• Fri 7 Aug 2020 21:36
    465 visningar
    12 svar
    12
    465

    Det där om klockomställningen somar/vintertid. Liten geografisk undersökning

    Jag är nyfiken på om det finns några geografiska skillnader i ämnet, Detta var de tydligen även nyfikna på i Norge (men jag hittade inte resultaten), men i Sverige har jag inte hört någon sådan diskussion

    Så frågan lyder: VIll du ha permanent sommartid eller permanent vintertid och i vilken fjärdedel av landet bor du?

    (jag delade landet i 4 så gott jag kunde)


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Det där om klockomställningen somar/vintertid. Liten geografisk undersökning
  • Mascar­aklump­ar
    Fri 7 Aug 2020 22:23
    #1

    Tack för att du gjorde omröstningen, har själv funderat över detta. Undrar dock om det inte även skulle kunna skilja sig beroende på om man bor i östra eller västra Sverige (det är ju ljusare längre i väst)

  • Sat 8 Aug 2020 01:00
    #2

    Jag är uppvuxen i södra Sverige, bor nu i Mälardalen, och jag är en sån där som vill ha kvar sommar- och vintertid :-P

  • Anonym (Sveal­and)
    Sat 8 Aug 2020 09:26
    #3

    Normaltid, alltid.

  • Anonym (Hm)
    Sat 8 Aug 2020 17:26
    #4

    Normaltid aalltid.

  • Anonym (Omg)
    Sat 8 Aug 2020 19:52
    #5

    Herregud jag måste ha en karta jag vet inte vart jag bor!

    Varför delade du inte bara upp i våra tre landsdelar (Norrland, Svealand, Götaland).

  • Sat 8 Aug 2020 20:03
    #6
    Anonym (Omg) skrev 2020-08-08 19:52:01 följande:

    Herregud jag måste ha en karta jag vet inte vart jag bor!

    Varför delade du inte bara upp i våra tre landsdelar (Norrland, Svealand, Götaland).


    För att Norrland är "längre" än Götaland och Svealand tillsammans.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Sat 8 Aug 2020 20:16
    #7
    Aniiee skrev 2020-08-08 20:03:36 följande:

    För att Norrland är "längre" än Götaland och Svealand tillsammans.


    Jag gjorde två olika; landskap och landsdel.
  • Anonym (D)
    Sat 8 Aug 2020 20:22
    #8

    Vill inte ha varken eller permanent utan fortsätta ändra som vi gör nu. Västra götaland.

  • Anonym (Maja)
    Sat 8 Aug 2020 21:02
    #9

    I dessa diskussioner verkar alla utgå ifrån att de klockslag då jobb och skolor börjar och slutar är något permanent som inte kan ändras. Själv tänker jag att man självklart ska ha normaltid, och om det passar dåligt med vilka tider folk behöver vara aktiva för att må bra så är det scheman som ska justeras, inte vad klockan visar.

  • Mascar­aklump­ar
    Mon 10 Aug 2020 13:02
    #10
    Anonym (Maja) skrev 2020-08-08 21:02:43 följande:

    I dessa diskussioner verkar alla utgå ifrån att de klockslag då jobb och skolor börjar och slutar är något permanent som inte kan ändras. Själv tänker jag att man självklart ska ha normaltid, och om det passar dåligt med vilka tider folk behöver vara aktiva för att må bra så är det scheman som ska justeras, inte vad klockan visar.


    Man skulle ju precis lika gärna kunna ha sommartid och så ändrar gruppen som vill ha vintertid/normaltid sina scheman. Varför skulle normaltid vara ett mer självklart val?
  • Anonym (Maja)
    Mon 10 Aug 2020 14:29
    #11
    Mascaraklumpar skrev 2020-08-10 13:02:49 följande:
    Man skulle ju precis lika gärna kunna ha sommartid och så ändrar gruppen som vill ha vintertid/normaltid sina scheman. Varför skulle normaltid vara ett mer självklart val?

    För att det stämmer bättre med var solen står. Ursprungligen var ju klockan alltid tolv när solen stod rakt i söder, men det fick man tumma på lite för att kunna ha en enhetlig tid i ett större område.
  • LFF
    Mon 10 Aug 2020 14:33
    #12

    Jag vill tillbaks till tiden innan vi började härja med att ställa om klockorna. Dvs, jag vill ha tillbaks standardtiden/normaltiden/vintertiden. Bor i Stockholm.

Svar på tråden Det där om klockomställningen somar/vintertid. Liten geografisk undersökning