• Anonym (Fröke­n ur)
    Wed 5 Aug 2020 23:19
    625 visningar
    44 svar
    -1
    44
    625

    Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?

    För något år sedan läste jag om att vi ev. skulle slopa skiftet från vintertid (även kallad normaltid) till sommartid och aldrig mer ställa om klockan från vintertid.

    Det skulle tydligen diskuteras bland medlemsländerna i Europa (japp, det får dom betalt för).

    Men vet någon hur det blev? Är vintern 2020 sista gången som vi ställer om klockan?

  • Svar på tråden Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?
  • Anonym (Ljus)
    Thu 6 Aug 2020 11:03
    #31
    Anonym (Sommartid) skrev 2020-08-06 10:01:51 följande:
    Bäst för hälsan är att flytta till Kanarieöarna i så fall.
    Är det inte så att  Spanien och Kanarieöarna har tidszoner som gör att de har 'sommartid som normaltid'

    Spanien ligger på samma meridian som UK men har centraleuropeisk tid. Då kl slår 8 på morgonen i de bägge länderna har Spanien redan varit vakna en timme mer än UK.

    Kanarieöarna har samma tid som UK, fast de borde ligga en timme senare, dvs de lever också med 'sommartid som normaltid'

    2013 föreslogs det att spanien skulle byta till GMT av hälsoskäl och av ekonomiska skäl 

    https://www.europaportalen.se/2013/09/byte-av-tidszon-ska-ge-spanien-fordel
    Spanska parlamentariker vill byta tidzon för att förbättra produktivitet, sömn och arbetsvanor.

    Trots att stora delar av Spanien ligger mer västerut än London följer landet centraleuropeisk tid. Orsaken är att diktatorn Franco 1942 ändrade tidzonen för att följa dåvarande Nazityskland.


    Nu vill jämställdhetsutskottet i spanska parlamentet ändra tillbaka tiden så att landet liksom Portugal och Storbritannien istället följer GMT-tid.


    ”Vi sover 53 minuter mindre än det europeiska genomsnittet vilket påverkar produktiviteten, frånvaro på jobbet, stress, olyckor och skolavhopp”, skriver utskottet i sin 86-sidiga rapport.


  • Anonym (norma­ltid)
    Thu 6 Aug 2020 11:23
    #32
    +1

    Väldigt många människor tycker tidsomställningar är påfrestande. Dessutom ser man i forskningen människors kroppar inte är anpassade för tidsomställningar. Det är några varje år som exempelvis drabbas av hjärtinfarkt tack vare tidsomställningen. Så bort med den. Det mest logiska är väl att välja normaltid (vintertid) för hela året. Känner inte till någon specifik forskning om det men det känns mest logiskt att normaltid skulle fungera bäst för våra kroppar.

  • Skogss­port
    Thu 6 Aug 2020 11:28
    #33
    +1
    Anonym (normaltid) skrev 2020-08-06 11:23:14 följande:

    Väldigt många människor tycker tidsomställningar är påfrestande. Dessutom ser man i forskningen människors kroppar inte är anpassade för tidsomställningar. Det är några varje år som exempelvis drabbas av hjärtinfarkt tack vare tidsomställningen. Så bort med den. Det mest logiska är väl att välja normaltid (vintertid) för hela året. Känner inte till någon specifik forskning om det men det känns mest logiskt att normaltid skulle fungera bäst för våra kroppar.


    Sooooommmmartiiiiid!
  • Ess
    Thu 6 Aug 2020 11:48
    #34
    -1
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 09:57:37 följande:

    Men lilla vän jag pekar på den forskning som regeringen refererar till - ingen massmedia.

    Så kan man ju tänka själv också. Vintertid ger mörka morgnar och mörka eftermiddagar. Det är inte bra för andra än vampyrer.


    Men lilla stumpan, det faller på sin egen orimlighet att både morgon och eftermiddag blir mörkare. Vi talar ju inte om att plocka bort flera timmar mitt på dagen.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 12:05
    #35
    +1
    Ess skrev 2020-08-06 11:48:23 följande:

    Men lilla stumpan, det faller på sin egen orimlighet att både morgon och eftermiddag blir mörkare. Vi talar ju inte om att plocka bort flera timmar mitt på dagen.


    1. Jag är man

    2. Sommartid ger längre kvällar. Morgnarna är mörka på vintern oavsett sommar- eller vintertid.
  • Anonym (Ljus)
    Thu 6 Aug 2020 12:44
    #36
    +1
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 12:05:18 följande:
    1. Jag är man

    2. Sommartid ger längre kvällar. Morgnarna är mörka på vintern oavsett sommar- eller vintertid.
    Det är det som är problemet

    Inget formellt beslut är fattat från vad jag kan hitta på regeringens sida.

    Motionen du länkade till avslogs i juni 2020

    16. Tidsomställning

    Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag

    Beslut fattat med acklamation.

    Utskottets förslag:

    Riksdagen avslår motionerna

    2019/20:73 av Tuve Skånberg (KD),

    2019/20:2482 av Hans Rothenberg (M),

    2019/20:2493 av Cecilia Widegren (M) och

    2019/20:3343 av Lotta Finstorp (M).
  • sextio­talist
    Thu 6 Aug 2020 12:51
    #37
    +1

    Jag har inga besvär med omställningen

    Fick jag välja föredrar jag sommartid. Trivs med ljusa kvällar och är morgonpigg

  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 12:53
    #38
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 12:44:27 följande:

    Det är det som är problemet

    Inget formellt beslut är fattat från vad jag kan hitta på regeringens sida.

    Motionen du länkade till avslogs i juni 2020

    16. Tidsomställning

    Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag

    Beslut fattat med acklamation.

    Utskottets förslag:

    Riksdagen avslår motionerna

    2019/20:73 av Tuve Skånberg (KD),

    2019/20:2482 av Hans Rothenberg (M),

    2019/20:2493 av Cecilia Widegren (M) och

    2019/20:3343 av Lotta Finstorp (M).


    Men RING och fråga!
  • Anonym (Ljus)
    Thu 6 Aug 2020 13:34
    #39
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 12:53:13 följande:
    Men RING och fråga!
    Inget beslut är taget.
  • Anonym (Fröke­n ur) Trådstartaren
    Thu 6 Aug 2020 14:27
    #40
    +1
    Anonym (Ljus) skrev 2020-08-06 13:34:00 följande:

    Inget beslut är taget.


    Jag ringde och frågade och fick svaret att 28 mars 2021 är sista gången vi ställer om klockan.
  • Anonym (konfu­nderad­)
    Thu 6 Aug 2020 14:44
    #41
    -1

    Jag förstår inte grejen med att vi skulle ha konstant sommartid istället för normaltid. Är det verkligen så svårt för alla morgonpigga att hitta jobb som tillåter att de börjar tidigt även på vinterhalvåret?

  • sextio­talist
    Thu 6 Aug 2020 14:51
    #42
    Anonym (konfunderad) skrev 2020-08-06 14:44:43 följande:

    Jag förstår inte grejen med att vi skulle ha konstant sommartid istället för normaltid. Är det verkligen så svårt för alla morgonpigga att hitta jobb som tillåter att de börjar tidigt även på vinterhalvåret?


    Ljuset.

    Den tiden som det är mörkt när man kommer hem blir kortare.

    Jag skulle komma hem när det är ljust från mitten av november till mitten av januari, till skillnad från normaltid, då rullgardinen går ner redan i början av november och till mitten av februari.

    Över en månad till att komma hem under dagsljus.
  • Anonym (Ljus)
    Thu 6 Aug 2020 14:54
    #43
    Anonym (Fröken ur) skrev 2020-08-06 14:27:50 följande:
    Jag ringde och frågade och fick svaret att 28 mars 2021 är sista gången vi ställer om klockan.
    Det är säkert sant att du ringde och fick det svaret - men det betyder inte att riksdagen fattat något beslut om permanent sommartid eller permanent normaltid (vintertid)-

    Motionen som du länkade till fick i alla fall avslag av utskottet och röstades inte igenom.
  • Anonym (konfu­nderad­)
    Thu 6 Aug 2020 15:12
    #44
    -1
    sextiotalist skrev 2020-08-06 14:51:45 följande:
    Ljuset. Den tiden som det är mörkt när man kommer hem blir kortare. Jag skulle komma hem när det är ljust från mitten av november till mitten av januari, till skillnad från normaltid, då rullgardinen går ner redan i början av november och till mitten av februari. Över en månad till att komma hem under dagsljus.

    Har du ingen möjlighet att förhandla om dina arbetstider eller byta till ett jobb med tider som passar dig bättre?
Svar på tråden Vintertid/Sommartid - vet någon vad som beslutades?