• Sven19
    Wed 19 Aug 2020 12:14
    6500 visningar
    142 svar
    +2
    142
    6500

    Ingen duschar efter skolidrotten

    Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.

  • Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten
  • Anonym (I)
    Wed 19 Aug 2020 12:20
    #1
    +3

    Känns spontant som psykiskt välbefinnande är viktigare

  • Anonym (Anna)
    Wed 19 Aug 2020 12:24
    #2
    +1

    När min tjej va va 7 bestämde tränarna i hennes fotbollslag att alla skulle duscha efter träningar och matcher. Dels för att de skulle få varva ner tillsammans och kunna prata en stund innan de gick hem. Men också för att det inte skulle bli problem med dushning efter gympan i skolan.

    Och de hade rätt på högstadiet var det i stort sätt bara fotbollstjejerna som faktiskt duschade.

  • Wed 19 Aug 2020 12:25
    #3

    På min sons skola fick inte eleverna lov att duscha efter idrotten under andra halvan av vårterminen pga Covid-19. Det verkar dock som att de har släppt den restriktionen nu om jag tolkar informationen som har gått ut inför skolstarten rätt.

  • Anonym (Annik­a)
    Wed 19 Aug 2020 12:27
    #4
    -1
    Anonym (I) skrev 2020-08-19 12:20:40 följande:

    Känns spontant som psykiskt välbefinnande är viktigare


    Helt riktigt, jag minns med vånda hur hemskt det var när jag tvingades in naken mot min vilja hela låg och mellanstadiet..

    Vilket resulterade i 100%skolk från gympan hela högstadiet. Och livslång aversion mot exempelvis badhus.
  • Anonym (först­åeligt­)
    Wed 19 Aug 2020 12:35
    #5
    -1 +1

    Gympa i skolan var något av det mest traumatiserande för en tonårstjej som jag. Kroppen och psyket förändras så oerhört i de perioden och många unga tjejer går igenom svåra identitetskriser pga sexualiseringen av kroppen. Att gå i träningskläder och tvingas visa upp sin kropp är fruktansvärt. Man hatar den, hur den sväller och blir främmande och drar till sig killars kåta blickar.

    Skolor måste få privata duschbås och anpassa gympan till aktiviteter som tjejer vill göra. Gympan var helt sport baserad och utformad efter killars intressen endast. Skolkade i 3 år Hade alltid mensvärk!

  • Anonym (tjej proble­m.)
    Wed 19 Aug 2020 12:37
    #6

    Det är väl huvudsakligen ett tjej problem, många killar bryr sig inte, minns bara att det var några få killar som inte ville duscha när jag gick i skolan.

  • Anonym (ppp)
    Wed 19 Aug 2020 12:39
    #7

    Det är ett tufft område för många unga, jag vet att när mina barn kom upp i åk 5 ungefär, så började detta. Flera som hellre gick hem om idrotten var sista lektionen, men var den under dagen så var det många som började låta bli att duscha.
    Jobbig miljö, detta med omklädningrum.

    Jag arbetar själv inom skolan och just nu pga coronan så får inte vår skola använda omklädningsrummen. Eleverna ska ha på sig idrottskläder de dagar de har idrott och så får idrottslärarna försöka att inte göra alltför svettiga saker. Om någon vill duscha så blir de insläppta, men då enbart enstaka elever.

    Jag har läst om en skola där man byggde omklädningsrummen och duscharna mycket trevligare så att ungarna faktiskt känner sig trygga och vill duscha - de vore något för fler skolor att ta efter. 

  • Sven19
    Wed 19 Aug 2020 13:03
    #8
    +3
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-19 12:24:09 följande:

    När min tjej va va 7 bestämde tränarna i hennes fotbollslag att alla skulle duscha efter träningar och matcher. Dels för att de skulle få varva ner tillsammans och kunna prata en stund innan de gick hem. Men också för att det inte skulle bli problem med dushning efter gympan i skolan.

    Och de hade rätt på högstadiet var det i stort sätt bara fotbollstjejerna som faktiskt duschade.


    Låter väldigt vettigt. Tror inte man gör sitt bästa om man samtidigt är rädd för att bli svettig. Funkar det för tjejer som spelar fotboll så bör det inte vara något problem för andra heller.
  • Wed 19 Aug 2020 13:09
    #9
    +2
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-19 12:39:10 följande:

    Det är ett tufft område för många unga, jag vet att när mina barn kom upp i åk 5 ungefär, så började detta. Flera som hellre gick hem om idrotten var sista lektionen, men var den under dagen så var det många som började låta bli att duscha.

    Jobbig miljö, detta med omklädningrum.

    Jag arbetar själv inom skolan och just nu pga coronan så får inte vår skola använda omklädningsrummen. Eleverna ska ha på sig idrottskläder de dagar de har idrott och så får idrottslärarna försöka att inte göra alltför svettiga saker. Om någon vill duscha så blir de insläppta, men då enbart enstaka elever.

    Jag har läst om en skola där man byggde omklädningsrummen och duscharna mycket trevligare så att ungarna faktiskt känner sig trygga och vill duscha - de vore något för fler skolor att ta efter. 


    Vad är egentligen poängen med att inte använda omklädningsrummet pga Corona? Alla eleverna i klassen sitter ju ändå i klassrummet tillsammans hela dagarna...
  • Anonym (Lärar­e)
    Wed 19 Aug 2020 13:11
    #10
    -1 +1
    Sven19 skrev 2020-08-19 12:14:13 följande:

    Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.


    Det finns inget duschtvång efter idrotten. Det vore ett fruktansvärt ingrepp på integriteten att försöka genomdriva något sådant.
Svar på tråden Ingen duschar efter skolidrotten