• Anonym (Minds­et)
    Tue 4 Aug 2020 22:31
    6332 visningar
    212 svar
    -5 +2
    212
    6332

    Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.

  • Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 11:45
    #21
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-05 23:24:12 följande:

    Påminner mig lite om den där kristna frikyrkogruppen vaddennuheter (Livets Ord?) där man frågar Gud om allt, och så får man det, välj Gud, be om att bli smal och rik, så blir man det, bara tron är stark nog.

    Visst underlättar det med en positiv syn på livet, vilket jag nästan alltid har, och bättre att se möjligheterna i stället för svårigheterna.

    Men om man tex råkar vara lite asocial och egensinnig, och hett önskar sig man och barn, men inte får till det, och verkligen inte kan se så mycket positivt i situationen, då är det inte så lätt. Tänker på en kollega i denna situation ...

    Eller om man är sjuk och det begränsar ens liv. Visst kan man även då koncentrera på det man kan göra etc, och få till det så bra som möjligt, men då kanske det är svårt att bestämma sig för att vara lycklig. Eller om man inom ett halvår mister båda föräldrarna, en syster, ett syskonbarn och älsklingshunden (vilket hände min kompis), då är det lite svårt att välja att vara positiv och bestämma sig för att vara lycklig.

    Nog finns det folk som kan göra något åt sin situation (jobb etc) men inte gör det, men det är inte så lätt för alla att välja, man kanske inte vill göra vissa val pga andra aspekter som tex hur ens val påverkar andra personer. Jag och flera i min familj är definitivt födda med att se ett halvfullt glas isf ett halvtomt, men somliga är ju mer benägna att se de negativa sidorna mera och har svårt att glädjas, folk är olika, så naivt att tro att alla kan bestämma sig för att ha ett perfekt liv.


    Hur man tänker och ser på allt i livet är ju inget som vänder över en natt. Detta har jag jobbar med i över 10 år och det tar mycket jobb att komma dit. Allt som man är behöver inte vara statiskt. Bara för att man är blyg eller asocial behöver det inte definiera en som person är resten av livet. Det är saker man kan jobba på. Sen händer hemska saker i livet ibland som man inte kan styra över men hur man hanterar det beror ju helt och hållet på en själv.
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 11:49
    #22
    Anonym (H) skrev 2020-08-05 23:34:54 följande:

    Tips på bok, podd som är bra om man vill komma igång med mindset?


    Jag gillar mindset av carol s. Dweck och poddar så gillat jag jay shetty och tom bilyeu. Insta så är fearless motovation och även goalcast bra.

    Det tar ju tid men man börjar ju alltid någonstans.
  • Thu 6 Aug 2020 11:49
    #23
    +1

    Ibland blir jag så himla trött på sådana här självförhärligande, empatistörda trådar.
    Blä. Hoppas att jag aldrig, någonsin möter TS ute i verkliga livet för bristen på empati och sympati är enorm.

    "Titta på MIG".
    "Jag gör rätt och alla andra fel"
    "Jag mår bra och om människor gör som jag mår de också bra"
    '"Det är deras eget fel om de mår dåligt"
    "För alla har ett val".

    Så empatistört att det inte finns på någon skala alls.Kräks

  • Lainie Kenned­y
    Thu 6 Aug 2020 13:21
    #24
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-04 22:31:13 följande:

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.


    Det här låter som en nyförälskad sektmedlem.

    Baserat på det väljer jag att hellre vara ofullkomlig än radiostyrd.
  • Anonym (Alla kan)
    Thu 6 Aug 2020 13:45
    #25
    lövet2 skrev 2020-08-04 22:34:01 följande:

    Nja, jag håller inte med dig. Hur ska du kunna tänka bort sjukdomar och dödsfall t ex?


    Men det handlar om att skapa ett liv där man har lättare att hantera kriser. Arbetar man upp en god ekonomi och bra utbildning så hjälper det mkt vid ex sjukdom eller partner som dör. Då behöver man inte sälja hus eller förändra barnens livsstil drastiskt.

    Man kan vara en trevlig person som hjälper andra och därmed ha ett stort nätverk som ställer upp vid kriser. Man kan ta bra försäkringar.

    Man kan tänka steget före i sin familjeplanering och ge sina barn de bästa möjliga förutsättningarna. Välja en god partner, vänta med barn tills man är över 25, dela lika på föräldraledighet och skaffa lagom antal barn. Då kan barnen lättare hantera svårigheter då dom har en trygg grund.

    Sjukdom och död drabbar alla men många hanterar det väldigt bra då dom har skapad livrem och hängslen innan krisen sker.
  • Thu 6 Aug 2020 13:50
    #26
    +1
    Anonym (Alla kan) skrev 2020-08-06 13:45:47 följande:
    Men det handlar om att skapa ett liv där man har lättare att hantera kriser. Arbetar man upp en god ekonomi och bra utbildning så hjälper det mkt vid ex sjukdom eller partner som dör. Då behöver man inte sälja hus eller förändra barnens livsstil drastiskt.
    Man kan vara en trevlig person som hjälper andra och därmed ha ett stort nätverk som ställer upp vid kriser. Man kan ta bra försäkringar.
    Man kan tänka steget före i sin familjeplanering och ge sina barn de bästa möjliga förutsättningarna. Välja en god partner, vänta med barn tills man är över 25, dela lika på föräldraledighet och skaffa lagom antal barn. Då kan barnen lättare hantera svårigheter då dom har en trygg grund.

    Sjukdom och död drabbar alla men många hanterar det väldigt bra då dom har skapad livrem och hängslen innan krisen sker.
    Man KAN tänka utanför sin egen trångsynta box och förstå att alla inte har samma förutsättningar som "mig".
    Sådan här brist på förståelse för andra människor är enligt mig en personlighetsstörning. Narcissism.

    Alla kan faktiskt inte. Alla har inte ett val. Alla har inte dina förutsättningar.
    Vad sägs om att du läser en bok eller två?
    Du kan börja med "Ängeln på sjunde trappsteget". Det är en självbiografisk bok alla som visar narcissistiska drag borde läsa.
  • Anonym (Alla kan)
    Thu 6 Aug 2020 14:10
    #27
    momjanet skrev 2020-08-06 13:50:10 följande:

    Man KAN tänka utanför sin egen trångsynta box och förstå att alla inte har samma förutsättningar som "mig".

    Sådan här brist på förståelse för andra människor är enligt mig en personlighetsstörning. Narcissism.

    Alla kan faktiskt inte. Alla har inte ett val. Alla har inte dina förutsättningar.

    Vad sägs om att du läser en bok eller två?

    Du kan börja med "Ängeln på sjunde trappsteget". Det är en självbiografisk bok alla som visar narcissistiska drag borde läsa.


    Har läst den. Det är en bok som väldigt väl visar att positiv inställning och hårt arbete kan förändra ens liv!
  • Thu 6 Aug 2020 14:15
    #28
    Anonym (Alla kan) skrev 2020-08-06 14:10:33 följande:
    Har läst den. Det är en bok som väldigt väl visar att positiv inställning och hårt arbete kan förändra ens liv!
    Den visar också att alla inte har ett val. Men det negligerar du helt.

  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 14:22
    #29
    momjanet skrev 2020-08-06 11:49:47 följande:

    Ibland blir jag så himla trött på sådana här självförhärligande, empatistörda trådar.

    Blä. Hoppas att jag aldrig, någonsin möter TS ute i verkliga livet för bristen på empati och sympati är enorm.

    "Titta på MIG".

    "Jag gör rätt och alla andra fel"

    "Jag mår bra och om människor gör som jag mår de också bra"

    '"Det är deras eget fel om de mår dåligt"

    "För alla har ett val".

    Så empatistört att det inte finns på någon skala alls.


    Empati finns det ingen brist på faktiskt. Men det som stör är när folk sätter på sig offerkoftan och tycker synd om sig själva istället för att göra något åt sitt liv.
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 14:24
    #30
    Lainie Kennedy skrev 2020-08-06 13:21:30 följande:

    Det här låter som en nyförälskad sektmedlem.

    Baserat på det väljer jag att hellre vara ofullkomlig än radiostyrd.


    Inte alls. Inte med i någon sekt alls utan älskar bara att utvecklas och välja att se möjligheter istället för hinder. Jobbat med mitt tankesätt i mer än 10 år.
Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?