• Mon 17 Aug 2020 17:49
    31366 visningar
    785 svar
    785
    31366

    En resa mot graviditet

    Hej! Idag tog vi steget och tog ut min spiral hos barnmorskan och därmed startar resan mot graviditet. Vi tänker egentligen inte ?aktivt? försöka med äl-tester osv utan köra på som vanligt och ta det som det kommer. Har rätt mycket sex vanligtvis så någon gång tar det sig förhoppningsvis. (Hur vi kommer hålla det där med att inte aktivt försöka pricka och så återstår dock att se???? jag är då rätt ivrig av mig så fick jag önska hade jag blivit gravid redan imorgon.)

    Det vore dock roligt att följas åt om någon påbörjar samma resa eller så. Oavsett tidigare p-medel och om ni aktivt ska försöka eller ej. Alltid kul att ha någon att dela sina tankar och funderingar med (och förhoppningsvis att man plussar inom en snar framtid????) .

  • Svar på tråden En resa mot graviditet
  • Tue 18 Aug 2020 07:05
    #1

    Åh så spännande. Har själv tid bokad idag för att ta ut min spiral ??

  • Tue 18 Aug 2020 08:16
    #2

    Vad spännande, blir roligt att följa er resa. Själv har jag och min fästman försökt i sex månader nu, är på femte ägglossningen. Även jag tänkte i början att jag kommer ta de som de kommer, men insåg att jag har långa oregelbundna cykler så blev inte så.

    Hoppas på ett snart plus för er!

  • Tue 18 Aug 2020 13:35
    #3

    Slutade med ppiller i torsdags och fick igår typ "pillermens" så väntar på att den tar slut så ska vi försöka ????

  • Tue 18 Aug 2020 14:26
    #4

    Kul med svar! Hoppas vi kan följa varandras resor!

    Jag känner redan nu att det blir svårt att hålla sig att inte aktivt försöka. Jag har dessutom en otrolig rädsla för att inte kunna bli med barn (har inga grunder för rädslan) så också för den sakens skull skulle det varit skönt att kanske ha lite koll... men samtidigt känns det lite stressande..

  • Tue 18 Aug 2020 15:40
    #5
    babybel95 skrev 2020-08-18 14:26:37 följande:

    Kul med svar! Hoppas vi kan följa varandras resor!

    Jag känner redan nu att det blir svårt att hålla sig att inte aktivt försöka. Jag har dessutom en otrolig rädsla för att inte kunna bli med barn (har inga grunder för rädslan) så också för den sakens skull skulle det varit skönt att kanske ha lite koll... men samtidigt känns det lite stressande..


    Har du någon koll över sin cykel, hur lång den generellt brukar vara och när i cyklen du brukar få ägglossning? : )
  • Tue 18 Aug 2020 15:59
    #6
    Msofie skrev 2020-08-18 15:40:51 följande:

    Har du någon koll över sin cykel, hur lång den generellt brukar vara och när i cyklen du brukar få ägglossning? : )


    Har haft regelbunden mens hela tiden med spiralen så har loggat detta i appen Flo, så har någorlunda koll på ägglossningen så sätt. Sen är det ju det där med spiral att man är ju osäker om mensen varit triggad av ägglossning eller om det var hormoner. Så om cykeln är normal är ju en annan femma :D fick mens samma stund jag klev in på mottagningen igår och med detta borde jag ha äl runt ca 23-30/8... funderar på att ta ett test då kanske också för att se att cykeln återgått till det normala :)

    Är det nu du börjar att försöka pricka äl eller har ni haft koll sen tidigare?
  • Tue 18 Aug 2020 16:00
    #7
    Hmathildasj skrev 2020-08-18 13:35:18 följande:

    Slutade med ppiller i torsdags och fick igår typ "pillermens" så väntar på att den tar slut så ska vi försöka ????


    Dålig koll, hur funkar det med ppiller? Är man fertil så fort man slutar?:)
  • Tue 18 Aug 2020 16:29
    #8
    babybel95 skrev 2020-08-18 15:59:50 följande:

    Har haft regelbunden mens hela tiden med spiralen så har loggat detta i appen Flo, så har någorlunda koll på ägglossningen så sätt. Sen är det ju det där med spiral att man är ju osäker om mensen varit triggad av ägglossning eller om det var hormoner. Så om cykeln är normal är ju en annan femma :D fick mens samma stund jag klev in på mottagningen igår och med detta borde jag ha äl runt ca 23-30/8... funderar på att ta ett test då kanske också för att se att cykeln återgått till det normala :)

    Är det nu du börjar att försöka pricka äl eller har ni haft koll sen tidigare?


    Vad skönt att mensen ändå verkar regelbunden! Jag har aldrig egentligen haft koll på min cykel. De tre första månaderna av försök hade vi mer sex kring 14 dagar efter mens, då jag trodde att min ÄL var där. Då min mens alltid var sen och jag inte förstod varför började jag ta ÄL test. Fick tydliga stegringar, slutade då ta ÄL test och hade sex. Likt väl så kom mensen ändå sent haha.

    Idag vet jag att min ÄL är mellan cykeldag 16 - 27, så de är en rätt lång period där den kan komma. Vet även att mina cykler ofta visar flera stegringar på ÄL test, då kroppen kanske inte lyckas släppa ett ägg vid första försöket. Har därför börjat tempa för att komma underfund med när ägget faktiskt släpps.

    Inte en helt enkel historia att klura ut med andra ord! Då jag och min fästman inte egentligen är sugna mer än en gång i veckan funkar det med andra ord inte för oss att ta det som de kommer, då sannolikheten att vi spontant träffar ÄL är rätt liten. Skulle jag haft en vanlig cykel på 28 dagar, och vi hade av oss själva haft sex 2-3 gånger i veckan, hade jag inte känt ett behov av att ha sån stenkoll som jag behöver ha. Alla är olika!
  • Tue 18 Aug 2020 16:39
    #9

    Slutade med p-piller för en dryg månad sen och väntar nu på första mensen. Har inte börjat försöka än (avvaktar någon cykel) men har börjat med natural cycles som säger att jag haft ägglossning men vågar knappt tro det. Har aldrig haft koll på min cykel som alltid varit oregelbunden. Är också en sån som tror att jag inte är fertil.

  • Tue 18 Aug 2020 16:42
    #10
    babybel95 skrev 2020-08-18 16:00:47 följande:

    Dålig koll, hur funkar det med ppiller? Är man fertil så fort man slutar?:)


    Vissa får ägglossning direkt och för andra kan det dröja flera månader.
Svar på tråden En resa mot graviditet