• farman
    Tue 18 Aug 2020 18:37
    964 visningar
    14 svar
    14
    964

    Film om kärlekspar saknas!

    Varför visas ingen film om ett kärlekspar där killen är blond svensk kvinnan är muslim med slöja?
    Det finns ju hur många filmer som helst där killen är mörk arabisk muslim och flickan är rågblond svensk.
    Eller afrikansk med svensk kvinna.
    Hur kommer det sig?

  • Svar på tråden Film om kärlekspar saknas!
  • Anonym (Anony­m 666)
    Tue 18 Aug 2020 18:41
    #1

    Vad heter de filmerna då? Jag känner inte till en enda.

  • farman
    Wed 19 Aug 2020 01:46
    #2
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-08-18 18:41:17 följande:

    Vad heter de filmerna då? Jag känner inte till en enda.


    Det kanske inte finns några.
    skandal
  • Anonym (Roman­ce)
    Wed 19 Aug 2020 02:06
    #3

    Vet ingen svensk film med svensk kvinna/afrikansk man, men 

    "Den vita Massajen" är en sann självbiografisk bok av Corinne Hofman som blev film också. Hon var en schweisisk affärskvinna som reste till Kenya med sin fästman men förälskade sig i en afrikansk man.

    DVD:n är lätt att få tag på begagnad på tex Tradera för en billig peng.

  • Anonym (??)
    Wed 19 Aug 2020 06:45
    #4

    Just muslimsk kvinna vet jag inte, men filmen 30:e november handlar i alla fall om svensk kille som blir kär i utländsk tjej och det inte blir så populärt i omgivningen. 

  • Anonym (Anony­m 666)
    Wed 19 Aug 2020 06:51
    #5
    farman skrev 2020-08-19 01:46:47 följande:
    Det kanske inte finns några.
    skandal
    Du påstår ju i din trådstart att "det finns ju hur många filmer som helst där killen är mörk arabisk muslim och flickan är rågblond svensk. Eller afrikansk med svensk kvinna", jaha men vad heter de då?
  • farman
    Wed 19 Aug 2020 07:35
    #6

    En massa ungdomsfilmer samt i reklam och andra sammanhang.
    Vad skulle hända om en film med en svensk kille blir kär i en muslimsk flicka.

  • Wed 19 Aug 2020 07:41
    #7

    Inte film men i den spanska serien Elite på Netflix förälskar sig den snobbiga Elitskolepojken i den betydligt mer fattiga muslimska tjejen med slöja.

  • Anonym (ooo)
    Wed 19 Aug 2020 07:44
    #8
    farman skrev 2020-08-18 18:37:07 följande:

    Varför visas ingen film om ett kärlekspar där killen är blond svensk kvinnan är muslim med slöja?
    Det finns ju hur många filmer som helst där killen är mörk arabisk muslim och flickan är rågblond svensk.
    Eller afrikansk med svensk kvinna.
    Hur kommer det sig?


    Vadå hur kommer det sig? För det första finns det enstaka men det är väl inte så konstigt om man inte hunnit göra massor av filmer om förhållandevis nyare fenomen? Det finns inte mängder med filmer om transpersoner heller men det kommer nog alltfler ju längre tiden går och samhället accepterar det mer och mer. 

    (Sen vore det inga fel om du lärde dig kommatering bättre. Din flesta mening låter vid första anblicken som om det är en kille som är blond svensk kvinna)

    Och jag väntar även jag på när du ska tala om vilka filmer som finns med mörk  kille + vit tjej.
  • Wed 19 Aug 2020 07:51
    #9

    Även den svenska 90-talsserien svarta skallar och vita nätter berör samma tema där en ljus svensk kille förälskar sig i en invandrar tjej. Minns dock inte om hon var muslim.

  • Anonym (JO)
    Wed 19 Aug 2020 14:24
    #10

    Vingar av glas.

    Se upp för dårarna, visst är det någon kärlekshistoria med i den? Minns inte den så noga.

  • Anonym (JO)
    Wed 19 Aug 2020 14:28
    #11

    Och Sabah och Hala finns om du letar efter något producerat utanför Sverige.

  • Sogol
    Mon 28 Sep 2020 08:53
    #12

    Det är väl mer ovanligt då man i de kulturerna ofta håller hårt i sina kvinnor. Du har dock filmen Vingar av glas.

  • Anonym (Hejho­p)
    Mon 28 Sep 2020 08:56
    #13

    Prinsessan och Marinsoldaten.

    Hon en muslimsk kvinna, han en kristen amerikansk man. De blir kära. Baserad på en verklig händelse.

    Länge sen jag såg den dock.

  • Anonym (Filme­r)
    Fri 30 Apr 2021 11:53
    #14

    Det är sällan det händer i verkligheten kanske därför det är svårt att komma på idéer till filmer 

Svar på tråden Film om kärlekspar saknas!