• Mon 24 Aug 2020 11:24
    1441 visningar
    12 svar
    12
    1441

    Sushi under graviditet?

    Hej alla fina människor!
    Vi är tre tjejer som ska skriva ett gymnasiearbete på hur kvinnor ställer sig till sushi och rå fisk under graviditet. Svara gärna på vår enkät vi länkar till. Det är 6 snabba frågor. Ni får gärna berätta här nedan mer ingående på er åsikt kring ämnet. Tack på förhand. Ha en bra dag. :)

    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScn22F4t1jFsEehmVM2tjIF9y-nWlUFP2BXVHa5HEvS62zQIg/viewform 

  • Svar på tråden Sushi under graviditet?
  • Anonym (Hm)
    Mon 24 Aug 2020 13:47
    #1

    Finns ju massa sushi som INTE är rå fisk...

  • Gameof­throne­s
    Mon 24 Aug 2020 15:45
    #2

    Jag äter tå fisk och under mina graviditeter.

    Jag är asiat. Vi lever på fisk /sushi - säg det till mina landsmän inte äta sushi hahaha

    Alla äter som dem vill.

  • Gameof­throne­s
    Mon 24 Aug 2020 15:47
    #3

    Det beror på hur det är upplagt och klimatet vad man är van vid. Nordbor är inte "uppvuxet" med sushi som vi det ligger i vår ryggmärg.

  • Mascar­aklump­ar
    Mon 24 Aug 2020 15:54
    #4

    Jag åt enligt SLVs rekommendationer. Äter inte på ställen som har ?mammasushi? på menyn. Kan gravida inte äta deras sushi så vill inte jag göra det heller.

  • Anonym (sushi­)
    Mon 24 Aug 2020 19:40
    #5

    Jag åt nygjord sushi många gånger på restaurang men valde bort bufféer och färdigförpackad sushi, samt fisksorter som livsmedelsverket avråder ifrån. 

  • Fri 28 Aug 2020 12:14
    #6
    Anonym (Hm) skrev 2020-08-24 13:47:47 följande:

    Finns ju massa sushi som INTE är rå fisk...


    Ja, såklart det finns, men vi fokuserar just på sushi med fisk då det är det som kan ställa till det ibland. Vi frågade just för att få ett större perspektiv på hur olika människor tänker kring fisk och eventuella bakterier och tungmetaller och VARFÖR vissa väljer att avstå just sushi med bla färsk lax under graviditet. Glad
  • Fri 28 Aug 2020 12:22
    #7
    Gameofthrones skrev 2020-08-24 15:45:40 följande:

    Jag äter tå fisk och under mina graviditeter.

    Jag är asiat. Vi lever på fisk /sushi - säg det till mina landsmän inte äta sushi hahaha

    Alla äter som dem vill.


    Hej,
    Såklart, alla får äta som de vill, men vi undrar just varför man väljer att avstå/inte avstå färsk fisk under graviditet. Vissa avstår då de vill undvika bakterier och tungmetaller medan andra äter det ändå. Vissa väljer att frysa fisken innan då de anser att det gör det okej att äta den. Hur brukar du göra? Fryser du den innan eller äter du den färsk? Varför väljer du att inte avstå? Vi är bara genuint intresserade hur olika kvinnor tänker i denna fråga. {#emotions_dlg.flower}
  • Fri 28 Aug 2020 12:26
    #8
    Mascaraklumpar skrev 2020-08-24 15:54:01 följande:

    Jag åt enligt SLVs rekommendationer. Äter inte på ställen som har ?mammasushi? på menyn. Kan gravida inte äta deras sushi så vill inte jag göra det heller.


    Vad anses som "mammasushi"? Är det vegetarisk sushi, har fisken varit fryst/tillagad innan eller är den mer färsk? Vi har aldrig hört uttrycket "mammasushi" innan.
  • Fri 28 Aug 2020 12:31
    #9
    Anonym (sushi) skrev 2020-08-24 19:40:33 följande:

    Jag åt nygjord sushi många gånger på restaurang men valde bort bufféer och färdigförpackad sushi, samt fisksorter som livsmedelsverket avråder ifrån. 


    Hej! Vad är anledningen till att du valde bort icke-nygjord sushi? Är det på grund av bakterierna? Glad
  • Anonym (sushi­)
    Sat 29 Aug 2020 22:46
    #10
    toelem20 skrev 2020-08-28 12:31:18 följande:
    Hej! Vad är anledningen till att du valde bort icke-nygjord sushi? Är det på grund av bakterierna? Glad
    Ja, för att minska risken för listeria. Tonfisk undvek jag pga ev. miljögifter.
  • Thu 22 Oct 2020 10:25
    #11

    Alla med en halvt fungerande hjärna inser att det är osmart att äta rå fisk, speciellt under graviditet. 

    fiskar och vattenlevande varelser är filtrerande djur. dem tar upp allt möjligt så som tungmetaller och massa annat. 

    tänk lite

Svar på tråden Sushi under graviditet?