• Anonym (Minds­et)
    Tue 4 Aug 2020 22:31
    6360 visningar
    212 svar
    -5 +2
    212
    6360

    Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?

    Jag fick upp ögonen för mindset för länge sedan, redan i slutet på tonåren och insåg då att bara jag har ansvar för mitt eget liv. Jag träffar så många människor som påstår att dom inte kan, att dom inte är smarta och som väljer att leva ett tragiskt liv. Varför kan inte detta med mindset komma ur mer i samhället. Intelligens är något man kan jobba upp. Hur man reagerar på saker ligger helt och hållet hos en själv. Varför orkar folk lägga så mycket fokus på att må dåligt och inte göra något åt det och sen skylla på att allt händer dom.

    Hur man reagerar bestämmer man själv. Vilket liv du har det är också ditt val.

    Varför väljer inte människor lycka? Byt jobb om du är missnöjd, utbilda dig om du vill, byt partner om du inte är nöjd. Välj att göra saker som gör dig lycklig.

  • Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 21:00
    #81
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-06 20:26:31 följande:

    Jag tänker att man hela tiden har en himla massa möjliga val i livet och att det svåra är att veta vilket "val" som är rätt och att överhuvudtaget få möjlighet att reflektera innan man glr ett val. De allra flesta vardagsval reflekterar man inte kring förrän i efterhand.

    Men den typen av hanteringen av vardagen kanske inte har något med det ni kallar för "mindset" att göra? Jag har försökt googla men är lite oklart vad det betuder, är det sammasom "positivt tänkande"?


    Ja det är jätte svårt att säga exakt vad det är du ska göra i specifika situationer. Men att reflektera över sina val efteråt är absolut ett steg i rätt riktning.

    Det finns något som heter growth mindset som också är jätte bra att läsa om.
  • Anonym (Elin)
    Thu 6 Aug 2020 21:05
    #82
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 20:55:00 följande:

    Från början och mitt största livsmål var att inte bli som min mamma.

    Det står fast alltid.

    Men sen har jag att upp mål utifrån ålder. Typ satte jag upp mål att jag vid 25 år skulle ha en utbildning, fast jobb, vara gift och ha ett barn. Vid 30 ville jag ha en magisterutbildning, ha ett till barn och äga ett hus.

    Sen blev målen mindre fast ändå lika viktiga. Lägga om kost, börja träna, skaffa ett socialt nätverk osv. Alla dessa saker är ju ganska lätta att utvärdera. Sen är många utav mina mål kopplade till kunskap och tankesättet att man kan alltid bli bättre och kunna mer.

    Ju mer kunskap jag får om mindset desto mer sitter det i huvudet.


    Ja de flesta av dessa målen är ju väldigt övergripande och lätta att följa upp. För mig är inte den typen av mål så viktiga, jag tänker mer i termer av hur jag kan bli en bättre medmänniska osv och mer tankar på "vardagsnivå". Och det är lite flummigare och en massa som måste definieras först osv.

    Är "mindset" samma som "positivt tänkande"? Jag har försökt googla på vad det är men hittar inte så mycket konkret.
  • Anonym (Elin)
    Thu 6 Aug 2020 21:11
    #83
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 21:00:46 följande:

    Ja det är jätte svårt att säga exakt vad det är du ska göra i specifika situationer. Men att reflektera över sina val efteråt är absolut ett steg i rätt riktning.

    Det finns något som heter growth mindset som också är jätte bra att läsa om.


    Ja, det hittade jag. Det verkade handla om inlärning (mycket kring det pedagogiska) att människan har förmåga att utveckla sin personlighet, sina talanger osv och vikten att inte endast berömma barn för hur de är (du är smart) utan också för sina handlingar ( vad duktig du var som jobbade så bra med läxan).

    Jag hade inte hört det begreppet förut men själva innehållet är inte minsta nytt för mig. Det förhållningssättet har nog alltid känns självklart för mig.

    (men jag tror på ett biologiskt arv också, att vi har olika medfödda förutsättningar också, men att vi naturligtvis kan utvecklas åt olika håll.)
  • Anonym (Elin)
    Thu 6 Aug 2020 21:13
    #84
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 21:00:46 följande:

    Ja det är jätte svårt att säga exakt vad det är du ska göra i specifika situationer. Men att reflektera över sina val efteråt är absolut ett steg i rätt riktning.

    Det finns något som heter growth mindset som också är jätte bra att läsa om.


    Jag menade förstås inte att du ska kunna säga det :). Jag var mer nyfiken på om det ingick nån viss strategi för det inom denna metod.

    Det jag har arbetat en del med är det som kallas livskompass eller "värderingar". Tycker att det är ett helt ok verktyg.
  • Anonym (Kun)
    Thu 6 Aug 2020 21:15
    #85
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-06 20:26:31 följande:

    Jag tänker att man hela tiden har en himla massa möjliga val i livet och att det svåra är att veta vilket "val" som är rätt och att överhuvudtaget få möjlighet att reflektera innan man glr ett val. De allra flesta vardagsval reflekterar man inte kring förrän i efterhand.

    Men den typen av hanteringen av vardagen kanske inte har något med det ni kallar för "mindset" att göra? Jag har försökt googla men är lite oklart vad det betuder, är det sammasom "positivt tänkande"?


    Det är ingen som vet ifall valen de gör där och då är rätt val, men vad säger egentligen att det bara finns ETT rätt val? Livet är mer nyanserat än så, vill jag tro. Vi gör ju också valen vi gör utifrån våra förutsättningar där och då, och då gör vi så kallat rätt val då. I efterhand har jag ångrat val jag har gjort men det var de valen jag kunde göra med informationen känslorna och förutsättningarna jag hade då. Hade jag vetat jag jag vet idag hade jag inte gjort det valet. Här gör jag ett nytt val: antingen kan jag gräma mig över misstaget jag gjorde och ångra det som aldrig blev, eller så blickar jag framåt och försöker göra det bästa av det.

    Jag är själv inte bekant med mindset eller mindfulness, utan jag börjar i andra änden. Enligt min psykolog har jag något som kallas automatiska tankar och de är nog 90% av mina tankar. Man nästan har tränats upp att tänka negativt eller dömande. Googla automatiska tankar och se ifall det är något du känner igen dig i. Jag har börjat försöka upptäcka och definiera dessa tankar för att jobba på att förhindra och ändra dem.
  • Anonym (Elin)
    Thu 6 Aug 2020 21:22
    #86
    Anonym (Kun) skrev 2020-08-06 21:15:00 följande:

    Det är ingen som vet ifall valen de gör där och då är rätt val, men vad säger egentligen att det bara finns ETT rätt val? Livet är mer nyanserat än så, vill jag tro. Vi gör ju också valen vi gör utifrån våra förutsättningar där och då, och då gör vi så kallat rätt val då. I efterhand har jag ångrat val jag har gjort men det var de valen jag kunde göra med informationen känslorna och förutsättningarna jag hade då. Hade jag vetat jag jag vet idag hade jag inte gjort det valet. Här gör jag ett nytt val: antingen kan jag gräma mig över misstaget jag gjorde och ångra det som aldrig blev, eller så blickar jag framåt och försöker göra det bästa av det.

    Jag är själv inte bekant med mindset eller mindfulness, utan jag börjar i andra änden. Enligt min psykolog har jag något som kallas automatiska tankar och de är nog 90% av mina tankar. Man nästan har tränats upp att tänka negativt eller dömande. Googla automatiska tankar och se ifall det är något du känner igen dig i. Jag har börjat försöka upptäcka och definiera dessa tankar för att jobba på att förhindra och ändra dem.


    Ja, det du skriver i det första stycket har jag hört många gånger. Det är sånt som jag funderar en del kring. Man måste acceptera att man kommer att göra en massa småval i livet som inte är helt genomtänkta och som kan upplevas "fel" i efterhand. Och det var väl bland annat det jag var ute och for efter. Hur ts tänker kring det med tanke på att en av de viktiga byggstenarna i hennes "filosofi" verkar vara att man alltid har ett val.

    Jag tycker sånt här är jätteintressant. Intressant vad andra har för "filosofier" och hur det tacklar sina liv.
  • Anonym (Kun)
    Thu 6 Aug 2020 21:22
    #87
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 20:57:17 följande:

    Men vad härligt att höra att du lyckades börja om. Jag blir riktigt glad över sådana här historier. Även om kampen är lång så ser man ju ändå några resultat. Kämpa på. Och grymt jobbat


    Tack och tack för kul tråd! Detta är snart 15 år sedan och jag är helt frisk från ätstörningar nu, och det var ändå något som plågade mig i nästan 20 år! Det största hjälpmedlet var nog att inte definieras av diagnosen, som du också nämnde i ett tidigare inlägg.
  • Thu 6 Aug 2020 21:26
    #88
    Anonym (Mindset) skrev 2020-08-06 19:09:51 följande:
     att kunna se det fina i det man har och känna tacksamhet och vara lycklig istället för att skylla all sin olycka på andra personer eller omständigheter. Hur menar du att det inte skulle passa alla? Passar det vissa bättre att vara bittra över livet helt enkelt? Är det personer som frivilligt vill det?
    "skylla all sin olycka på andra personer eller omständigheter"? Lite okänsligt formulerat.

    Om Agdas man dör i en bilolycka och hon är olycklig för det, ser du det som att hon har valt att vara olycklig? När sedan försäkringskassan vägrar att godkänna en månads sjukskrivning i samband med dödsfallet, så hon tappar inkomsten den månaden, då kanske hon känner sig lite bitter och illa behandlad. Ser du det som att hon skyller i från sig då? Hon har själv valt att bli bitter?

    Du skrev att i den akuta sorgen, så är det OK att vara olycklig. Sedan ska man resa sig och välja lyckan. Nå, livet blir inte alltid som man tänkt sig. Efter den akuta sorgen, så är det vanligt att bli sjuk. Många kroniska sjukdomar kan utlösas av just sorg. Den som då blir jättesjuk mitt i sorgen har också lite svårt att välja tacksamhet och lycka. Sjukdom betyder Försäkringskassan och ekonomiska bekymmer. När ska man ställa sig upp och vägra vara olycklig? När ska man välja tacksamhet och lycka? När maken dör, när man får MS eller cancer, när ens far dör strax efter, när man blir uppsagd pga arbetsbrist, när facket krånglar med A-kassan eller när ens barn får en anafylaktisk chock? När?

    Det är inte så att olyckor fördelas rättvist mellan människor, så alla får två var. En del klarar sig ganska bra, medan andra blir överösta av olyckor i åratal.
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 21:45
    #89
    -1
    Anonym (lär mig) skrev 2020-08-06 20:41:30 följande:

    Åh, TS, lär mig. Lär mig konkreta saker som skulle ändra mitt liv. Lär mig leva och vara nöjd med mina sjukdomar, min sysslolöshet, min sviktande samhällshjälp, min fattigdom och min ensamhet. Ingen skulle vara lyckligare än jag av att slippa det här grå-svarta.

    Jag erkänner att när jag fick mejl from Birka Cruises att de lade ner sin verksamhet så grät jag i tre dagar. Jag hade så sett fram emot den resan som jag sparat till i ett och ett halvt år. För första gången i mitt liv skulle jag få åka på en liten resa i en lyxigare hytt istället för pyttehytterna utan fönster.


    Ta upp en bok och läs om ämnet. Det är första steget.
  • Anonym (Minds­et) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 21:48
    #90
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-06 21:11:16 följande:

    Ja, det hittade jag. Det verkade handla om inlärning (mycket kring det pedagogiska) att människan har förmåga att utveckla sin personlighet, sina talanger osv och vikten att inte endast berömma barn för hur de är (du är smart) utan också för sina handlingar ( vad duktig du var som jobbade så bra med läxan).

    Jag hade inte hört det begreppet förut men själva innehållet är inte minsta nytt för mig. Det förhållningssättet har nog alltid känns självklart för mig.

    (men jag tror på ett biologiskt arv också, att vi har olika medfödda förutsättningar också, men att vi naturligtvis kan utvecklas åt olika håll.)


    Låter som du är väldigt medveten. Men att ge konkreta råd som är så specifika är svårt.

    Mindset är mer att vara medveten om sina egna tankar.
Svar på tråden Ändra sitt liv genom mindset. Varför gör inte alla det?