• Freedomcelebrate

    Svårt att andas

    Hej! Den senaste tiden har jag känt av att min andning har varit extrem tung. Ibland känns det som att syret inte räcker till och kan känna en liten känsla av panik i kroppen. Typ som att något täcker för lufttillförseln.

    Jag har väldigt god kondition och det verkar sitta mentalt för under fysisk aktivitet känner jag ej av det. Typ som att det är något mentalt som hindrar mig. Jag har haft ångest från och till en längre period men känner mig bättre nu än förr, även kvarstår mitt problem med andningen. Vad ska jag göra?

    Mvh

  • Svar på tråden Svårt att andas
  • StevenDiese

    Ring din vårdcentral och fråga om du får ta ett Coronatest.

  • Anonymsnubbe34

    Kan säga här och nu att det är ångestrelaterat/psykiskt 99% har precis samma som dig. Tränar mycket, får detta oftast då jag inte gör något och fokuserar på det. Sen är det ju viktigt att du kollar om du nyligen fått det, men jag vart livrädd när jag fick det först. Kollat syreupptagningen ekg allt är som det ska. Så psykiskt men jag får känslan av att jag inte får luft och blir yr jag får känslan att jag inte kan ta ett djupt andetag och att det känns som att något täcker den som du beskriver så du är inte ensam.

  • fluu

    Självklart bör du utreda vad det handlar om. Själv har jag en sjukdom med lungpåverkan och har därför svårt att andas titt och tätt. Andningsövningar hjälper mig då bra. Jag har munnen stängd och andas sakta in genom näsan, håller andan en sekund och låter sedan luften sakta sippra ut genom en halvstängd mun. Pausar 30 sekunder-1 minut mellan varje gång och håller på så länge det behövs. Det vidgar tydligen lungorna och det hjälper bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Svårt att andas