• Sat 22 Aug 2020 16:23
    3474 visningar
    39 svar
    39
    3474

    Ägglossningstest

    Hej! Jag undrar en sak..fick just positivt på cb digital test För ägglossning men mina andra är negativa..använder ca 4 olika test. vet ni varför det blir så? Har någon annan fått samma?

  • Svar på tråden Ägglossningstest
  • Sat 22 Aug 2020 17:16
    #1

    Men snälla du- varför 4 olika test?! Ett räcker, speciellt om det är de digitala med glad gubbe. Inga streck att tyda= klart besked. Har du regelbunden mens behövs inga alls eller om ni har regelbundet sex.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 22 Aug 2020 17:16
    #2

    Vi kan ju börja med att inget av de där är positiva så är problemet löst.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 22 Aug 2020 17:17
    #3

    Och en sak till: för ClearBlue ska du INTE ta ut stickan och titta på strecken! BARA titta på ring/gubbe i den digitala delen!

  • Sat 22 Aug 2020 17:25
    #4

    Tycker bara det är konstigt att de visar så olika. Litar inte riktigt på cb..jag har pcos och tar letrozol så jag är lite testberoende..

  • Sat 22 Aug 2020 17:44
    #5
    Goose01 skrev 2020-08-22 17:25:29 följande:
    Tycker bara det är konstigt att de visar så olika. Litar inte riktigt på cb..jag har pcos och tar letrozol så jag är lite testberoende..
    Tar du Letrozol har du väl kontakt med läkare. Då bör du kunna göra VUL för att se om äl är på g eller ta progesteronprov för att veta om du verkligen haft det. En massa äl-test gör ju vare sig till eller från. CB är i regel pålitliga. Har själv provat FET och kliniken litade helt på glada gubben. Får du glad gubbe sexa på. Be sen om progesteronprov. Och öppna inte CB- det är symbolen man går efter, inte strecken på insidan.
  • Sat 22 Aug 2020 17:54
    #6
    Pimpinellan skrev 2020-08-22 17:44:52 följande:

    Tar du Letrozol har du väl kontakt med läkare. Då bör du kunna göra VUL för att se om äl är på g eller ta progesteronprov för att veta om du verkligen haft det. En massa äl-test gör ju vare sig till eller från. CB är i regel pålitliga. Har själv provat FET och kliniken litade helt på glada gubben. Får du glad gubbe sexa på. Be sen om progesteronprov. Och öppna inte CB- det är symbolen man går efter, inte strecken på insidan.


    Jag tar min tredje kur så jag har koll på processen. Min klinik gör bara vul första gången och gör inte progesteronprov. Jag har koll på att man inte ska kolla på strecket på cb digital därav att jag inte skrivit några tider o datum på de stickorna. Jag är bara på cd 8 och tycker egentligen det är för tidigt för en ägglossning + att det är helg så jag kan inte kontakta min klinik. Dessutom så har jag varit på gynakuten idag pga kraftiga blödningar efter äggledarspolning som utfördes i förrigår därav att jag inte klarar av att ha sex just nu..dels pga blödningen men även pga värken och infektionen jag fick av undersökningen. Så jag hoppas ju att det inte blir någon ägglossning förrän cd 14 så jag hunnit äta klart antibiotikan jag fick samt att jag har hunnit ?läkt?.

    Ingen av er svarade egentligen på min fråga utan fick mig snarare bara att känna mig dum och lite smått idiotförklarad...men tack för era svar.
  • Sat 22 Aug 2020 18:26
    #7

    Nej, ta det absolut inte som en idiotförklaring! Det är bara det att jag- och många andra- är vana med tjejer här som faktiskt tror att de blir lättare gravida bara för att de fått ett positivt äl-test, andra väntar med sex till det blir positivt, andra tror att två streck betyder positivt. och ett antal andra varianter man tröttnat lite på. PCO och Letrozol skulle du nämnt från början. Liksom spolningen. Att du ens fick Letrozol innan äggledarna spolades är märkligt. Utan passage- ingen mening med äl ens och därmed ingen mening med medicin för att få äl. Likaså att få det samma cykel som spolning. Men hur eller hur- kan du inte ha sex så kan du inte. Får du äl innan du kan ha sex så är det så och då tar man nya tag nästa månad. Och varför i all sin dar tar de inte progesteronprov?  Ska du gå varje månad efter en kur och undra om du verkligen hade äl, tro att du hade det och kanske ändå inte haft det? På den tiden man fick Pergo var kollen bättre än så.

    Det enda du kan göra är att fortsätta testa- CB är ju vad jag föredrog-, sexa när du kan och hoppas på det bästa.

  • Sat 22 Aug 2020 18:49
    #8

    CB är inte helt att lita på när det kommer till att spå ägglossning. Tex kan man få positivt (glad gubbe) fyra dagar i rad. Och enligt instruktionerna ska ju ägglossning ske inom 48 timmar efter glad gubbe.... Men då stämmer ju inte den första glada given...

    Alltså hade jag mer litar på lh-stickan. När teststräcket är lika starkt som kontrollsträcket har de flesta ägglossning inom 24 timmar, det är dock väldigt individuellt när just du ägglossar. Så jag hade fortsatt testa för att se så testen blir negativt också

    Spana efter äggvitesekret är mitt tips annars! Då är du som mest fertil Och ta inte åt dig av vad trötta FL-hängare skriver! Jag förstår dig iaf och din oro! Kram!

  • Sat 22 Aug 2020 18:55
    #9

    Jag tog CB flera månader och det stämde alltid. En IVF-klinik skulle inte godkänna dom heller om de var opålitliga. Däremot är det inte säkert äl-test funkar öht på de med PCO. Och där skulle läkaren/ kliniken som skrev ut Letrozol  haft bättre koll med uppföljande progesteron-prov. Bara det visar om äl skett. Inte äl-test, inte sekret, inget annat.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 22 Aug 2020 19:11
    #10
    Jenzia skrev 2020-08-22 18:49:24 följande:

    CB är inte helt att lita på när det kommer till att spå ägglossning. Tex kan man få positivt (glad gubbe) fyra dagar i rad. Och enligt instruktionerna ska ju ägglossning ske inom 48 timmar efter glad gubbe.... Men då stämmer ju inte den första glada given...

    Alltså hade jag mer litar på lh-stickan. När teststräcket är lika starkt som kontrollsträcket har de flesta ägglossning inom 24 timmar, det är dock väldigt individuellt när just du ägglossar. Så jag hade fortsatt testa för att se så testen blir negativt också

    Spana efter äggvitesekret är mitt tips annars! Då är du som mest fertil Och ta inte åt dig av vad trötta FL-hängare skriver! Jag förstår dig iaf och din oro! Kram!


    När du får positivt ska du sluta testa, just för att du redan har höga nivåer av hormonerna i kroppen. Det är första positiva testet som räknas, därefter ska man ha sex inom 48 timmar.
Svar på tråden Ägglossningstest