• Anonym (Ingen rasist­. Ingen rasist tråd!)
    Sun 16 Aug 2020 13:18
    15406 visningar
    944 svar
    -4 +14
    944
    15406

    Varför röstar man fortfarande för invandringen?

    Detta är ingen som helst rasist tråd! Här följer vi fortfarande reglerna. Men jag tycker det är viktigt att våga ställa frågan. Man kan lära sig av varandra!

    Du som röstar och tycker det är bra med invandringen. Tycker inte du att det har spårat ur. Tycker inte du att det sker mängder av brott.

    Ja, många arbetar och sköter sig. Men problemet är att brottsligheten ökar och statiken visar att det är mest människor med invandrarbakgrund som oftast sitter på anstalten.

    Tycker du ändå inte att det finns något mönster. Varför röstar du i sådan fall fortfarande för mer invandringen? Vore det inte en god idé att fokusera på de som bor här. Antaslten har blivit fulla och med taken på vad statiktiken visar, så beror det återigen på människor med invandrarbakgrund som spårar ur.

    På 60-70-talet var det betydligt mycket mer tryggare. Tycker inte du det finns något mönster? Varför röstar man fortfarande för att fler invandrare som kommer in i detta land?

    Det har dessvärre blivit ett katastrof land och jag själv är född 93. Jag minns början av 00-talet hur lugnt och fint det var i mitt område. Idag i det området som jag växte upp i är stämplad som utsatt område. Och majroteten som bor där är människor med invandrarbakgrund. Mängder av områden som justär utsatt område, så bor det mest människor med invandrarbakgrund.

    Jag kan tänka mig i jämförelse med att om man är uppväxt i Sveriges 60-70 tal. Så måste man ha sett det vackra och lugna landet. Självfallet fanns det oroligheter. Men inte lika mycket explosioner, skottlossningar och massa annat som är obehagligt.

    Du får gärna tala om vad du tycker är bra med fortsatt invandring. Självklart så arbetar många och gör rätt för sig. Men om vi stoppade invandringen. Så skulle inte anstalten varit fulla. Brottsligheten skulle inte vara så katastrofalt högt. Och nej, invandrare tar inte arbeten som ''Ingen annan vill ha''. Vi har gott med folk som vill och kan jobba. Dessutom skulle landet tjäna mängder på att inte ha det så oroligt och stökigt. Så även om det fanns ''små'' mängder av medborgare som jobbade på dessa arbeten som ''Ingen annan vill ha'' Så skulle brottsligheten ändå inte vara så hög = Trygghet, välmående och roligare att befinna sig ute m.m.

    Jag personligen har velat ta mig kvällspromenader, men backat undan och vandrat runt i min bostad just för den oroligheten som existerar. Det är ingen skämt om att samhället är katastrofalt och det är människor med invandrarbakgrund som gör dem flesta olagliga gärningar.

    Som  jag skrev i början av tråden. Detta är ingen rasistisk tråd. Ni får dela era åsikter, men gör det med respekterade ton. Det gäller även dem människor som tycker att tråden är idiotisk. Jag ställer frågor för att veta. Tillsammans kan vi lära av oss varandra. Jag kanske lär mig och får veta mer av saker och ting. Så ha en respekterade ton mot varandra, så kommer vi nog veta en hel del!
    TACK!

    Jag är ingen RASIST!
  • Svar på tråden Varför röstar man fortfarande för invandringen?
  • Anonym (jagVi­llHaLi­ngon)
    Sun 16 Aug 2020 17:19
    #41
    +4
    Anonym (Tuppis) skrev 2020-08-16 16:37:42 följande:

    Självständigt land..... Jo men stäng gränserna för vår export då så får vi väl se hur länge du har mat på bordet.


    Vi pratar om invandring. Export är något annat.
  • Anonym (1)
    Sun 16 Aug 2020 17:25
    #42
    +3
    Jemp skrev 2020-08-16 16:59:50 följande:

    Det är givetvis både diskriminerande och fördomar.


    Exakt vad är diskriminerande och fördomar? Kan du peka ut det?
  • Sun 16 Aug 2020 17:29
    #43
    -3
    Anonym (Ingen rasist. Ingen rasist tråd!) skrev 2020-08-16 14:38:51 följande:

    Så anledningen till invandringen beror på att vi senare i framtiden kan få hjälp?

    DU tror att människor ifrån andra länder skulle acceptera oss? Ja, människor skulle acceptera oss oavsett om vi hade invandringen eller inte. Om Sverige skulle hamna i krig och vi själva var flyktingar så skulle det finnas länder som skulle ta emot oss. Den hjälpen får vi även om vi har invandringen.

    Jag begriper inte varför vi inte kan hjälpa dem människor som bor här. Varför ta in mängder av invandring och samtidigt märkts det på statitiken att majroteten av människor med invandrar bakgrund begår mängder av brott.


    Du skriver om problem med kriminalitet och fulla anstalter, men varför består då inte din frågeställning om hur vi ska hantera just kriminalitet och fulla anstalter? Varför är din lösning istället att hindra andra- såvitt vi vet hederliga- människor från att komma hit?
  • Anonym (Tuppi­s)
    Sun 16 Aug 2020 17:34
    #44
    -4
    Anonym (jagVillHaLingon) skrev 2020-08-16 17:19:12 följande:

    Vi pratar om invandring. Export är något annat.


    Ja fast vad har självständighet med invandring eller flyktingar att göra?
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 16 Aug 2020 17:39
    #45
    -1
    Anonym (Ingen rasist. Ingen rasist tråd!) skrev 2020-08-16 13:53:49 följande:

    Men kommer inte fördomar och diskriminering ifrån känslor av ilska & hat?

    Jag känner varken ilska eller hat. Man behöver inte känna hat för att invandringen skall stoppas. Jag vill sätta stopp för kriminaliteten och få det lugna landet som jag växte upp i.

    Områden som är utsatta så beror det på att människor med invandrar bakgrund där. Även andra fina områden som ansågs vara tryggt som senare inte blivit tryggt efter att kommunen t.ex startat en eller flera flyktingboenden runt områden. Och/eller förflyttat flyktingar till lägenheter till dessa trygga områden som senare har blivit katastrof att befinna sig i.

    Explosioner, bomber och skottlossningar ökat och det har visat sig vara gärningsmän med invandrarbakgrund. Även andra brott så som våldtäkter så är människor med invandrarbakgrund oftast skurken till dessa brott.

    Inne på anstalten är det mest invandrarbakgrund som befinner sig där. Dessutom är anstalten fulla på flera olika anstalter.

    Detta är varken diskriminerade hoppas jag eller fördomar.


    Ursäkta sent svar, har varit upptagen. Som svar på din fråga, ja och nej. Ilska och hat är en möjlig orsak men det är nästan oftare rädsla, rädsla för det okända, en okänd kultur t ex, eller för att ens eget liv ska rubbas på något sätt, att landets resurser inte räcker till, att det ska bli mer kriminalitet osv osv.

    Som du säger måste man varken känna hat eller vara rasist för att vilja minska invandringen, skillnaden ligger i hur man diskuterar frågan.

    Jag skulle vilja korrigera ditt påstående om utsatta områden. Den gemensamma faktorn är inte invandrare utan socioekonomiskt utsatta, dvs det kan vara vilken nationalitet som helst. Det är de enda som har råd att bo där och det blir en ond cirkel för många människor. Man kanske inte ser sina möjligheter, hamnar i kriminalitet osv. Och oavsett om vi skulle sätta totalt stopp för invandring imorgon har vi ändå en rad problem vi måste bearbeta inom samhället för att alla ska må bra.

    Har du förresten någon statistik för det där med vilka som sitter på anstalterna? Det är alltid bra att kunna luta sig mot faktiska siffror så man vet vad man diskuterar för eller emot, och om man har fakta kan åtminstone den delen aldrig kallas rasism. Det är, återigen, skillnaden på hur man diskuterar dessa fakta som spelar roll.
  • Anonym (jagVi­llHaLi­ngon)
    Sun 16 Aug 2020 17:43
    #46
    +2
    Anonym (Tuppis) skrev 2020-08-16 17:34:07 följande:

    Ja fast vad har självständighet med invandring eller flyktingar att göra?


    Laura skrev att folk måste få invandra. Men Sverige kan besluta att de inte får invandra. Eftersom Sverige är ett självständigt land.
  • Anonym ((R)ea­list)
    Sun 16 Aug 2020 17:44
    #47
    +1
    Jemp skrev 2020-08-16 17:29:24 följande:
    Du skriver om problem med kriminalitet och fulla anstalter, men varför består då inte din frågeställning om hur vi ska hantera just kriminalitet och fulla anstalter? Varför är din lösning istället att hindra andra- såvitt vi vet hederliga- människor från att komma hit?
    Vi har nu under några decennier inte lyckats hitta lösningen - men valt att blunda för det. Det har gett oss stora problem. Att fortsätta på samma väg är ohållbart.

    Som du säger, vi måste lösa problemet!

    När vi fått till en väl fungerande integration kan vi öka flyktingmottagandet till en  rimlig nivå (enligt de förhållanden som råder då).

  • Sun 16 Aug 2020 18:09
    #48
    -1 +1
    Anonym (1) skrev 2020-08-16 17:25:17 följande:

    Exakt vad är diskriminerande och fördomar? Kan du peka ut det?


    Du klumpar ihop människor i en grupp (här beroende på hemland) och har förutfattade meningar angående hur de ska bete sig. Utifrån dessa fördomar vill du hindra dem från att göra saker, tex bosätta sig här.
  • Anonym (!)
    Sun 16 Aug 2020 18:31
    #49
    +1

    Vad som i första hand behöver prioriteras är att sänka flyktinginvandringen så mycket som möjligt. Det är människor som tvingas fly från sina hemländer och som inte kommer hit av intresse för Sverige eller vår kultur. Det säger sig självt att det varken gagnar oss eller dem och det är naturligtvis också ohållbart på sikt att omlokalisera enorma mängder människor från ett land till ett annat.

    För att uppnå detta krävs en bred organiserad insats av omvärlden för att stabilisera och utveckla de länder som slitits sönder av krig och konflikter. Man måste börja behandla den bakomliggande orsaken istället för att ägna sig åt att behandla symtomen.

    Med betydligt mindre flyktingar som söker asyl och den påföljande anhöriginvandring som de genererar kan vi sedan till största del ta in människor som faktiskt vill leva och arbeta i Sverige samt utgöra en del av vårt samhälle. Då blir det garanterat också enklare att integrera dem. Där kan man inte sticka under stol med att Sverige misslyckats ordentligt men samtidigt har det förstås varit svårare när det till stor del rört sig om människor som inte valt att komma hit uteslutande av fri vilja.

  • Anonym (I)
    Sun 16 Aug 2020 18:31
    #50
    Anonym (Ingen rasist. Ingen rasist tråd!) skrev 2020-08-16 14:02:28 följande:

    Du får gärna läsa mitt inlägg som är precis ovanför ditt. Där skrev jag om fördomar och diskriminering. Jag skrev bl.a att det hör väl ändå till känslor.

    Om man behandlar någon illa på grund av etnicitet så beror det på grund av hat & ilska. Men som sagt. Läs inlägget #10.

    TACK!


    I inlägg 10 stod inget som bekräftade huruvida du håller med om den gängse definitionen för rasism. Däremot en hel del undanglidningar. Min fråga var kristallklar och kunde lätt besvaras med ja eller.nej. Men det var uppenbarligen svårt att ta ställning. Att du har din egen känsla för vad rasism är är ok men räkna inte med att du får mycket medhåll för något du definierat upp själv.
Svar på tråden Varför röstar man fortfarande för invandringen?