• velicious01

    Säga något/någon är ful?

    Hej!

    Bara en liten fråga. Vad tycker ni. Ska man säga till ett barn att dennas nya leksak är ful och kommentera random personers utseende negativt? Som exempel gud vad tjock/smal och vilken ful tröja?

    Undrar då jag själv inte gör det. Men en nära till familjen brukar ofta kommentera barnets leksaker för "ush så ful" ful leksak etc. Varpå jag sagt att man inte säger så till ett litet barn, men vägrar sluta med detta.

  • Svar på tråden Säga något/någon är ful?
  • Tecum

    Att säga ful om en leksak är tämligen oskyldigt, det är ju inte hen som ska leka med den.
    Men att kommentera andras utseende och klädsel i negativa ordalag är big no-no, i synnerhet inför barn, och tyder på att personen i fråga är omogen och socialt dysfunktionell.

  • Anonym (J)

    Extremt stor skillnad att säga en leksak är ful eller en person är ful..

  • Anonym (Julblus)

    Kommentera att någon annan är ful gör jag inte, har nog faktiskt aldrig gjort! Att göra det i sällskap med ett barn är bara ännu mer idiotiskt.

    Att säga att barnets leksak är ful tycker jag är elakt. Är det något man ser i leksaksaffären är det väl inte hela världen, om inte barnet just sagt att hen gillar den. Då är det bara löjligt och onödigt.

  • Anonym (Kvinna 39)

    Nej! Man kommenterar inte barns kroppar på något sätt, och man uttrycker sig aldrig negativt om deras kläder, leksaker eller annat! Sätt ner foten, kräv att personen kan bete sig normalt eller vägra träffas! Du kan ju fråga om hen skulle säga så till en vuxen person också?? Fast det finns ju otrevliga individer förstås.

  • Diana05

    Ja hon kan vara sådan mot andra vuxna också. Säga att oj vad tjock eller smal du är/blivit. Tandpetare, speta har hon även sagt till mitt barn som 1 åring, så ja inga gränser har hon tyvärr. Nej blev bara så paff för vi hade köpt en ny leksak varpå hon sa att fy ful leksak när mitt barn lekte med den.

    Fundera på säga samma sak när hon köper en leksak eller annat nästa gång. Självklart inte så mitt barn hör men ja man blir rätt less.

  • Norrut

    ^Låter som att hon saknar filter för sina tankar. Oavsett vad det beror på blir det ju väldigt störande (och sårande) för omgivningen.

    Tror inte det hjälper att sjunka till hennes nivå, utan det handlar nog snarare om att sätta tydliga gränser, markera när hon är otrevlig och kanske begränsa umgänget om det fortsätter.

Svar på tråden Säga något/någon är ful?