• Wed 26 Aug 2020 16:54
    4010 visningar
    309 svar
    309
    4010

    BIM September Första barnet

    Hej,

    Startar nu upp en ny tråd för BIM September för alla oss som försöker med första barnet. Fyll gärna på i listan med ålder och BIM. 

    Håller tummarna för att september blir månaden då vi alla får vårt efterlängtade plus, och om inte så får vi åtminstone sällskap på vägen.

  • Svar på tråden BIM September Första barnet
  • Wed 26 Aug 2020 16:59
    #1

    Baconpie, 35 år, BIM 15/9. 

  • Wed 26 Aug 2020 17:51
    #2

    BIM 5/9 dock lite osäkert på pga missfall 9/8.

  • Wed 26 Aug 2020 23:42
    #3
    Baconpie skrev 2020-08-26 16:59:54 följande:

    Baconpie, 35 år, BIM 15/9. 


    Baconpie 15/9

    Stabben1989 5/9

    Ett till maskrosbarn 17/9
  • Wed 26 Aug 2020 23:43
    #4
    Ett till maskrosbarn skrev 2020-08-26 23:42:54 följande:

    Baconpie 15/9

    Stabben1989 5/9

    Ett till maskrosbarn 17/9


    Glömde min ålder, 31 år
  • Thu 27 Aug 2020 07:32
    #5

    Hej på er! Kul med en ny sån här tråd. Vet inte var jag ska tro om bim, borde ha ÄL idag men alla test har varit i princip blanka och min temperatur är fortsatt låg.. borde ha BIM runt 10-12/9 men vi får se...

    Det drygaste är att vi fått starta vår fertilitetsutredning nu (försökt i ca 14 månader/cykler) och de har bokat in mig på blodprov tisdag och torsdag nästa vecka. Proven ska tas en vecka efter ÄL så den måste verkligen komma igång nu :/ när jag ringde och frågade om det nu när ÄL verkar bli sen sa bm bara att "vi kör som planerat så får vi se vad det ger". Känns lite ovärt, det borde ju vara bättre att jag går och tar blodprov när jag vet att det är sju dagar efter ÄL. Någon som gjort de här proven?

  • Thu 27 Aug 2020 11:01
    #6
    Link92 skrev 2020-08-27 07:32:30 följande:

    Hej på er! Kul med en ny sån här tråd. Vet inte var jag ska tro om bim, borde ha ÄL idag men alla test har varit i princip blanka och min temperatur är fortsatt låg.. borde ha BIM runt 10-12/9 men vi får se...

    Det drygaste är att vi fått starta vår fertilitetsutredning nu (försökt i ca 14 månader/cykler) och de har bokat in mig på blodprov tisdag och torsdag nästa vecka. Proven ska tas en vecka efter ÄL så den måste verkligen komma igång nu :/ när jag ringde och frågade om det nu när ÄL verkar bli sen sa bm bara att "vi kör som planerat så får vi se vad det ger". Känns lite ovärt, det borde ju vara bättre att jag går och tar blodprov när jag vet att det är sju dagar efter ÄL. Någon som gjort de här prov en?


    Åh nej vad jobbigt att behöva ha den tidspressen. Förstår att du vill ha det så exakt som möjligt, så hade jag med resonerat. Speciellt när man läst hur stor skillnad det kan vara när proven tas med fel timing.
  • Thu 27 Aug 2020 11:49
    #7
    Link92 skrev 2020-08-27 07:32:30 följande:

    Hej på er! Kul med en ny sån här tråd. Vet inte var jag ska tro om bim, borde ha ÄL idag men alla test har varit i princip blanka och min temperatur är fortsatt låg.. borde ha BIM runt 10-12/9 men vi får se...

    Det drygaste är att vi fått starta vår fertilitetsutredning nu (försökt i ca 14 månader/cykler) och de har bokat in mig på blodprov tisdag och torsdag nästa vecka. Proven ska tas en vecka efter ÄL så den måste verkligen komma igång nu :/ när jag ringde och frågade om det nu när ÄL verkar bli sen sa bm bara att "vi kör som planerat så får vi se vad det ger". Känns lite ovärt, det borde ju vara bättre att jag går och tar blodprov när jag vet att det är sju dagar efter ÄL. Någon som gjort de här proven?


    De där proven SKA tas 7 dagar efter äl! De ska ju tas när progesteronet är som högst! +-1 dag är väl ok, men inte mer. Jag tycker du ska be att få boka om när du väl bekräftat äl.

    Hur kommer det sig att du fick två dagar för provtagning?

    Jag hade tur, startade upp utredning i måndags och var då på äl+7, så de kunde ta mina prover direkt, så skönt!
  • Thu 27 Aug 2020 11:52
    #8

    Hej! Jag lägger till mig i listan. Roligt att följa fler i samma sits! För mig blir det tredje cykeln vi försöker. 

    5/9 Stabben1989, 30 år


    12/9 Stickling, 31 år


    15/9 Baconpie, 35 år


    17/9 Ett till maskrosbarn, 31 år

  • Thu 27 Aug 2020 15:20
    #9
    Jenzia skrev 2020-08-27 11:49:18 följande:

    De där proven SKA tas 7 dagar efter äl! De ska ju tas när progesteronet är som högst! +-1 dag är väl ok, men inte mer. Jag tycker du ska be att få boka om när du väl bekräftat äl.

    Hur kommer det sig att du fick två dagar för provtagning?

    Jag hade tur, startade upp utredning i måndags och var då på äl+7, så de kunde ta mina prover direkt, så skönt!


    Det är väl typ bara progesteron som ska tas på dag 21, FSH, LH osv ska helst tas på dag 3 vad jag förstått? Jag bokade in mig på dag 21 för att jag ville testa progesteron men då ville de testa allt annat också så det blev helt fel dag för typ allt. Men läkaren sa sen att hon tog med provdagen i kalkylen och på så sätt ändå kunde säga att resultaten var bra.. Själv har jag dock kollat på typ hundra olika kurvor över FSH på dag 21 och jag blir inte helt klok på mina resultat.

    Har du fått dina provsvar än? Jag hoppas verkligen att allt ser bra ut för dig! :) Kollar de din partner direkt också?

    Jag har helt lagt ner här. Tar ÄL-test och vi kommer försöka få till det såklart, men jag tempar inte längre och drack två koppar (koffeinfritt) kaffe igår. Åt socker. Det får gå som det går nu, jag orkar inte pressen.
  • Thu 27 Aug 2020 16:45
    #10
    CairoCarro skrev 2020-08-27 15:20:42 följande:

    Det är väl typ bara progesteron som ska tas på dag 21, FSH, LH osv ska helst tas på dag 3 vad jag förstått? Jag bokade in mig på dag 21 för att jag ville testa progesteron men då ville de testa allt annat också så det blev helt fel dag för typ allt. Men läkaren sa sen att hon tog med provdagen i kalkylen och på så sätt ändå kunde säga att resultaten var bra.. Själv har jag dock kollat på typ hundra olika kurvor över FSH på dag 21 och jag blir inte helt klok på mina resultat.

    Har du fått dina provsvar än? Jag hoppas verkligen att allt ser bra ut för dig! :) Kollar de din partner direkt också?

    Jag har helt lagt ner här. Tar ÄL-test och vi kommer försöka få till det såklart, men jag tempar inte längre och drack två koppar (koffeinfritt) kaffe igår. Åt socker. Det får gå som det går nu, jag orkar inte pressen.


    Ja, det är progesteronet som mäts på ?dag 21? eller mer korrekt, 7 dagar efter äl

    FSH, det är hormoner som påverkar tillväxten av follikeln va? Tror inte jag får ta något sådant prov då, eller i sådant fall blir mitt också på ?dag 21?, haha.

    Förklarade inte läkaren svaren då? Tänker att det inte är så lätt för en lekman att tyda!

    Vi kommer inte få svaren förrän den 7/10 och då görs också en eventuell behandlingsplan eller remiss till Reproduktionscentrum på Malmö universitets sjukhus Ja, maken kollas också Tydligen spermaproven som tar längst tid! Ska tas två st med minst två veckors mellanrum och så dröjer svaren 2-3 veckor. Men skönt att vi är i gång!

    Kära du! Jag förstår dig! Man måste kunna leva någorlunda som vanligt! För mycket förbud och man blir knäpp Jag ska ta ett testa tidigt imorgon bitti, och blir det negativt ska jag dricka vin i helgen! För att jag förtjänar det!

    Det här med tempning känns som ett tveeggat svärd. Jag blir alltid lika glad när äl har bekräftats, men alla svängningar upp och ner gör mig tokig! Blir ytterligare en stressande faktor

    Du ska se att ni kommer bli gravida snart! Att du blivit gravid tidigare, även om det blev mf, är en positiv faktor som säger att du kommer bli gravid igen
Svar på tråden BIM September Första barnet