• Anonym (Undra­r)
    Wed 5 Aug 2020 17:03
    3489 visningar
    52 svar
    52
    3489

    Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?

    Hej,

    jag är en 23 årig tjej som skulle vilja prova på att jobba inom hemtjänsten tills jag tänkte utbilda mig på universitet nästa år.

    Känner en person som jobbar inom hemtjänsten och har bett henne förklara lite för mig hur det är och vad man gör. Hon har bland annat berättat att det händer att vårdtagare (gubbar) tafsar på kvinnorna som jobbar där, frågar sexuella saker och kommer påträngande nära och försöker göra närmanden.

    Nu undrar jag vad er erfarenhet är? Har ni upplevt detta? Är detta ett vanligt förekommande?

    Jag blev våldtagen för snart ett år sedan och jag är därför extra känslig när det kommer till sånt här. Vet inte hur jag skulle reagera om en sådan situation skulle uppstå. Vet inte hur jag skulle hantera det och orka gå igenom något liknande igen. Tvekar därför på detta jobb, samtidigt som jag vet att det behövs folk inom vården och jag skulle egentligen vilja prova.

  • Svar på tråden Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?
  • Wed 5 Aug 2020 19:19
    #11
    Anonym (smulan) skrev 2020-08-05 19:14:07 följande:
    Vissa människor behöver tas om hand oavsett hur de beter sig.
    Ja och som kvinna ska man inte behöva acceptera att en gammal gubbe tafsat på en. Det ingår inte i jobbet att "stå ut med" att må dåligt pga dementa Arne som kör upp händerna mellan benen eller klämmer en på brösten när man ska hjälpa honom på med tröjan. 
  • Wed 5 Aug 2020 19:20
    #12
    Anonym (Japp) skrev 2020-08-05 19:16:00 följande:
    När jag jobbade i hemtjänsten så var det även många av mina manliga kollegor som fick diverse närmanden/sexuella anspelningar. Av dementa kvinnor.
    Och det är inte okej men när jag jobbade inom vården var det 95% MÄN som tafsade och snuskade sig så nej jag tror inte det är lika vanligt att kvinnor inte kan bete sig när dom blir gamla. 
  • Anonym (.)
    Wed 5 Aug 2020 19:21
    #13
    viseversa skrev 2020-08-05 19:03:53 följande:
    Hur kommer det sig att man ursäktar mäns beteende med att dom "inte vet bättre" att bli sexuellt trackasserad är lika obehagligt oavsett om det är demetna sven 85 eller Olof 40 som tafsar. Hur många dementa tanter klatchar manliga vårdare i rumpan? Att bli tafsad på är INGET man ska acceptera eller stå ut med. Varken av barn eller gamla gubbar. 
    För att det är så, människor med demens fungerar inte som du eller jag med normalt tänkande, normala spärrar eller normalt agerande. De är inte sig själva längre. Det är helt enkelt inte de som tafsar utan sjukdomen.

    Det är sällsynt med sexuella närmanden men det förekommer. Det förekommer både från gubbar och gummor. Så sent som förra veckan råkade en manlig kollega ut för det.
    Skillnaden ligger, enligt min uppfattning, i att manliga kollegor inte pratar om det så mycket för att det är skamligt att råka ut för det. Ungefär som det var för kvinnor för bara några år sedan.

    Det här är en av de mindre angenäma delarna av att arbeta i vården, man möter människor med demens och då kan i princip vad som helst hända. Samma risker finns i många andra jobb, som polis osv.
    Är det bara helt uteslutet att hantera underliga människor med underligt beteende ska man inte jobba med något som har social interaktion.
  • Wed 5 Aug 2020 19:23
    #14
    Anonym (.) skrev 2020-08-05 19:21:08 följande:
    För att det är så, människor med demens fungerar inte som du eller jag med normalt tänkande, normala spärrar eller normalt agerande. De är inte sig själva längre. Det är helt enkelt inte de som tafsar utan sjukdomen.

    Det är sällsynt med sexuella närmanden men det förekommer. Det förekommer både från gubbar och gummor. Så sent som förra veckan råkade en manlig kollega ut för det.
    Skillnaden ligger, enligt min uppfattning, i att manliga kollegor inte pratar om det så mycket för att det är skamligt att råka ut för det. Ungefär som det var för kvinnor för bara några år sedan.

    Det här är en av de mindre angenäma delarna av att arbeta i vården, man möter människor med demens och då kan i princip vad som helst hända. Samma risker finns i många andra jobb, som polis osv.
    Är det bara helt uteslutet att hantera underliga människor med underligt beteende ska man inte jobba med något som har social interaktion.
    Jag har inte sagt annat det jag säger att JAG som kvinna ALDRIG ska behöva acceptera att bli tafsad på i mitt arbete. 
  • Anonym (smula­n)
    Wed 5 Aug 2020 19:26
    #15
    viseversa skrev 2020-08-05 19:19:59 följande:

    Ja och som kvinna ska man inte behöva acceptera att en gammal gubbe tafsat på en. Det ingår inte i jobbet att "stå ut med" att må dåligt pga dementa Arne som kör upp händerna mellan benen eller klämmer en på brösten när man ska hjälpa honom på med tröjan. 


    Det ingår inte i något jobb att bli utsatt för brott men som människa behöver man acceptera att det ändå kan bli så ibland. Annars kan man ju inte jobba. Man kan ju bli rånad i kassan på Ica. Det är ju inget man vill. Och man riskminimerar, hanterar och åtgärdar. Men man behöver acceptera att livet i sig består av risker.
  • Anonym (B)
    Wed 5 Aug 2020 19:28
    #16
    +2
    viseversa skrev 2020-08-05 19:18:17 följande:

    Jag förstår massor då jag jobbat inom åldringsvården men vi lärse oss att sexuella trackasserier och tafsanden inte är accepterat oavsett vem som utför det. Har man en gubbe som itne kan hålla fingrarna i styr såg vi till att enbart män gick in till den gubben. Kvinnor ska inte behöva "stå ut med" att bli antastade på sitt arbete. 


    Då borde du väl också förstå att det inte handlar om att ursäkta deras beteende? Att sedan ha rutiner för att undvika att personal blir utsatt låter vettigt men man måste ha förståelse för att dementa människor inte fungerar normalt.
  • Anonym (.)
    Wed 5 Aug 2020 19:28
    #17
    viseversa skrev 2020-08-05 19:18:17 följande:
    Jag förstår massor då jag jobbat inom åldringsvården men vi lärse oss att sexuella trackasserier och tafsanden inte är accepterat oavsett vem som utför det. Har man en gubbe som itne kan hålla fingrarna i styr såg vi till att enbart män gick in till den gubben. Kvinnor ska inte behöva "stå ut med" att bli antastade på sitt arbete. 
    Det kan vara en bra utgångspunkt men den har stora brister. Bland annat den att man bränner ut männen. Svårt dementa människor kan vara oerhört krävande att ta hand om, att tvingas gå till en och samma under lång tid kan vara risk för att människor bränner ut sig.

    Det leder även till andra konsekvenser, att man kan vägra som personal att gå till en pensionär av många olika anledningar: tex att pensionären traksserar muntligt, är rasisk och gud vet vad.

    Det går varken att planera eller leda en sådan arbetsplats på ett vettigt sätt.

    Istället måste man ha en professionellt förhållande till de personer man vårdar. Det innebär att personalen måste vara kompetenta och professionella.
  • Anonym (.)
    Wed 5 Aug 2020 19:29
    #18
    viseversa skrev 2020-08-05 19:23:21 följande:
    Jag har inte sagt annat det jag säger att JAG som kvinna ALDRIG ska behöva acceptera att bli tafsad på i mitt arbete. 
    Jo, det är vad du säger.
    Jobba inte med något som innebär kontakt med andra människor är mitt råd.
  • Anonym (.)
    Wed 5 Aug 2020 19:31
    #19
    viseversa skrev 2020-08-05 19:23:21 följande:
    Jag har inte sagt annat det jag säger att JAG som kvinna ALDRIG ska behöva acceptera att bli tafsad på i mitt arbete. 
    Men männen ska acceptera att de blir tafsade på?
    Vilket kön du har är totalt ointressant i denna diskussion.
  • Anonym (E)
    Wed 5 Aug 2020 20:30
    #20

    Det är dessvärre ingen ovanlighet nej. Var också beredd på att städa upp mängder med runkpapper och dementa gubbar som runkar loss när du duschar dom

Svar på tråden Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?