• Anonym (Mindset)

    Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.

  • Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?
  • Anonym (Mindset)
    Anonym (Linn) skrev 2020-08-06 15:16:02 följande:

    Tack för din tråd, jag hamnar lätt i ältande av det förflutna just nu och behövde läsa detta! Jag håller med dig om att man själv är sin egen största fiende. Och cellerna lyssnar på ens tankar...det har även Nobel-pristagare insett vid det här laget. Har du några mer tips på hur du jobbar med mindset i vardagen?


    Vad tråkigt att du fastnat i detta. Jag kan ärligt säga att det gör även jag ibland. I ditt huvud vistas du alltid så det behöver vara en trevlig plats. Det viktigaste är att inte sätta krav på sig själv att ändra allt på en gång. Små steg. Det är dessutom viktigt att gå igenom sitt förflutna så det inte hemsöker dig.

    Men jag följer en hel del Instagramkonton typ fearlessmotivation och goalcast som har många inspirerande inlägg. Sen tycker jag att boken mindset av carol s wright är bra. Sen försöker jag lyssna på jay shettys podd och även tom bilyeu.

    Små små steg framåt. Och viktigt att se vad man omger sig med för människor. Tankesätt smittar.
  • korngryn
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 15:28:06 följande:

    Och du tror att det faktum att jag jobbar med mitt mindset påverkar tiden jag har med mina barn? Knappast. Dom får en gladare förälder som orkar mer och som lär barnen att man kan göra vad man vill bara man jobbar för det.

    Och vad det gäller csn terminer så har man ju typ 6 år. Plus att man kan plugga halvfart och eller distans. Det beror ju helt på om man ser hinder eller möjligheter.


    Ja, det vet jag väl? 6 år är knappast obegränsat. Säg att du utbildat dig till t ex arkeolog i 4,5 år, efter examen får du inget jobb inom det, men du mindsettar att inte hänga läpp för det utan återgår till att jobba som vårdbiträde som du gjorde innan studierna. Åren går, inget arkeologjobb och din examen blir gammal och inaktuell. Du trivs inte sim vårdbiträde utan har högre ambitioner och mindsettar dig till en plats på läkarutbildningen på 5,5 år. 1,5 års CSN kvar. Du ser fortfarande inte minsta lilla hinder?

    Studier på distans och halvfart brukar inte direkt leda till några prestigefyllda jobb.
  • Anonym (Mindset)
    korngryn skrev 2020-08-06 15:22:49 följande:

    Nej. Frank i boken jobbade hårt och fick ett bättre liv som _vuxen_ men det var ju så dags då. Han hade ÄNDÅ en pissig barndom. Inget positivt tänkande i världen kunde ändra det.


    Och varför ska en pissig barndom få definiera honom i vuxen ålder? Det är ju inget man kan ändra på. Man kan ändra hur man tänker om det. Jag hade också en pissig barndom men det betyder inte att det bestämmer vem jag är nu.
  • Anonym (Mindset)
    korngryn skrev 2020-08-06 15:34:49 följande:

    Nej, om du lyssnar på dig själv så är ju depression inget man bara får. Det är en reaktion som man väljer (enligt dig). När du fick barn valde du att reagera med att bli nedstämd. Varför? Varför mindsettade du inte fram glädje och lycka över att ha fått barn i stället?

    Och ännu mer med adhd, det är ju en _beteendestörning_ och du om någon måste väl anse att man väljer sitt beteende. Du må ha haft en dålig uppväxt, men varför valde du att reagera på det genom att bete dig okoncentrerat, ouppmärksamt och hyperaktivt? Varför mindsettade du inte fram ett lugnt, uppmärksamt och koncentrerat beteende i stället?

    Man väljer ju själv?


    Du väljer ju verkligen medvetet att inte förstå. Och depression och npf diagnoser beror ju inte på inställning. Det är andra saker som ger det men det kan du själv läsa på om varför man får det. Hur man väljer att tackla dessa utmaningar det är något man kan välja.
  • lövet2
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 15:33:12 följande:
    I den situationen kanske det handlar om att få bryta ihop också. Självklart ska man ha rätt att känna känslor. Ingen kan ju bara gå vidare efter något sådant. Men då kanske man hjälps åt i familjen. Tillåter sig sörja tillsammans och hjälpa åt att hålla ihop livet.
    I den bästa av världar är det så. Men - jag kan inte välja hur min familj ska reagera. Mina släktingar, mina grannar, resten av världen. Själv har jag kanske inte alls ett val, eftersom jag måste tänka på andra människor och inte bara på mig själv.
  • Anonym (Mindset)
    korngryn skrev 2020-08-06 15:41:53 följande:

    Ja, det vet jag väl? 6 år är knappast obegränsat. Säg att du utbildat dig till t ex arkeolog i 4,5 år, efter examen får du inget jobb inom det, men du mindsettar att inte hänga läpp för det utan återgår till att jobba som vårdbiträde som du gjorde innan studierna. Åren går, inget arkeologjobb och din examen blir gammal och inaktuell. Du trivs inte sim vårdbiträde utan har högre ambitioner och mindsettar dig till en plats på läkarutbildningen på 5,5 år. 1,5 års CSN kvar. Du ser fortfarande inte minsta lilla hinder?

    Studier på distans och halvfart brukar inte direkt leda till några prestigefyllda jobb.


    Vem säger att man måste ha ett prestigefullt jobb? Det handlar om att ha ett jobb som du tycker om och som du känner ger dig glädje i livet. Vissa kanske älskar att jobba på äldreboende medan andra vill bli läkare och en annan vill bli sekreterare. Alla har olika drömmar och det handlar om att hitta det man själv vill.
  • Anonym (Mindset)
    lövet2 skrev 2020-08-06 15:45:37 följande:

    I den bästa av världar är det så. Men - jag kan inte välja hur min familj ska reagera. Mina släktingar, mina grannar, resten av världen. Själv har jag kanske inte alls ett val, eftersom jag måste tänka på andra människor och inte bara på mig själv.


    Att ha ett positivt mindset har inget med hur andra reagerar att göra utan med hur du reagerar. Och man blir inte automatiskt ego bara för att man är positiv
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 11:41:54 följande:

    Ingen säger att det är lätt men det är bra att ha ett mål. Jag lever med både adhd och depression men det tillåter jag inte att det hindrar mig.


    Var då glad att du har förmågan och var ödmjuk inför andra människors upplevelser av sina liv.

    Ps. riktigt svår depression och adhd går inte att tänka sig ur.
  • Prillan
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 15:24:03 följande:

    Det är ju det jag försöker säga. Man väljer inte vilka sjukdomar eller diagnoser man får. Man väljer hur man hanterar dom och hanterar situationen. Jag må ha varit mobbad men det har hett mig mer envishet att lyckas i livet med det jag velat. Adhd är inget som jag på något sätt låter definiera mig eller mitt liv. Och depression fick jag efter förlossning men det sökte jag hjälp för. Jag valde att inte låta det hindra det liv jag ville ha och jag använder dom kunskaperna för att hjälpa andra.


    Du har av dina inlägg att döma haft endast enklare svårigheter och/eller möjligen fötts med förmågor som kompenserar?

    Du känns väldigt osympatisk i din framtoning och arbetar nog inte professionellt med de här frågorna (tack och lov).
  • lövet2
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 15:49:36 följande:
    Att ha ett positivt mindset har inget med hur andra reagerar att göra utan med hur du reagerar. Och man blir inte automatiskt ego bara för att man är positiv
    Jag inser att du verkligen inte förstår problemet. Om jag säger så här:

    I många år tänkte jag att en del människor är lite korkade. De köper ett fotbad för 500 kr, när det fungerar precis lika bra med en 10-litershink för 20 kr. Jag tog ett fotbad varje vecka, och min hink var perfekt. Billig och dessutom användbar till annat. VARFÖR gjorde inte alla som jag? Varför kastade de bort en massa pengar i onödan?
    Så en dag, när min son köpte ett fotbad, då frågade jag honom. Varför?! Han tog fram hinken, visade mig den och så försökte han få ner sin fot stl 44 i den. Då först fattade jag. För mina fötter stl 34 var det perfekt att ta fotbad i en hink, men alla hade inte lika små fötter som jag. De måste skaffa något där deras fötter rymdes. Det som var perfekt för mig var inte det för dem.

    Din mindset funkar bra för dig i din situation. För andra funkar den inte alls. För dig funkar den kanske inte om 10 år till. Det vet man aldrig ...
Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?