• Anonym (Fröke­n ur)
    Wed 5 Aug 2020 23:19
    621 visningar
    44 svar
    -1
    44
    621

    Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?

    För något år sedan läste jag om att vi ev. skulle slopa skiftet från vintertid (även kallad normaltid) till sommartid och aldrig mer ställa om klockan från vintertid.

    Det skulle tydligen diskuteras bland medlemsländerna i Europa (japp, det får dom betalt för).

    Men vet någon hur det blev? Är vintern 2020 sista gången som vi ställer om klockan?

  • Svar på tråden Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:46
    #21
    +1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 09:44:04 följande:

    Vi lever alla på hoppet. men sista ordet är tydligen inte sagt.   

    Finland och många andra väntar på länderna runt omkring för att hitta sin tidzon. Från svenskt håll han man sagt att det inte är det viktigaste.

    Olika partier i riksdagen har olika syn på vad de önskar. Men forskarna är relativt överens om att sommartid på vintern inte alls är bra ur en biologisk synvinkel.    


    Fel! Forskarna menar på att den psykiska ohälsan som drabbar många när mörkret faller på, kan komma att minska.

    Hört talas om höstdepression?
  • Anonym (Somma­rtid)
    Thu 6 Aug 2020 09:46
    #22
    -1 +1

    Självklart ljusare kvällar! #SWEXIT

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 6 Aug 2020 09:52
    #23
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 09:46:27 följande:
    Fel! Forskarna menar på att den psykiska ohälsan som drabbar många när mörkret faller på, kan komma att minska.

    Hört talas om höstdepression?
    https://www.svd.se/somnforskare-standig-vintertid-bast-for-halsan
  • Anonym (Ljus)
    Thu 6 Aug 2020 09:55
    #24
    -1 +1
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 09:46:27 följande:
    Fel! Forskarna menar på att den psykiska ohälsan som drabbar många när mörkret faller på, kan komma att minska.
    Hört talas om höstdepression?
    Det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Kroppsfunktioner, hormon med mera påverkas negativt av sommartid.  Av hälsoskäl har tex tidiga morgonskift fått senarelagda tider.  För alla som arbetar kontortid spelar det kanse mindre roll, men för de som arbetar tidiga mornar minskar problemen med hjärta och kärl med normaltid och senarelagd start av arbetstiden.

    Och trötta skolbarn som inte kan koncentrera sig lär vi se mer av om och då permanent sommartid införs.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:57
    #25
    -3 +1
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-06 09:52:04 följande:

    www.svd.se/somnforskare-standig-vintertid-bast-for-halsan


    Men lilla vän jag pekar på den forskning som regeringen refererar till - ingen massmedia.

    Så kan man ju tänka själv också. Vintertid ger mörka morgnar och mörka eftermiddagar. Det är inte bra för andra än vampyrer.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 09:59
    #26
    -3 +1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 09:55:55 följande:

    Det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Kroppsfunktioner, hormon med mera påverkas negativt av sommartid.  Av hälsoskäl har tex tidiga morgonskift fått senarelagda tider.  För alla som arbetar kontortid spelar det kanse mindre roll, men för de som arbetar tidiga mornar minskar problemen med hjärta och kärl med normaltid och senarelagd start av arbetstiden.

    Och trötta skolbarn som inte kan koncentrera sig lär vi se mer av om och då permanent sommartid införs.


    Barnen jobbar på bättre under VT, så det där stämmer inte.

    Dessutom blir man inte mer trött om den tiden rullar på året runt. Herregud! Var bara tyst! Du har ju väldigt dålig koll du.
  • Anonym (Somma­rtid)
    Thu 6 Aug 2020 10:01
    #27
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-08-06 09:52:04 följande:

    www.svd.se/somnforskare-standig-vintertid-bast-for-halsan


    Bäst för hälsan är att flytta till Kanarieöarna i så fall.
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 6 Aug 2020 10:03
    #28
    -1 +3
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 09:57:37 följande:
    Men lilla vän jag pekar på den forskning som regeringen refererar till - ingen massmedia.

    Så kan man ju tänka själv också. Vintertid ger mörka morgnar och mörka eftermiddagar. Det är inte bra för andra än vampyrer.
    Men herregud, vad är det för fel på dig människa?? Hålla på och förminska mig med "lilla vän" på det där sättet är så ouppfostrat och nedsättande så jag saknar ord, att du inte skäms!!!

    Det ÄR forskare som uttalat sig i frågan, även om det är DN som återberättar vad som sagts!
  • Anonym (Ljus)
    Thu 6 Aug 2020 10:05
    #29
    +3
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 09:57:37 följande:
    Men lilla vän jag pekar på den forskning som regeringen refererar till - ingen massmedia.

    Så kan man ju tänka själv också. Vintertid ger mörka morgnar och mörka eftermiddagar. Det är inte bra för andra än vampyrer.
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 09:59:42 följande:
    Barnen jobbar på bättre under VT, så det där stämmer inte.

    Dessutom blir man inte mer trött om den tiden rullar på året runt. Herregud! Var bara tyst! Du har ju väldigt dålig koll du.

    Det var en väldigt otrevlig ton måste jag säga. (lilla vän, håll tyst .)

    Hur som helst så är det inte så enkelt som du vill framställa det att allt är guld och gröna skogar med sommartid. För många funkar det, för andra är det en kroppslig katastrof med minskad hälsa.

    Vad regeringen kommer att besluta vet vi intemed säkerhet, men vi kan önska och hoppas utifrån våra egna preferenser och argumentera för detta.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 10:36
    #32
    -3
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 10:30:57 följande:

    Jag tror inte på det du skriver.  


    Din förlust.
Svar på tråden Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?