• Anonym (Undra­r)
    Wed 5 Aug 2020 17:03
    3488 visningar
    52 svar
    52
    3488

    Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?

    Hej,

    jag är en 23 årig tjej som skulle vilja prova på att jobba inom hemtjänsten tills jag tänkte utbilda mig på universitet nästa år.

    Känner en person som jobbar inom hemtjänsten och har bett henne förklara lite för mig hur det är och vad man gör. Hon har bland annat berättat att det händer att vårdtagare (gubbar) tafsar på kvinnorna som jobbar där, frågar sexuella saker och kommer påträngande nära och försöker göra närmanden.

    Nu undrar jag vad er erfarenhet är? Har ni upplevt detta? Är detta ett vanligt förekommande?

    Jag blev våldtagen för snart ett år sedan och jag är därför extra känslig när det kommer till sånt här. Vet inte hur jag skulle reagera om en sådan situation skulle uppstå. Vet inte hur jag skulle hantera det och orka gå igenom något liknande igen. Tvekar därför på detta jobb, samtidigt som jag vet att det behövs folk inom vården och jag skulle egentligen vilja prova.

  • Svar på tråden Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?
  • Anonym (Vanja­)
    Thu 6 Aug 2020 09:09
    #41

    Det förekommer !! Jag har själv blivit utsatt många gånger. Dock arbetade jag inom hemtjänst i säkert sammanlagt 7 år minst och har träffat hundratals vårdtagare . Vissa gubbar nöjer sig med att glo ögonen ur sig, andra säger äckliga snuskiga saker om en och en del försöker ta på en.

    De flesta är dementa men även de som vet vad de håller på med förekommer .

    Inom hemtjänst får man även träffa andra obehagliga typer, de som missbrukar , de som är hotfulla mm.

    Så man behöver alltid vara på sin vakt vid nya brukare son man inte känner sedan innan .

  • Thu 6 Aug 2020 10:09
    #42

    Om du börjar jobba där och är med om något sådant så ska du självklart polisanmäla gubben. Du ska även prata med chefen så får chefen fixa så att bara män går dit, eller att man alltid är två.

  • Thu 6 Aug 2020 10:18
    #43
    lostandfound skrev 2020-08-06 08:26:38 följande:
    Instämmer till fullo. Det är inte okej någonstans. Min lillasyster arbetade inom hemtjänsten och specifikt en man var väldigt närgången, kom med sexuella inviter och försökte ta på henne varje gång hon var där. Jag sa åt henne att kontakta sin chef för ingen seriös chef kan acceptera att sina anställdas blir utsatt för sådant. Chefen tog sig ett snack med vårdtagaren som skyllde det på demens. Dock ändrade chefen i schemat så att endast män fick arbeta hos denna vårdtagare. Uppstår problem för dig måste du kontakta din chef omgående.
    Vilken bra chef och stark syster som tog upp detta.För nej inget hon ska stå ut med då det är sexuella trackasserier oavsett ålder på den som utför dom. 
  • Anonym (...)
    Thu 6 Aug 2020 10:18
    #44

    Alla män har ett genetiskt fel i huvudet som gör att de kan bete sig som svin. När de blir dementa kan de inte hålla sig utan då kommer deras rätta jag fram.

  • terfje
    Thu 6 Aug 2020 20:40
    #45

    Hej!
    Har själv jobbat inom hemtjänsten. Det kan hända att gubbar kan göra så eller få ståfräs när du hjälper dem att duscha. Man kan säga till dem vänligt men bestämt att jag vill inte att du gör så och de flesta förstår och slutar. Sedan finns det dem som är dementa som kanske inte gör något mot dig men kan vara väldigt verbala.

  • Thu 6 Aug 2020 21:07
    #46
    terfje skrev 2020-08-06 20:40:19 följande:

    Hej!

    Har själv jobbat inom hemtjänsten. Det kan hända att gubbar kan göra så eller få ståfräs när du hjälper dem att duscha. Man kan säga till dem vänligt men bestämt att jag vill inte att du gör så och de flesta förstår och slutar. Sedan finns det dem som är dementa som kanske inte gör något mot dig men kan vara väldigt verbala.


    Att de får stånd vid dush eller beröring är omedvetet. Blodet stormar till när vid beröring. Tänk på hur många som fått stånd vid KAD-insättning.
  • Anonym (DickS­ucker)
    Fri 7 Aug 2020 05:40
    #47
    Anonym (Undrar) skrev 2020-08-05 17:03:30 följande:

    Hej,

    jag är en 23 årig tjej som skulle vilja prova på att jobba inom hemtjänsten tills jag tänkte utbilda mig på universitet nästa år.

    Känner en person som jobbar inom hemtjänsten och har bett henne förklara lite för mig hur det är och vad man gör. Hon har bland annat berättat att det händer att vårdtagare (gubbar) tafsar på kvinnorna som jobbar där, frågar sexuella saker och kommer påträngande nära och försöker göra närmanden.

    Nu undrar jag vad er erfarenhet är? Har ni upplevt detta? Är detta ett vanligt förekommande?

    Jag blev våldtagen för snart ett år sedan och jag är därför extra känslig när det kommer till sånt här. Vet inte hur jag skulle reagera om en sådan situation skulle uppstå. Vet inte hur jag skulle hantera det och orka gå igenom något liknande igen. Tvekar därför på detta jobb, samtidigt som jag vet att det behövs folk inom vården och jag skulle egentligen vilja prova.


    Common, these so called vårdtagare as you like to call them are old, ugg and demented. Fact is, they dont know wtf theyre doing!! So if theyll touch a little ass, so what? It doesnt mean shit. 

    Just bring a taser in your pocket and when it happens, just let them have a taste. 
  • Fri 7 Aug 2020 05:47
    #48
    EpicF skrev 2020-08-06 21:07:29 följande:
    Att de får stånd vid dush eller beröring är omedvetet. Blodet stormar till när vid beröring. Tänk på hur många som fått stånd vid KAD-insättning.
    Måste ju vara pinsamt!? Tur man inte är man. Man HOPPAS ju att personalen på sjukhusen kan hantera det så de inte klipper till den stackars mannen!? Rusar ut och ställer till en scen.
  • Fri 7 Aug 2020 06:36
    #49

    Nej, det är aldrig ok. Men även tafsande, elaka, våldsamma människor, eller vad det nu handlar om, behöver ibland vård eller omsorg. Så hur ska det lösas? Svar: Man måste ha rutiner för riskminimering, samt se till att personalen har rätt kompetens. Dubbelgång, adekvat utbildning mm. Och det är här det ofta brister idag. Unga outbildade förväntas kunna hantera dementa gubbar och gummor. Det klart att det blir problem. Någon jämförde med polis eller andra riskfyllda yrken. Skillnaden är att vi anställer inte outbildade eller oerfarna som poliser eller brandmän... Men vården anses ?vem som helst? kunna jobba i. Det är där det blir fel.

  • Fri 7 Aug 2020 07:19
    #50
    mari123 skrev 2020-08-07 05:47:13 följande:

    Måste ju vara pinsamt!? Tur man inte är man. Man HOPPAS ju att personalen på sjukhusen kan hantera det så de inte klipper till den stackars mannen!? Rusar ut och ställer till en scen.


    Ja, för än del är det pinsamt. Det jag brukar göra är att lägga en handduk över och gå ut en stund. Vi är vana vid att det händer och det är inget sexuellt utan helt naturligt vid beröring. Det är dessutom inget de kan hjälpa. Händer även om en manlig person ska lägga in KAD.
  • terfje
    Fri 7 Aug 2020 10:29
    #51
    EpicF skrev 2020-08-06 21:07:29 följande:
    Att de får stånd vid dush eller beröring är omedvetet. Blodet stormar till när vid beröring. Tänk på hur många som fått stånd vid KAD-insättning.
    Jo det vet jag men det finns mycket personal som tycker det är obehagligt tyvärr. Det är både oftast omedvetet och naturligt.
  • Fri 7 Aug 2020 14:27
    #52
    terfje skrev 2020-08-07 10:29:33 följande:

    Jo det vet jag men det finns mycket personal som tycker det är obehagligt tyvärr. Det är både oftast omedvetet och naturligt.


    Självklart finns det de. Men då byter man men någon som kan uppträda professionellt.
Svar på tråden Måste man vara beredd på detta i hemtjänsten?