• Mon 10 Aug 2020 08:04
    450 visningar
    3 svar
    3
    450

    Kommit in på olika utbildningar med vet inte om jag skulle plugga

    Hej alla kloka människor! 

    Jag har kommit in på lite olika utbildningar:

    - Förskollärare
    - Lärare 4-6
    - Bibliotekarie (masterprogram)
    - Gymnasielärare i Biologi och Engelska

    men jag vet egentligen inte om jag vill plugga till lärare. Min drömutbildning var egentligen psykologprogrammet, men eftersom 2 högskoleprov ställdes in så sökte jag andra program.

    Jag arbetar i förskolan och har arbetat som modersmålslärare, och även om jag tycker att båda jobb var roliga, intressanta och givande så vet jag inte om jag orkar med arbetsmiljön: jag lider av ångest, ADHD och möjligtvis autism och jag hatar buller. Jag kan inte fungera ordentligt om jag inte har ordning och reda omkring mig och det känns svårt att ha en lugn arbetsmiljö som lärare. Samtidigt så gillar jag som sagt jobbet, men också har inte så mycket annat jag är duktig på (inte händig alls, kass på att sälja, osv).


    Vad tycker ni? Borde jag investera i läraryrket? Eller vänta och se? Jag känner att jag behöver tillägga att jag är "gammal" (late twenties), rasifierad och har redan en kandidatexamen i språk och humaniora.


    Tack för att ni läste <3 

  • Svar på tråden Kommit in på olika utbildningar med vet inte om jag skulle plugga
  • Anonym (fskbe­a)
    Mon 10 Aug 2020 09:39
    #1

    nja... Om du inte pallar med buller kanske är förskola inte för dig? Jag är leg.förskollärare och har jobbat i 3 år. Jag är tålmodig och har inga problem med ljud, men ändå ibland låter det för mycket... Men du säger at du har erfarenhet? Vad har du jobbat som? Barnskötare? Hur orkar du nu?
    Kanske gymnasielärare är bäst men vet inte om arbetsmarknaden är lika bra...

  • Mon 10 Aug 2020 12:17
    #2
    Laybach skrev 2020-08-10 08:04:47 följande:

    Hej alla kloka människor! 

    Jag har kommit in på lite olika utbildningar:

    - Förskollärare
    - Lärare 4-6
    - Bibliotekarie (masterprogram)
    - Gymnasielärare i Biologi och Engelska

    men jag vet egentligen inte om jag vill plugga till lärare. Min drömutbildning var egentligen psykologprogrammet, men eftersom 2 högskoleprov ställdes in så sökte jag andra program.

    Jag arbetar i förskolan och har arbetat som modersmålslärare, och även om jag tycker att båda jobb var roliga, intressanta och givande så vet jag inte om jag orkar med arbetsmiljön: jag lider av ångest, ADHD och möjligtvis autism och jag hatar buller. Jag kan inte fungera ordentligt om jag inte har ordning och reda omkring mig och det känns svårt att ha en lugn arbetsmiljö som lärare. Samtidigt så gillar jag som sagt jobbet, men också har inte så mycket annat jag är duktig på (inte händig alls, kass på att sälja, osv).


    Vad tycker ni? Borde jag investera i läraryrket? Eller vänta och se? Jag känner att jag behöver tillägga att jag är "gammal" (late twenties), rasifierad och har redan en kandidatexamen i språk och humaniora.


    Tack för att ni läste <3 


    Om du inte gillar buller och vill ha ordning omkring dig så är nog inte lärare eller förskollärare något att arbeta med i längden. Risken finns att du kommer att vantrivas eller till och med bli utbränd. Bibliotekarie verkar vara ett bättre val för dig av de listade utbildningarna, men det är du som känner dig själv bäst och du som måste ta beslutet.

    Du är inte gammal i kontexten att omskola sig till nytt yrke om du inte ens är 30, och varför är det relevant att du är rasifierad?

    Hur kan man komma in på fyra utbildningar samtidigt? När jag sökte till högskola/universitet kunde man bara bli antagen till en utbildning, och de andra man sökt antingen ströks (om de var lägre i prioriteringen), eller om man stod som reserv (på de högre i prioriteringen).
  • Tue 11 Aug 2020 05:54
    #3
    Embla twopointoh skrev 2020-08-10 12:17:24 följande:

    Om du inte gillar buller och vill ha ordning omkring dig så är nog inte lärare eller förskollärare något att arbeta med i längden. Risken finns att du kommer att vantrivas eller till och med bli utbränd. Bibliotekarie verkar vara ett bättre val för dig av de listade utbildningarna, men det är du som känner dig själv bäst och du som måste ta beslutet.

    Du är inte gammal i kontexten att omskola sig till nytt yrke om du inte ens är 30, och varför är det relevant att du är rasifierad?

    Hur kan man komma in på fyra utbildningar samtidigt? När jag sökte till högskola/universitet kunde man bara bli antagen till en utbildning, och de andra man sökt antingen ströks (om de var lägre i prioriteringen), eller om man stod som reserv (på de högre i prioriteringen).


    1) glömde ta bort det. Inlägget var mycket längre och i delen jag tog bort förklarade jag att jag har känt mig obekväm på jobbet på grund av rasistiska kommentarer jag fick från både barn och föräldrar.

    2) I urvalsgruppen SA (eller oavsett, efter andra beskedet) kan man komma in på hur många utbildningar som helst (om det inte redan står struken, alltså).

    Jag gillar bibliotekarie, men det verkar inte finnas jobb. Jag gillar lärare också (och arbetar nu som barnskötare), men som sagt, buller är nog värsta jag kan så vet inte om det är smart för mig att investera i läraryrket. Tack för kommentaren.
Svar på tråden Kommit in på olika utbildningar med vet inte om jag skulle plugga