• Sun 23 Aug 2020 16:15
    571 visningar
    6 svar
    6
    571

    Vilken bil ska vi köpa?

    Vi är för närvarande två personer i hushållet men vill bli fler såsmåningom. Vi har en hund som sitter i hundbur i bagaget när vi åker bil. Vår nuvarande bil är en v70 från -01 och vi vill inom kort förnya oss. Jag är dock väldigt nöjd med v70 men min make vill prova något nytt. Vi vill ha en nyare bil, som äldst från -15. Ingen av oss är sådär superhaj på vad man ska leta efter i en bil, särskilt inte utanför andra märken än volvo...

    Några grejer som jag kommit på åtminstone, som är viktigt för oss:

    × Hög säkerhet

    × Låg förbrukning av drivmedel

    × Rymligt baksäte (tänk att babyskydd ska få plats i framtiden)

    × Stort bagageutrymme (minst 575 liter som är det vi har i dagsläget) (ska rymma barnvagn + hundbur)

    × Relativt låg ljudnivå i kupén

    Priset ska vara rimligt också för årsmodellen. Max 200 000, helst något lägre.

    Vilken bil söker vi?

    Tacksam för alla tips!


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Svar på tråden Vilken bil ska vi köpa?
  • Sun 23 Aug 2020 18:27
    #1

    Jag hade kanske satsat på en Toyota Auris, VW Passat, Kia Niro eller kanske en Volvo V60. Själv tycker jag bagageutrymmet är svårast att få grepp om. En bil kan rymma färre liter, men kännas rymligare för att det är lättare att få in grejer. 

  • Sun 23 Aug 2020 19:04
    #2

    Ni skulle kunna titta på Skoda Superb.

    Större än er V70 på alla leder men framförallt utrymmet mellan baksäte och framsäte.

    I V70 blir det trångt i fram med babyskydd eller bakåtvända stol bakom, i Superben märks det inte alls om du inte är närmare 2 meter lång.

    Vi har en XC70-15 och en Superb-17 och kan jämföra rakt av.

    Volvons lastutrymme är lättare att lasta i då den har rak baklucka. Superbens lutar inåt en del och har en skum kant som går in i bagageutrymmet. Oavsett lutningen och kanten så har superben större bagage.

    Komforten är högre i XC70 men Superben är nog bättre än er gamla bil.

    Min som är en diesel (190tdi Dsg6 4x4) med automat och fyrhjulsdrift drar runt 0,55 på färddator (ytterst lite mer i verkligheten).

    Kör uteslutande sträckor över 4mil efter varje start med få eller inga stopp vilket gör att förbrukningen hålls nere.

    Service m.m. är billigare på Volvos märkesverkstäder än på Skodas.

    Det är helt enkelt en helt ok bil som passar ålders och prismässigt.

  • Sun 23 Aug 2020 19:50
    #3
    snedtak skrev 2020-08-23 18:27:10 följande:

    Jag hade kanske satsat på en Toyota Auris, VW Passat, Kia Niro eller kanske en Volvo V60. Själv tycker jag bagageutrymmet är svårast att få grepp om. En bil kan rymma färre liter, men kännas rymligare för att det är lättare att få in grejer. 


    Fredde1981 skrev 2020-08-23 19:04:44 följande:

    Ni skulle kunna titta på Skoda Superb.

    Större än er V70 på alla leder men framförallt utrymmet mellan baksäte och framsäte.

    I V70 blir det trångt i fram med babyskydd eller bakåtvända stol bakom, i Superben märks det inte alls om du inte är närmare 2 meter lång.

    Vi har en XC70-15 och en Superb-17 och kan jämföra rakt av.

    Volvons lastutrymme är lättare att lasta i då den har rak baklucka. Superbens lutar inåt en del och har en skum kant som går in i bagageutrymmet. Oavsett lutningen och kanten så har superben större bagage.

    Komforten är högre i XC70 men Superben är nog bättre än er gamla bil.

    Min som är en diesel (190tdi Dsg6 4x4) med automat och fyrhjulsdrift drar runt 0,55 på färddator (ytterst lite mer i verkligheten).

    Kör uteslutande sträckor över 4mil efter varje start med få eller inga stopp vilket gör att förbrukningen hålls nere.

    Service m.m. är billigare på Volvos märkesverkstäder än på Skodas.

    Det är helt enkelt en helt ok bil som passar ålders och prismässigt.


    Tusen tack för era tips! Vi ska kika på dessa och se om det kan passa oss.
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Sun 23 Aug 2020 20:19
    #4

    Jag skulle ha satsat på Skoda Superb om jag var ni. Dom är riktigt rymliga. Och driftsnåla och bra kvalitet.

  • Tue 25 Aug 2020 12:15
    #5

    Det är lätt att säga "Köp den jag har, den har varit jättebra!"
    Det är dock era krav som skall tillgodoses. Prova att göra en "detaljerad sökning" på www.bilsvar.se (Konsumentverkets site).

    Där kan ni låta "Märke" och "Modell" vara ospecificerade och i stället fylla i det du har angivit ovan, om pris, lastvolym, tillverkningsår, bränsleförfrukning etc.

    Skruva på parametrarna tills ni kommer ner till en handfull olika modeller. Då kan det vara lönt att kika närmare på just dessa, hur är deras renommé vad gäller reparationer eller annat som inte framgår av tekniska data. Lycka till!

  • Tue 25 Aug 2020 16:59
    #6
    Mentat skrev 2020-08-25 12:15:53 följande:

    Det är lätt att säga "Köp den jag har, den har varit jättebra!"

    Det är dock era krav som skall tillgodoses. Prova att göra en "detaljerad sökning" på www.bilsvar.se (Konsumentverkets site).

    Där kan ni låta "Märke" och "Modell" vara ospecificerade och i stället fylla i det du har angivit ovan, om pris, lastvolym, tillverkningsår, bränsleförfrukning etc.

    Skruva på parametrarna tills ni kommer ner till en handfull olika modeller. Då kan det vara lönt att kika närmare på just dessa, hur är deras renommé vad gäller reparationer eller annat som inte framgår av tekniska data. Lycka till!


    Tusen tack, hade ingen aning om att det fanns en sån sida!
    Väntar på regnbågen efter stormen
Svar på tråden Vilken bil ska vi köpa?