• Anonym (Kalas­dags!)
    Wed 5 Aug 2020 17:42
    2418 visningar
    95 svar
    -2
    95
    2418

    Kalas på Junibacken?

    Undrar om ngn haft kalas på Junibacken i Sthlm?

    Hur var det? Rekommenderar ni det?

    Tänkte bjuda hela f-klassen vid skolstart (30 barn, fördelade på två olika grupper men jag tänkte bjuda båda grupperna).

  • Svar på tråden Kalas på Junibacken?
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:35
    #61
    EpicF skrev 2020-08-06 09:12:09 följande:

    Jaha, i vilket inlägg då?

    Förmodligen för att influensa inte är något nytt virus och att vi har mer kontroll på det än vad vi har med Covid-19.

    Nej, det är inte bra att smittan sprider sig. Vare sig inom riskgrupper eller utanför sk riskgrupper (eftersom vi vet så lite om viruset kan i princip alla vara i riskgrupp).

    Vi vet ännu inte om det ger full immunitet eller ens blir försvagat.


    Ja, i alla...

    Vi har inte särskilt stor koll på influensa. Eftersom att den breda massan inte bryr sig och det är old news, man måste inte rapportera in dödsfall eller testa till förbannelse heller. Lägg till ett vaccin som funkar sådär.



    Jo, det är bra att viruset sprider sig på så sätt att ju fler icke-sårbara personer drabbas, desto färre sårbara personer drabbas. Plus att viruset försvagas(eftersom att det är ett typiskt coronavirus av den icke superaggressiva sorten som SARS som brände ut sig själv eftersom att det var så kraftfullt), vilket vi har rapporter från italien, usa och Sverige om, det har ju till och med SVT skrivit om....come on...
  • Anonym (Kalas­dags!) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:35
    #62
    -1
    Anonym (Skillnad?) skrev 2020-08-06 09:30:47 följande:

    Vad är skillnaden på att barnen ses ett par timmar en lördag, mot flera timmar om dagen, måndag till fredag?


  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:36
    #63
    Anonym (Kalasdags!) skrev 2020-08-06 09:34:20 följande:

    1% av smittade är i critical condition och 99% är i mild condition.

    Dödligheten förväntas hamna som lägst på 0.5%, mest troligt 1%, som mest 2%.

    Sluta panika era dårar. Tvätta händerna och dregla inte på folk så går det bra.


    Dödlighet 2%? I dont think so. Under 1%. Annars håller jag med dig.
  • Anonym (Skill­nad?)
    Thu 6 Aug 2020 09:38
    #64
    Anonym (GRRRRR) skrev 2020-08-06 09:34:57 följande:

    För att börja med, alla barn börjar i en ny klass (dvs det är inte en vanlig umgängeskrets för tillfälle - det kan ha varit en annan situation om de har redan gått i samma klass 3-4 månader innan). Alla kommer från sina semester och träffat vem-inte-hur-många-andra under den tiden. Sen finns det är ju massor med andra människor på Junibacken samtidigt och barn i FK är inte såna som håller avstånd vare sig från andra barn eller vuxna. Mao - enorm skillnad.


    Men de kommer ju umgås fem dagar i veckan från och med kalaset. Alltså ingen skillnad. Eller tror du att smittsamheten är annorlunda för att de ses i skolans lokaler?

    Junibacken har för övrigt öppet enligt de riktlinjer som finns.
  • Anonym (suuuu­uck)
    Thu 6 Aug 2020 09:40
    #65
    -1
    Anonym (GRRRRR) skrev 2020-08-06 09:34:57 följande:

    För att börja med, alla barn börjar i en ny klass (dvs det är inte en vanlig umgängeskrets för tillfälle - det kan ha varit en annan situation om de har redan gått i samma klass 3-4 månader innan). Alla kommer från sina semester och träffat vem-inte-hur-många-andra under den tiden. Sen finns det är ju massor med andra människor på Junibacken samtidigt och barn i FK är inte såna som håller avstånd vare sig från andra barn eller vuxna. Mao - enorm skillnad.


    Exakt. De flesta har träffat vem-vet-inte-hur-många under både sommaren och tidigare. De flesta har gått i skolan, jobbat, lekt med kompisar, gått på aktiviteter, handlat i affärer etc. Ändå har apokalypsen och massgravarna lyst med sin frånvaro. Ändå följer viruset en klassisk viruskurva. Ändå går dödstal och vårdtal ner och ner och ner. Tack för att du gör min poäng.
  • Anonym (Kalas­dags!) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:42
    #66

    Jag sa bara vad som spås. Jag tror inte heller på 2%. Snarare 0.5%. Men man har sagt minst 0.5% max 2%.


    Anonym (suuuuuck) skrev 2020-08-06 09:36:56 följande:

    Dödlighet 2%? I dont think so. Under 1%. Annars håller jag med dig.


    Anonym (suuuuuck) skrev 2020-08-06 09:36:56 följande:

    Dödlighet 2%? I dont think so. Under 1%. Annars håller jag med dig.


  • Anonym (Kalas­dags!) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:43
    #67
    Anonym (suuuuuck) skrev 2020-08-06 09:40:29 följande:

    Exakt. De flesta har träffat vem-vet-inte-hur-många under både sommaren och tidigare. De flesta har gått i skolan, jobbat, lekt med kompisar, gått på aktiviteter, handlat i affärer etc. Ändå har apokalypsen och massgravarna lyst med sin frånvaro. Ändå följer viruset en klassisk viruskurva. Ändå går dödstal och vårdtal ner och ner och ner. Tack för att du gör min poäng.


  • Anonym (GRRRR­R)
    Thu 6 Aug 2020 11:58
    #68
    Anonym (suuuuuck) skrev 2020-08-06 09:36:56 följande:
    Dödlighet 2%? I dont think so. Under 1%. Annars håller jag med dig.
    Och hur räknar ni egentligen? Om man tar antal döda hittills av totala antal smittade så ligger dödligheten redan på 3,75% (och 7.000.000 som inte är friska än - dvs kan dö).
    Anonym (suuuuuck) skrev 2020-08-06 09:40:29 följande:
    Exakt. De flesta har träffat vem-vet-inte-hur-många under både sommaren och tidigare. De flesta har gått i skolan, jobbat, lekt med kompisar, gått på aktiviteter, handlat i affärer etc. Ändå har apokalypsen och massgravarna lyst med sin frånvaro. Ändå följer viruset en klassisk viruskurva. Ändå går dödstal och vårdtal ner och ner och ner. Tack för att du gör min poäng.
    Det bevisar endast att du har skitit i riktlinjer och träffat folk till höger och vänster (och med tanke på att du har haft corona, så troligtvis har du redan hjälpt till med smittospridningen!), de flesta normala människor umgicks med sin vanliga krets dit semesterträffar inte tillhör - man ska skilja på äpple och päron, vet du.

  • Anonym (Kalas­dags!) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 12:07
    #69
    Anonym (GRRRRR) skrev 2020-08-06 11:58:19 följande:

    Och hur räknar ni egentligen? Om man tar antal döda hittills av totala antal smittade så ligger dödligheten redan på 3,75% (och 7.000.000 som inte är friska än - dvs kan dö).Det bevisar endast att du har skitit i riktlinjer och träffat folk till höger och vänster (och med tanke på att du har haft corona, så troligtvis har du redan hjälpt till med smittospridningen!), de flesta normala människor umgicks med sin vanliga krets dit semesterträffar inte tillhör - man ska skilja på äpple och päron, vet du.


    Man ser på hur kurvorna dalar. I slutänden spås det vara 0.5-2% döda, men mest sannolikt 1%. Det är om hela världens alla människor smittas. Då kommer ungefär 1% av 7.8 miljarder människor att ha dött vilket INTE ger någon överdödlighet.
  • Anonym (GRRRR­R)
    Thu 6 Aug 2020 12:56
    #70
    Anonym (Kalasdags!) skrev 2020-08-06 12:07:38 följande:
    Man ser på hur kurvorna dalar. I slutänden spås det vara 0.5-2% döda, men mest sannolikt 1%. Det är om hela världens alla människor smittas. Då kommer ungefär 1% av 7.8 miljarder människor att ha dött vilket INTE ger någon överdödlighet.
    Hur många prognoser har gjorts och hur många av dessa stämde? INGEN vet hur och när det blir, så det är mer än dumt att chansa och riskera liv i önodan (både sina egna, sina barns och alla andra).
Svar på tråden Kalas på Junibacken?