjänar långt över 50k (efter skatt) i månaden.

    Jag...mitt liv...är perfekt! Jag har allt och mer därtill. Jag är snygg, söt, smart, rik osv osv

    Det är sant. Allt.

  • Anonym (Elin)
    Wed 5 Aug 2020 07:15
    #4

    Vad innebär det?

    Jag har snarare brottats med att jag lägger för stort ansvar på mig själv, att allt dåligt som sker är mitt fel. Bara för att man tar på sig ansvaret för sitt liv så innebär ju inte det att man per automatik blir lugn och harmonisk, eller tar bra beslut.

    Något som jag däremot trorär bra för de flesta är att reflektera mer över sitt liv, vilka val man gör och varför. Vilka val man skulle vilja göra och varför.

    Att vi inte gör det mer beror nog dels på att vi är upptagna av själva livet och dels på ovana. Ibland kan jag tänka att det vore bra om alla nyblivna unga vuxna fick några samtal med terapeut/livscoach för att fundera över vem man är och vill vara och hitta verktyg för att kunna reflektera över sig själv och sina ha slingae i framtiden.

  • Anonym (Juli)
    Wed 5 Aug 2020 07:39
    #5
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-05 07:15:12 följande:

    Vad innebär det?

    Jag har snarare brottats med att jag lägger för stort ansvar på mig själv, att allt dåligt som sker är mitt fel. Bara för att man tar på sig ansvaret för sitt liv så innebär ju inte det att man per automatik blir lugn och harmonisk, eller tar bra beslut.

    Något som jag däremot trorär bra för de flesta är att reflektera mer över sitt liv, vilka val man gör och varför. Vilka val man skulle vilja göra och varför.

    Att vi inte gör det mer beror nog dels på att vi är upptagna av själva livet och dels på ovana. Ibland kan jag tänka att det vore bra om alla nyblivna unga vuxna fick några samtal med terapeut/livscoach för att fundera över vem man är och vill vara och hitta verktyg för att kunna reflektera över sig själv och sina ha slingae i framtiden.


    Håller med. Man måste stå på sig för att göra annat än det förväntade. Jag bryter ett par normer och blir ofta ifrågasatt. Inte så att folk säger att jag gör fel, men de frågar om jag inte snart tänker göra det som är rätt snart. Vore jag inte säker på min sak hade jag helt säkert påverkats. Det är så pass ofta mina livsval kommenteras. Inte otrevligt. Men en ständig påminnelse om att jag gör annorlunda.

    Som svar till TS så gör de flesta så gott de orkar och kan. Psykisk och fysisk ohälsa, olyckor mm drabbar de flesta och man orkar inte alltid kämpa hårdare än att bara ta sig framåt, dag för dag. Se inte ner på de som måste kämpa hårdare än du. Var istället tacksam för de förutsättningar du fått - för jag gissar att du inte lever med tex kronisk värk eller psykisk sjukdom? Det är inte så ovanligt som du tycks tro, det syns inte på någon och långt ifrån alla berättar för andra om det.
  • Anonym (mysel­f)
    Wed 5 Aug 2020 08:08
    #6
    -1

    Jag håller med dig i det att enormt mycket avgörs av hur du är inställd mot det. Förväntar du dig att det blir dåligt, så var så säker att det blir dåligt! Men människor älskar att klaga, klaga på allt annat som påverkar deras öde och inte de själva (det är ju så mycket enklare, fattar du väl själv, att klaga istället av att anstränga sig). Någon annan har sabat för en och inte en själv med sina val att göra (eller inte göra) nånting. Det går att förändra med sitt mindset, det är bara så att inte alla vill anstränga sig tillräcklig för sin egen skulle, tyvärr.

  • Anonym (ooo)
    Wed 5 Aug 2020 08:08
    #7
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-04 22:31:13 följande:

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.


     Rent generellt så har du rätt: det är alltid bättre att man kan tänka positivt än att man deppar ner sig och blir en offerkofta som tycker allt är alla andras fel.

    Däremot är det nog inte så enkelt som du får det att låta i den här lilla texten, men jag väljer (positiv som jag är ;) ) att läsa mellan raderna  hur du menar och inte välja att svara negativt, för det är klart att det går att förändra saker i sitt liv, med små steg. 
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 17:24
    #8
    Anonym (Juli) skrev 2020-08-05 07:39:44 följande:

    Håller med. Man måste stå på sig för att göra annat än det förväntade. Jag bryter ett par normer och blir ofta ifrågasatt. Inte så att folk säger att jag gör fel, men de frågar om jag inte snart tänker göra det som är rätt snart. Vore jag inte säker på min sak hade jag helt säkert påverkats. Det är så pass ofta mina livsval kommenteras. Inte otrevligt. Men en ständig påminnelse om att jag gör annorlunda.

    Som svar till TS så gör de flesta så gott de orkar och kan. Psykisk och fysisk ohälsa, olyckor mm drabbar de flesta och man orkar inte alltid kämpa hårdare än att bara ta sig framåt, dag för dag. Se inte ner på de som måste kämpa hårdare än du. Var istället tacksam för de förutsättningar du fått - för jag gissar att du inte lever med tex kronisk värk eller psykisk sjukdom? Det är inte så ovanligt som du tycks tro, det syns inte på någon och långt ifrån alla berättar för andra om det.


    Jodå jag lider själv av psykisk ohälsa som jag medicinerar men där har jag fått ännu större förståelse för mindset. Och nej det är inte helt svart eller vitt men det ligger mycket i det.
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Wed 5 Aug 2020 17:24
    #9
    lövet2 skrev 2020-08-04 22:34:01 följande:

    Nja, jag håller inte med dig. Hur ska du kunna tänka bort sjukdomar och dödsfall t ex?


    Man kan inte tänka bort det men man kan själv bestämma hur man väljer att hantera dessa saker.
  • Wed 5 Aug 2020 17:32
    #10
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-05 17:24:43 följande:
    Man kan inte tänka bort det men man kan själv bestämma hur man väljer att hantera dessa saker.
    Kanske efter en längre tid. När sorgen inte är färsk eller sjukdomen inte är ny. Då kan man försöka hitta sätt att hantera och acceptera. Men nej, när man drabbas av sorg eller svår sjukdom, då blir man svag under en lång tid. Det går inte att bara bestämma sig för att bli stark då.
Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?