• Anonym (Undrar)

    Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?

    Hej,

    jag är en 23 årig tjej som skulle vilja prova på att jobba inom hemtjänsten tills jag tänkte utbilda mig på universitet nästa år.

    Känner en person som jobbar inom hemtjänsten och har bett henne förklara lite för mig hur det är och vad man gör. Hon har bland annat berättat att det händer att vårdtagare (gubbar) tafsar på kvinnorna som jobbar där, frågar sexuella saker och kommer påträngande nära och försöker göra närmanden.

    Nu undrar jag vad er erfarenhet är? Har ni upplevt detta? Är detta ett vanligt förekommande?

    Jag blev våldtagen för snart ett år sedan och jag är därför extra känslig när det kommer till sånt här. Vet inte hur jag skulle reagera om en sådan situation skulle uppstå. Vet inte hur jag skulle hantera det och orka gå igenom något liknande igen. Tvekar därför på detta jobb, samtidigt som jag vet att det behövs folk inom vården och jag skulle egentligen vilja prova.

  • Svar på tråden Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?
  • Anonym (Japp)
    EpicF skrev 2020-08-05 21:01:08 följande:

    Man löser det genom dubbelbemaning och att sätta gränser. Ex gå ifrån om det bli obehagligt. Låta ex manliga vårdare gå till personen. Det spelar ingen roll om personen har frontallobsdement och är i behov av omvårdnad, ett sådant beteende ska aldrig accepteras. Man får sätta in åtgärder för att förebygga att det händer igen.


    Ja precis. Men det kan fortfarande hända, och att det kan hända är inte samma sak som att man måste tycka det är okej att bli tafsad på.
  • EpicF
    Anonym (Japp) skrev 2020-08-05 21:03:10 följande:

    Ja precis. Men det kan fortfarande hända, och att det kan hända är inte samma sak som att man måste tycka det är okej att bli tafsad på.


    Självklart kan det fortfarande hända. Men man är mer skyddad som ansatt om det är dubbelbemaning än om nan går dit själv.
  • Anonym (Yes)

    Är kille själv, men har faktiskt varit med en snubbe som bad en kvinnlig kollega om en avrunkning och han var inte alls dement, han fick till och med stånd när vi tvättade honom.

  • EpicF
    Anonym (Nope) skrev 2020-08-05 21:02:50 följande:

    De gamla gubbarna försöker, och min erfarenhet är att många kvinnor har för svaga gränser. När jag jobbade med hemtjänst ville en gubbe vid duschningen att jag skulle tvätta "den". Nehejdu, sa jag. Har hört att andra går med på det. Gubbarna utnyttjar det. Han kunde klä av och på sig själv, då kunde han också tvätta den själv.


    Jag håller helt med. Och det de kan göra själv ska de göra själv. Viktigt att upprätthålla de funktioner de om det så bara är att tvätta sig i ansiktet eller underlivet.
  • Anonym (Mo)

    Jobbade som semestervikarier förr i hemtjänsten. Har aldrig varit med om att bli tafsad på som ung. Däremot hände det några kollegor, äldre damer men de var rätt härdade och kunde hantera det.

    De gamla var väldigt tacksamma och vänliga och såg mig som ett barn när jag var i den åldern eftersom jag var jämnårig med deras egna barnbarn. Ofta vet redan chefen vilka personer det kan vara problem hos och då blir man antingen förvarnad eller går dit två st. Om du känner dig osäker så sök jobb på äldreboende istället, där har man alltid kollegor nära.

  • mari123

    BORDE väl gå att lägga ett schema så du slipper gubbarna? Det är ju betydligt fler gamla tanter för gubbarna går först! 

  • viseversa
    Anonym (.) skrev 2020-08-05 19:31:25 följande:
    Men männen ska acceptera att de blir tafsade på?
    Vilket kön du har är totalt ointressant i denna diskussion.
    Har jag sagt det? Tafsande är inte okej någonsinn men gubbar som gillar kvinnor tafsar inte på män.
  • Ess
    EpicF skrev 2020-08-05 20:58:54 följande:

    Ibland kan det fungera att säga till på skarpen och få ett slut på beteendet men dock inte till alla.


    De som bara försöker dra en penna med en funkar det att bita ifrån.

    Men jobbar man med dementa eller mentalt handikappade så får man räkna med att man måste kunna freda sig både mot våld och oönskade närmanden.
  • lostandfound
    viseversa skrev 2020-08-05 19:03:53 följande:

    Hur kommer det sig att man ursäktar mäns beteende med att dom "inte vet bättre" att bli sexuellt trackasserad är lika obehagligt oavsett om det är demetna sven 85 eller Olof 40 som tafsar. Hur många dementa tanter klatchar manliga vårdare i rumpan? Att bli tafsad på är INGET man ska acceptera eller stå ut med. Varken av barn eller gamla gubbar. 


    Instämmer till fullo. Det är inte okej någonstans. Min lillasyster arbetade inom hemtjänsten och specifikt en man var väldigt närgången, kom med sexuella inviter och försökte ta på henne varje gång hon var där. Jag sa åt henne att kontakta sin chef för ingen seriös chef kan acceptera att sina anställdas blir utsatt för sådant. Chefen tog sig ett snack med vårdtagaren som skyllde det på demens. Dock ändrade chefen i schemat så att endast män fick arbeta hos denna vårdtagare. Uppstår problem för dig måste du kontakta din chef omgående.
Svar på tråden Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?