• Anonym (Mindset)

    Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.

  • Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 19:18:12 följande:

    Utifrån mig själv? Jag läser mycket böcker framförallt och lyssnar mycket poddar. Sen har jag en man som också har samma tänk som jag. Så vi har ofta djupa diskussioner om detta. Eftersom jag kommit rätt långt i mitt tänk så kommer det mer naturligt nu än förr. Men mindfulness är bra och meditera. Sen medvetenhet kring sina egna tankar. När man känner de negativa tankarna komma så brukar jag börja tänka på det jag är tacksam för. Jag har en sten i fickan som påminner mig om att vara tacksam.


    Men det är väl mer för att komma fram till "rätt" mindset? Böcker och så?

    Jag tänkte mer konkret hur du jobbar med livsupplägget i din vardag.

    Har du nåt system för att göra "bra" val?

    Har du något upplägg för att reflektera över de val du gjort hittills och vad de lett till?

    Vilket ansvar du tagt och när du brustit i ditt ansvar?

    Har du något konkret upplägg för att ta tag i saker och göra prioriteringar?

    Tex att du har schemalagt en dag i veckan när du jobbar med detta?

    Eller jag kanske missförstod ts. Jag tolkade som att det handlade om att göra aktiva val, ta ansvar försitt liv och konkret ta tag i jobbiga saker och förändra dem.
  • Anonym (Mindset)
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-06 19:27:40 följande:

    Men det är väl mer för att komma fram till "rätt" mindset? Böcker och så?

    Jag tänkte mer konkret hur du jobbar med livsupplägget i din vardag.

    Har du nåt system för att göra "bra" val?

    Har du något upplägg för att reflektera över de val du gjort hittills och vad de lett till?

    Vilket ansvar du tagt och när du brustit i ditt ansvar?

    Har du något konkret upplägg för att ta tag i saker och göra prioriteringar?

    Tex att du har schemalagt en dag i veckan när du jobbar med detta?

    Eller jag kanske missförstod ts. Jag tolkade som att det handlade om att göra aktiva val, ta ansvar försitt liv och konkret ta tag i jobbiga saker och förändra dem.


    Ja alltså böcker gör att jag automatiskt blir mer medveten om mina tankar så det bör inte uteslutas. Men vad det gäller mina val i livet så har jag alltid gjort upp mål. Dom har vart viktiga att sträva efter för min del.

    Det har gett mig motivation framåt. Men som sagt att i vardagen tänka på dina mål och vad du vill åstadkomma med ditt liv.

    Annars är det svårt att direkt pinpointa exakt alla småsaker man gör för med tiden när man lär sig mer om det så kommer det mer och mer naturligt.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 19:40:57 följande:

    Ja alltså böcker gör att jag automatiskt blir mer medveten om mina tankar så det bör inte uteslutas. Men vad det gäller mina val i livet så har jag alltid gjort upp mål. Dom har vart viktiga att sträva efter för min del.

    Det har gett mig motivation framåt. Men som sagt att i vardagen tänka på dina mål och vad du vill åstadkomma med ditt liv.

    Annars är det svårt att direkt pinpointa exakt alla småsaker man gör för med tiden när man lär sig mer om det så kommer det mer och mer naturligt.


    Ok, så du kan inte förklara vad "det" är? (Det som kommer naturligt).

    När du har tagit fram dina mål, har du dåjobbat med livskompass eller liknande modell och tagit fram mål inom olika områden?

    Hurföljer du upp målen - tex om du har som mål att bli en mer inlyssnanade förälder (som exempel bara), hur följer du upp och utvärderar målet? Har du bara övergripande mål eller också många tidssatta delmål?
  • Anonym (Kun)

    Jag förstår inte varför så många verkar ta illa upp. Jag håller helt med TS.

    Jag hade grova ätstörningar sedan tidig ålder, traumatisk barndom, mobbning och hade jag varit född sådär 10 -20 år senare hade jag garanterat haft en npf diagnos. När de skulle tvångsvårda mig för mina ätstörningar så gjorde jag mitt första och bästa val, jag stack, ja jag stack ifrån Sverige. Ifrån allt negativt och började om på nytt. I Sverige var jag alltid mina ätstörningar men jag tänkte inte definieras av dem och min historia i det nya landet. Bröt kontakten med släkt och vänner. Hade inga pengar först men slet och jobbade ihop en större summa pengar på några år. Levde snålt som fan. Utbildade mig. Idag plågas jag fortfarande av negativa automatiska tankar men går hos psykolog som hjälper mig.

    Jag tror också alltid att man har val.

  • Sogol
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 19:02:03 följande:

    Självklart inte. Det har jag aldrig sagt. Men hur dom väljer att agera där efter ligger hos dom.


    Ja det är sant. Men vissa har bättre förutsättningar för ett positivt tänkande än andra.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Kun) skrev 2020-08-06 20:19:14 följande:

    Jag förstår inte varför så många verkar ta illa upp. Jag håller helt med TS.

    Jag hade grova ätstörningar sedan tidig ålder, traumatisk barndom, mobbning och hade jag varit född sådär 10 -20 år senare hade jag garanterat haft en npf diagnos. När de skulle tvångsvårda mig för mina ätstörningar så gjorde jag mitt första och bästa val, jag stack, ja jag stack ifrån Sverige. Ifrån allt negativt och började om på nytt. I Sverige var jag alltid mina ätstörningar men jag tänkte inte definieras av dem och min historia i det nya landet. Bröt kontakten med släkt och vänner. Hade inga pengar först men slet och jobbade ihop en större summa pengar på några år. Levde snålt som fan. Utbildade mig. Idag plågas jag fortfarande av negativa automatiska tankar men går hos psykolog som hjälper mig.

    Jag tror också alltid att man har val.


    Jag tänker att man hela tiden har en himla massa möjliga val i livet och att det svåra är att veta vilket "val" som är rätt och att överhuvudtaget få möjlighet att reflektera innan man glr ett val. De allra flesta vardagsval reflekterar man inte kring förrän i efterhand.

    Men den typen av hanteringen av vardagen kanske inte har något med det ni kallar för "mindset" att göra? Jag har försökt googla men är lite oklart vad det betuder, är det sammasom "positivt tänkande"?
  • Anonym (lär mig)

    Åh, TS, lär mig. Lär mig konkreta saker som skulle ändra mitt liv. Lär mig leva och vara nöjd med mina sjukdomar, min sysslolöshet, min sviktande samhällshjälp, min fattigdom och min ensamhet. Ingen skulle vara lyckligare än jag av att slippa det här grå-svarta.

    Jag erkänner att när jag fick mejl from Birka Cruises att de lade ner sin verksamhet så grät jag i tre dagar. Jag hade så sett fram emot den resan som jag sparat till i ett och ett halvt år. För första gången i mitt liv skulle jag få åka på en liten resa i en lyxigare hytt istället för pyttehytterna utan fönster.

  • Anonym (Mindset)
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-06 19:54:21 följande:

    Ok, så du kan inte förklara vad "det" är? (Det som kommer naturligt).

    När du har tagit fram dina mål, har du dåjobbat med livskompass eller liknande modell och tagit fram mål inom olika områden?

    Hurföljer du upp målen - tex om du har som mål att bli en mer inlyssnanade förälder (som exempel bara), hur följer du upp och utvärderar målet? Har du bara övergripande mål eller också många tidssatta delmål?


    Från början och mitt största livsmål var att inte bli som min mamma.

    Det står fast alltid.

    Men sen har jag att upp mål utifrån ålder. Typ satte jag upp mål att jag vid 25 år skulle ha en utbildning, fast jobb, vara gift och ha ett barn. Vid 30 ville jag ha en magisterutbildning, ha ett till barn och äga ett hus.

    Sen blev målen mindre fast ändå lika viktiga. Lägga om kost, börja träna, skaffa ett socialt nätverk osv. Alla dessa saker är ju ganska lätta att utvärdera. Sen är många utav mina mål kopplade till kunskap och tankesättet att man kan alltid bli bättre och kunna mer.

    Ju mer kunskap jag får om mindset desto mer sitter det i huvudet.
  • Anonym (Mindset)
    Anonym (Kun) skrev 2020-08-06 20:19:14 följande:

    Jag förstår inte varför så många verkar ta illa upp. Jag håller helt med TS.

    Jag hade grova ätstörningar sedan tidig ålder, traumatisk barndom, mobbning och hade jag varit född sådär 10 -20 år senare hade jag garanterat haft en npf diagnos. När de skulle tvångsvårda mig för mina ätstörningar så gjorde jag mitt första och bästa val, jag stack, ja jag stack ifrån Sverige. Ifrån allt negativt och började om på nytt. I Sverige var jag alltid mina ätstörningar men jag tänkte inte definieras av dem och min historia i det nya landet. Bröt kontakten med släkt och vänner. Hade inga pengar först men slet och jobbade ihop en större summa pengar på några år. Levde snålt som fan. Utbildade mig. Idag plågas jag fortfarande av negativa automatiska tankar men går hos psykolog som hjälper mig.

    Jag tror också alltid att man har val.


    Men vad härligt att höra att du lyckades börja om. Jag blir riktigt glad över sådana här historier. Även om kampen är lång så ser man ju ändå några resultat. Kämpa på. Och grymt jobbat
  • Anonym (Mindset)
    Sogol skrev 2020-08-06 20:23:11 följande:

    Ja det är sant. Men vissa har bättre förutsättningar för ett positivt tänkande än andra.


    Självklart har dom det. Vägen dit kommer lättare för vissa än andra. Men meningen är att alla kan börja.
Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?