• Anonym (Varfö­r)
    Thu 6 Aug 2020 13:58
    1068 visningar
    75 svar
    75
    1068

    Han har svårt med att jag umgås med ”släkting”

    Träffat min kille i snart 1 år. Under hela relationen har han vetat om att jag har en syskonrelationen med barnens pappas bror ska som min släkting. Jag har känt honom sen jag var 16 (nu 33),

    Han har hela tiden haft svårt med att vi umgås. Han tycker det är ok att vi umgås om jag eller min ?släkting? har sina barn med vid träffen. Jag har försökt vara respektfull mot min killes känslor och att han tycker det är jobbigt. Jag har tom bjudit med honom att träffa min släkting och en gång har de nu träffats. Så jag trodde att efter den träffen skulle han förstå att det inte finns något att oroa sig för.

    Men nej. Idag gick jag på en spontan lunch med min släkting och min kille blev sur för att jag inte frågade honom om han skulle med eller frågade honom om lunch. Min kille har semester oxå.

    Min kille har i omgångar under sin semester inte velat hitta på saker med mig som jobbar då han typ helst velat umgås med sina vänner istället, typ hållt dagen öppen . Och idag tänkte jag inte ens på att bjuda med honom, hade gjort samma om det var en tjejkompis .

    Vad ska jag göra? Nu svarar han inte på mina sms.

  • Svar på tråden Han har svårt med att jag umgås med ”släkting”
  • Thu 6 Aug 2020 18:33
    #41
    LFF skrev 2020-08-06 14:55:59 följande:
    Varför då? Om det är hans barns moster och han ser henne som en syster, vari ligger felet? Ja, bortsett från att (många) män inte verkar kunna vara vän med en kvinna utan att vilja komma innanför deras byxor....
    Du ger mig rätt! Exakt den uppfattningen har många kvinnor på FL, män kan och får därför inte vara vän med andra kvinnor om de är i en relation. Är han det ska han dumpas.
    Men kvinnor kan aaaldrig bli kär i den hon säger är en killkompis...
  • Anonym (Nn)
    Thu 6 Aug 2020 18:50
    #42

    [quote=80569942][quote-nick]Tecum skrev 2020-08-06 18:33:17 följande:[/quote-nick]Du ger mig rätt! Exakt den uppfattningen har många kvinnor på FL, män kan och får därför inte vara vän med andra kvinnor om de är i en relation. Är han det ska han dumpas.

    Men kvinnor kan aaaldrig bli kär i den hon säger är en killkompis...[/Jag uppfattar inte att kvinnor (eller män) som har den uppfattningen själva vill kunna ha kompisar av motsatta könet. De må ha en gammeltestamentlig syn på vem man bör umgås med men de är vanligen konsekventa. Och så länge de blir ihop med varandra fungerar det.

  • Fri 7 Aug 2020 00:12
    #43
    Anonym (Varför) skrev 2020-08-06 13:58:02 följande:

    Träffat min kille i snart 1 år. Under hela relationen har han vetat om att jag har en syskonrelationen med barnens pappas bror ska som min släkting. Jag har känt honom sen jag var 16 (nu 33),

    Han har hela tiden haft svårt med att vi umgås. Han tycker det är ok att vi umgås om jag eller min ?släkting? har sina barn med vid träffen. Jag har försökt vara respektfull mot min killes känslor och att han tycker det är jobbigt. Jag har tom bjudit med honom att träffa min släkting och en gång har de nu träffats. Så jag trodde att efter den träffen skulle han förstå att det inte finns något att oroa sig för.

    Men nej. Idag gick jag på en spontan lunch med min släkting och min kille blev sur för att jag inte frågade honom om han skulle med eller frågade honom om lunch. Min kille har semester oxå.

    Min kille har i omgångar under sin semester inte velat hitta på saker med mig som jobbar då han typ helst velat umgås med sina vänner istället, typ hållt dagen öppen . Och idag tänkte jag inte ens på att bjuda med honom, hade gjort samma om det var en tjejkompis .

    Vad ska jag göra? Nu svarar han inte på mina sms.


    Antingen är din kille en sån som själv ser alla kvinnor som potentiella sexobjekt (och kanske gärna är otrogen) och därför litar han inte på dig. På sig själv känner man andra. Han kan inte vara bara kompis med en tjej, alltså får du inte vara kompis med en kille heller, oavsett hur länge ni känt varann.

    Eller så är han väldigt kontrollerande. Du kommer att ständigt få tänka dig för. Att äta lunch ensam med din fd svåger i framtiden kommer inte på fråga. Inte heller ensam med en manlig arbetskamrat etc. 

    Själv prioriterar han att ev träffa sin kompisar men du måste snällt fråga honom. Jag tycker inte han verkar så intresserad att umgås med dig, mer att kontrollera dig.

    Jag skulle inte vilja vara ihop med någon som inte litar på mig. Dessutom en som surar för att straffa mig och få mig att lyda honom.

    Hans känslor är hans problem, han borde gå och få terapi för sin svartsjuka/osäkerhet/kontrollbehov. Men det skulle han antagligen inte göra, det är ju mycket enklare att kontrollera ditt beteende genom att sura och köra "silent treatment".
  • Fri 7 Aug 2020 00:17
    #44
    Tecum skrev 2020-08-06 18:33:17 följande:
    Du ger mig rätt! Exakt den uppfattningen har många kvinnor på FL, män kan och får därför inte vara vän med andra kvinnor om de är i en relation. Är han det ska han dumpas.
    Men kvinnor kan aaaldrig bli kär i den hon säger är en killkompis...
    Men stämmer inte det då? Män tycks se alla (iaf alla snygga) kvinnor som eventuella ligg. Medan kvinnor snabbt placerar in vissa män i vänfacket. 

    Vem har inte upplevt att killkompisen som bara är vän när man har pojkvän, plötsligt vill bli något mera när man är utan pojkvän?
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 05:46
    #45

    Nej det är bara just min fd svåger han har problem med. Jag har inga andra killkompisar iof men han vet att jag känner andra killar.

    Han tycker jag har kontakt med mitt ex familj alldeles för ofta och ses för ofta. Han tycker jag ska minska på det då jag faktiskt gått vidare till en ny relation. Det kanske är logiskt och även något jag själv tänkt på. Jag måste ju någon gång gå vidare, det är ju trots allt mitt ex familj.

  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 06:19
    #46
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2020-08-06 18:28:58 följande:

    Tycker du skall göra slut med killen, tycker det låter mer och mer som om han försöker provocera fram ett bråk för att du skall göra slut för han vågar inte göra det själv.

    Hade det inte varit din "killkompis" hade han snart nog hittat på något annat han kunde bråka om för att få dig att göra slut.

    Tror du skall lämna den relationen bakom dig, låter som den redan är nästintill över faktiskt.


    Grejen är att vi annars aldrig bråkat :/
  • Anonym (Cissi­)
    Fri 7 Aug 2020 06:24
    #47
    Anonym (Varför) skrev 2020-08-07 05:46:03 följande:

    Nej det är bara just min fd svåger han har problem med. Jag har inga andra killkompisar iof men han vet att jag känner andra killar.

    Han tycker jag har kontakt med mitt ex familj alldeles för ofta och ses för ofta. Han tycker jag ska minska på det då jag faktiskt gått vidare till en ny relation. Det kanske är logiskt och även något jag själv tänkt på. Jag måste ju någon gång gå vidare, det är ju trots allt mitt ex familj.


    Exakt detta var min tanke när jag läste TS. Han stör sig på att du inte tycks kunna släppa ditt gamla liv du hade med ditt ex och hans familj. Jag skulle inte heller gilla att min kille umgicks så tätt med sitt ex familj, särskilt inte en syster. Om det var en äldre släkting som man hjälper och som är mycket ensam så visst det vore en annan sak, då skulle jag förstå att man vill finnas kvar för dennes skull.

    Din kille blir påmind om ditt ex när du träffar brodern och han förstår nog att ni pratar om ditt ex och hans familj när ni träffas. Han har bett dig sluta umgås med brodern men du lyssnar inte och det är befogat att han blir arg. När en relation tar slut så slutar man umgås med familjen också, det är en stor del av sorgen vid en separation att man förlorar inte bara en person utan en hel krets av människor; familj, exets nära vänner som man lärt känna osv. Men man ska inte stanna kvar och kladda i gamla pölar utan man går vidare. Om ditt ex träffar en ny tjej är hon nog inte jätteförtjust i att hans ex håller sig kvar och umgås med brorsan heller, kommer ständigt på tal på familjemiddagar osv. Har man barn ihop håller man sporadisk kontakt, grattar och skickar bilder och kanske chattar lite men umgås inte som förr anser jag.

    Umgås du med din nuvarande killes familj och intresserar dig för dem lika mycket som du gör för exets familj?
  • Fri 7 Aug 2020 06:52
    #48

    Det låter inte som något bra och moget förhållande det här. Ni båda verkar ha åsikter om vem den andre får umgås med. En parrelation ska tillföra positivitet och kärlek, inte vara ett osynligt fängelse.

    Eftersom du har barn som behöver en glad och stark mamma så bör du fundera om den här relationen ens är något att satsa på.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 7 Aug 2020 07:58
    #49
    Anonym (Cissi) skrev 2020-08-07 06:24:27 följande:

    Exakt detta var min tanke när jag läste TS. Han stör sig på att du inte tycks kunna släppa ditt gamla liv du hade med ditt ex och hans familj. Jag skulle inte heller gilla att min kille umgicks så tätt med sitt ex familj, särskilt inte en syster. Om det var en äldre släkting som man hjälper och som är mycket ensam så visst det vore en annan sak, då skulle jag förstå att man vill finnas kvar för dennes skull.

    Din kille blir påmind om ditt ex när du träffar brodern och han förstår nog att ni pratar om ditt ex och hans familj när ni träffas. Han har bett dig sluta umgås med brodern men du lyssnar inte och det är befogat att han blir arg. När en relation tar slut så slutar man umgås med familjen också, det är en stor del av sorgen vid en separation att man förlorar inte bara en person utan en hel krets av människor; familj, exets nära vänner som man lärt känna osv. Men man ska inte stanna kvar och kladda i gamla pölar utan man går vidare. Om ditt ex träffar en ny tjej är hon nog inte jätteförtjust i att hans ex håller sig kvar och umgås med brorsan heller, kommer ständigt på tal på familjemiddagar osv. Har man barn ihop håller man sporadisk kontakt, grattar och skickar bilder och kanske chattar lite men umgås inte som förr anser jag.

    Umgås du med din nuvarande killes familj och intresserar dig för dem lika mycket som du gör för exets familj?


    TAck för ditt inlägg. Detta är nog det inlägg som stämmer bäst in på hur jag känner min kille. Det är inte för att kontrollera eller osäkerhet utan snarare detta. Jag förstår hur det ser ut och jag kan förstå om det var ombytta roller.

    Jag försöker vara delaktig i hans familj och han försöker få mig delaktig men vi träffas sällan. Jag har fått påtala att jag vill att han sammanflätar sitt liv med den relation han har med mig då vi har en vuxen relation och inte en tonårsrelation. Han är en person som behöver sin egen tid och det ger jag honom men jag vill i slutet av dagen att vi sammanflätas så ofta som det går om vi tänker att vi ska bygga ett liv ihop i framtiden. Detta har han försökt ta sig Ann så gott han kan även om jag tror han har en viss rädsla för att typ.. ge allt och sen bli sviken. Fast jag inte skulle göra det såklart men man vet aldrig vad framtiden ger.
  • Anonym (Cissi­)
    Fri 7 Aug 2020 09:30
    #50
    Anonym (Varför) skrev 2020-08-07 07:58:12 följande:

    TAck för ditt inlägg. Detta är nog det inlägg som stämmer bäst in på hur jag känner min kille. Det är inte för att kontrollera eller osäkerhet utan snarare detta. Jag förstår hur det ser ut och jag kan förstå om det var ombytta roller.

    Jag försöker vara delaktig i hans familj och han försöker få mig delaktig men vi träffas sällan. Jag har fått påtala att jag vill att han sammanflätar sitt liv med den relation han har med mig då vi har en vuxen relation och inte en tonårsrelation. Han är en person som behöver sin egen tid och det ger jag honom men jag vill i slutet av dagen att vi sammanflätas så ofta som det går om vi tänker att vi ska bygga ett liv ihop i framtiden. Detta har han försökt ta sig Ann så gott han kan även om jag tror han har en viss rädsla för att typ.. ge allt och sen bli sviken. Fast jag inte skulle göra det såklart men man vet aldrig vad framtiden ger.


    Jag tänker att ni båda måste våga satsa helhjärtat på er relation, och i det ingår att även du måste klippa banden till din gamla familj dvs exets familj. Visa att det är din nuvarande kille och hans familj som är viktig för dig nu. Det känns lite som att inte du heller vågar satsa helt när du vill stå med en fot kvar i det gamla, kanske ha det som säkerhet att falla tillbaka på? Bli tillsammans med ditt ex igen kanske..?
Svar på tråden Han har svårt med att jag umgås med ”släkting”