• Tue 25 Aug 2020 21:28
    1234 visningar
    4 svar
    4
    1234

    Fertilitetsutredning

    Hej, jag och min sambo var på första besöket idag för fertilitetsutredning.

    Finns det några som också drar i gång med utredning?

    Jag har barn från ett tidigare förhållande så troligt att "problemet" ligger hos sambon, hur stöttar man varandra genom det här?

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 26 Aug 2020 08:44
    #1

    För det första, genom att inte lägga skulden någonstans, för det finns ingen skuld, bara biologi. Där har du redan begått första felet, du har mentalt lagt orsaken på din sambo, medan det lika gärna kan vara så att dina ägg har dålig kvalitet. Det ni ska prata om är orsaker, och komma ihåg att infertilitet oftast beror på saker man inte kan påverka. Och så ska ni så klart peppa varandra till att föra ett gynnsamt liv! Äta och sova bra, röra på er. Riskfaktor hos både män och kvinnor är att dricka alkohol, så om ni verkligen vill ha barn bör båda bli nykterister. Så sent som igår kväll läste jag att även små mängder koffein (för kvinnans del då) kraftigt ökar risken för tidigt missfall så sluta drick kaffe och te. Övervikt är en annan sak som försämrar chanserna, hos både män och kvinnor, så om någon av er har högt bmi är det något att jobba med också. Oavsett vad så är ni ett TEAM kring det här, stötta och peppa till positiva förändringar.

  • Anonym (R)
    Fri 4 Sep 2020 10:04
    #2

    Vi ska på första utredningstillfället på tisdag. Jag är nervös!

    Vi har redan ett barn som är 2 år och 3 månader. Vi började försöka få nästa barn när hon var 4 månader gammal. Det gick dessutom superlätt för oss att bli gravida första gången - jag hann aldrig ens få en första mens efter att jag slutade med p-piller innan jag blev gravid. Så vi blev helt chockade att det inte har gått än andra gången.

    Så uppenbarligen är det antingen något problem som någon av oss inte hade vid första tillfället eller också hade vi extrem tur första gången.

  • Anonym (Sekun­där barnlö­shet)
    Fri 4 Sep 2020 16:35
    #3

    Vi gjorde utredning i maj efter att ha försökt få vårt andra barn i över 1 år (fortfarande inte gravid). Vårt första barn kom till på första försöket så det är ingen garanti att ?problemet? ligger hos honom för att du redan har ett barn. Jag tror inte ens att man ska fundera i dem banorna innan utredningen är klar. Gå in med öppet sinne så underlättar det för er båda. För oss fann utredningen inget fel, så vi fortsätter att försöka.

  • Tue 22 Sep 2020 15:28
    #4

    Vi var på vårt första möte förra torsdagen den 17e. Vi försöker med första barnet och har försökt i snart 2 år... Dem tog blodprover direkt samma dag, och sambon ska lämna första spermaprovet i övermorgon! Skönt att det ÄNTLIGEN är igång!

    Eftersom vi redan försökt så länge så sa bm att vi förmodligen kommer beviljas ivf snabbt om utredningen inte hittar några fel på oss, vilket känns väldigt skönt!

Svar på tråden Fertilitetsutredning