• Sun 9 Aug 2020 08:19
    1500 visningar
    10 svar
    10
    1500

    Ullblöjor/inlägg, använder någon det?

    Hej!

    Jag har använt detta till mina barn och har då stickat dessa själv! Både byxblöjor och inlägg. Tycker det har fungerat jättebra och har även varit mycket ekonomiskt och miljövänligt.

    Har en tanke på att tillverka dessa och sälja men är osäker på om efterfrågan finns?

    Hade tänkt sälja både lösa delar och paket.

    Ni som använder denna typ av blöjor, vad bör jag erbjuda? Tanken är att ha blöjbyxor med korta och långa ben samt tunnare/tjockare inlägg för dag och natt.

    Jag har behövt ca 4 korta/2 långa samt ca 18 dag/6 natt inlägg för att köra på heltid.

    Hur många skulle ni vilja ha i ett paket?

    Vad skulle vara skäliga priser för delar eller paket?

    Vore tacksam för er input då jag inte köpt själv och gjort nya när jag behövt

    Något annat som skulle vara bra att erbjuda? Eller finns inget behov av detta alls?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ullblöjor/inlägg, använder någon det?
  • S23
    Sun 9 Aug 2020 11:47
    #1

    Tips. Testa att ställla frågan u grupper på Facebook. Exempelvis babypottning. Kan säkert finnas köp och sälj för tygblöjor där du kan kolla intresset

  • Sun 9 Aug 2020 14:19
    #2

    Tack för tips!

  • Sun 9 Aug 2020 17:21
    #3

    Rekommenderar att du går med i blöjupprorets diskussionsgrupp på Facebook som heter just Tygblöjor. Det finns så vitt jag vet 2-3 personer i dag som i större skala stickar blöjbyxor på beställning. Däremot förstår jag inte riktigt hur du menar med stickade inlägg. Oftast har man ju ullbyxorna över vikbköjor eller formsydda blöjor av bomull, bambu eller hampa. Kanske med ett tunt torrskikt i ull men det är inte så vanligt. Har aldrig hört om att köra med stickade inlägg i ull. Lycka till!

  • Sun 9 Aug 2020 17:38
    #4

    Tack för tips!

    Jo jag har kört med formstickade inlägg i dubbelstickning av ullgarn med hög halt lanolin ???? Funkar kanon!

  • Mon 10 Aug 2020 21:36
    #5

    Så bra att du hittat en lösning som funkat för er :) Det som brukar sälja bäst är lång-och kortbyxor av lite modernare snitt. Glada färger och fina mönster (struktur eller mönsterstickat). Om du har instagram så kika på Ullbebis äldre inlägg (ca 2017) så ser du priser och modeller. Långbyxorna får gärna ha förstärkta knän också.

  • Tue 11 Aug 2020 08:52
    #6

    Tack igen för bra tips!

    Alla frågetecken skulle vara en glad smiley haha, blev helt annan betoning från min sida än tänkt

    Jo jag testade vikblöjor etc, men upplevde att bajset sipprade ut hur jag än vek, kanske vek fel dock! Jag experimenterade iaf med stickade ullinlägg och hittade tillslut en modell som höll tätt. Nackdelen var att inläggen fick fläckar som inte var alltför lätta att få bort. Testade då med att göra mörka inlägg, men då såg man inte vad som var vad istället haha. Så körde med naturfärgade , de var ju rena trots fläckarna som ej gick bort!

    Ska följa ditt tips, åter tack!

  • Tue 11 Aug 2020 08:56
    #7

    En liten nyfiken fråga bara. Hur tvättar du inläggen av ull?

    Håller i övrigt med om att du bör söka dig till grupper med specialintresserade för att hitta en marknad. Självhushållsentusiaster borde vara intresserade.

  • Tue 11 Aug 2020 09:37
    #8

    Jag har tvättat dem i handfatet i ljummet vatten och lite ulltvättmedel. Många försiktiga sköljningar. Vid fläckar har jag gnuggat med galltvål ( men som sagt inte lyckats få bort alla fläckar helt)

    Med jämna mellanrum har jag kurat dem för att återfetta.

    Har gjort likadant med blöjbyxorna.

    Aldrig luktat ofräscht eller nåt.

  • Tue 11 Aug 2020 10:02
    #9
    Lin900120 skrev 2020-08-11 09:37:10 följande:

    Jag har tvättat dem i handfatet i ljummet vatten och lite ulltvättmedel. Många försiktiga sköljningar. Vid fläckar har jag gnuggat med galltvål ( men som sagt inte lyckats få bort alla fläckar helt)

    Med jämna mellanrum har jag kurat dem för att återfetta.

    Har gjort likadant med blöjbyxorna.

    Aldrig luktat ofräscht eller nåt.


    Ok. Tappert!

    Tänkte på magsjukevirus. :-/
  • Tue 11 Aug 2020 10:12
    #10

    Där vet jag inte hur det påverkar med att bara tvätta ljummet! Aldrig funderat på faktiskt. De få gånger vi haft magsjuka så har det liksom gått runt familjen oavsett och man är ju inte ute " bland folk" ändå under tiden så det borde inte ha så stor betydelse? Eller så har jag bara haft tur

Svar på tråden Ullblöjor/inlägg, använder någon det?