• Thu 27 Aug 2020 05:38
    1385 visningar
    51 svar
    51
    1385

    Någom mer 40+ som är gravid med bf mars/april 21

    Är gravid med 3:e barnet, haft 2 missfall under ett år så är nervös men hoppas det går vägen denna gång. Privat vul igår.....6+3 så lite kortare än jag hoppats men.....

    Känns som lång väg att gå, roligare att dela med någon

    Mina grabbar är 13 o 6 år

  • Svar på tråden Någom mer 40+ som är gravid med bf mars/april 21
  • Thu 27 Aug 2020 08:58
    #1

    Hej, 
    får jag hoppade in här, plussade igår och borde enligt sista mens vara 4+3 idag, så BF i början av maj och inte april, men hoppas det är ok.
    Jag är 43, har två barn 16år och 12 år. Ny partner sedan två år, försökt få gemensamt barn i ca 1,5 år nu, ett MF i maj i år, så vågar knappt hoppas att detta ska gå vägen.

    Ha det bra!

  • Thu 27 Aug 2020 12:13
    #2

    Går absolut bra med bf i maj ????

    Mår du bra? Jag tycker väl jag mår för bra, det var därför jag gick gjorde privat vul....

    Hade dock hoppats på vara lite längre....plussade 9/8 så i min värld hade jag velat vara i v 8 el 9

  • Thu 27 Aug 2020 14:19
    #3

    Hej,
    Men om du plussade på BIM  för 2,5 vecka sedan så passar det ju in bra med veckorna?
    Jag har faktiskt mått illa redan i snart en vecka, vilket jag inte gjort i någon av mina tidigare graviditeter (4st, 2 barn ett MA och ett MF).Jag beställde tid till privat vul om två veckor, då borde man kunna se hjärtat, fick du se det ?
    Sedan är jag nu livrädd för att få MF igen, känns ju att risken är så stor nu när man är i den här åldern. Om allt går vägen kommer vi även att göra NIPT i vecka 10 (tror jag gynekologen sa) pga ökad risk för trisomier och annat pga min ålder.
    Önskar att man kunde gå i ide och sova två månader och vara förbi den tiden med störst risk för missfall och att barnet skulle vara konstaterat friskt och att allt skulle vara bra. Oroar mej nog ganska mycket.
    Kram och positiva tankar!

  • Thu 27 Aug 2020 20:09
    #4

    Har tidigare avbrutit en graviditet pga kromosomavvikelse. Det plus tidigare mf gör ju att det snurrar i huvudet. Men är väl bara hålla tummarna.

  • Jen197­7
    Tue 1 Sep 2020 15:10
    #5
    +1

    Hej!

    Jag hoppar in här om det är ok!

    Har nyss fyllt 43 år och är gravid. Plussade med CBD i lördags och räknade ut att senaste mensen första dag var 27/6 = bf 3/4 -21.

    Märkte bara att brösten var så otroligt ömma och att jag var väldigt trött (hade ngn nidblödning i juli som jag enbart trodde var ngn avvikande mens). Det förklarade jag bort med att jag dumt nog levt på väldigt lite mat under lång tid. Men så gick jag plötsligt upp i vikt till 49kg. Tror inte fostret kan ha skadats av att jag ätit så lite för började genast äta bättre efter plusset.

    Har en tonåring sedan tidigare. Detta blir mitt och min mans första gemensamma barn????. Vi hade inte direkt försökt men vid senaste VUL i våras sa gynekologen att kvaliteten på mina ägg var som hos en som är max 35 år. Han trodde det kunde bero på att jag länge haft NUVA-ring utan uppehåll och på så sätt "sparat" på äggen. Jag vet inte men hoppas såå att allt går vägen. Är just nu livrädd för MF eller att något ska visa sig vara fel vid KUB-test osv.

    För på VUL (9/9) ser man väl inga avvikelser så här tidigt?

    Vilka tester kommer ni göra? Känns som så främmande mark då min första grav för 17 år sedan bara var vanligt UL i v 18.

    Lycka till alla andra som är lite äldre?

    Jennifer

  • Thu 3 Sep 2020 16:08
    #6

    Jag är gravid med mitt 5:e barn, bf runt 20 mars, fyller 41 i år. Har gjort två vul, ett senast nu i veckan som visade på en sprattlig bebis.

    Idag gjorde jag nipt och på onsdag ska jag göra kub. Jag är så tveksam till kub, vill göra själva ultraljudet, men jag vet ju redan nu att siffrorna med stor sannolikhet blir dålig pga min ålder, och jag har dessutom gjort nipt. Senast jag gjorde kub var för nästan 8 år sen och då fick jag 1:750 nånting vilket jag tyckte var jättedåligt och som förstörde mycket för mig. Nu vet jag att jag kommer få sämre. Hur tänker ni med kub? Min barnmorska vill att jag gör det, men egentligen vill jag inte. Känns som ett trubbigt verktyg?

  • Fri 4 Sep 2020 03:08
    #7

    Ska till mvc på mån, då ska vi prata lite. Vet inte helt vad de erbjuder här el om det blir resa till fastlandet. Nipt erbjöds inte förra gången jag var gravid så dålig koll på den. Osäker på vad som ger bäst/säkrast svar.

  • Fri 4 Sep 2020 03:33
    #8

    Hej!

    Vad roligt med fler gravida över 40. :) Jag själv är gravid genom ivf och har haft en riktigt jobbig graviditet så här långt med en massa Blödningar konstant i närmare 2 månader. Det har varit som en riklig mens vissa dagar och med/utan blodklumpar. Men varje gång jag kollat upp det så har allt sett bra ut. Det är ju bara att vänta.

    Jag funderade likt er på hur jag skulle göra med kub och nipt. Gjorde kub och fick ok siffror (1/3000 och resten 1/6000). Kub ska ju fånga upp 90 % av fallen, även om det mer är sannolikheter vi pratar om. Ville göra nipt, men är ju ganska dyrt tyvärr och så velade vi fram och tillbaka och vips hade det gått för lång tid. Nipt är ju ett faktiskt svar, och får man neg så är allt frid och fröjd. Däremot får man positivt så måste man ju gå vidare med tex fostervattenprov med risk för missfall (1%). Och av de som får positivt på nipt så är det endast 1/10 som faktiskt är fel på. Så kände att risken för missfall vägde in en hel del.

    Hoppas jag inte får ångra mig senare.

    Hoppas det går bra för er alla andra. :)

  • Fri 4 Sep 2020 08:13
    #9

    Nipt ger säkrare svar och är det man går vidare med efter kub. Visar nipt dåligt då erbjuds man fostervattenprov. Det är så jag förstått det. Jag betalade dock själv för nipt och har alltså gjort det före kub, men kommer inte hinna få svaret innan jag gör kub. Jag tvekar kring kub eftersom jag redan "gått förbi" det i och med nipt. Å andra sidan vill jag göra det ultraljud som man får i kub.

    Ja ja det är redan inbokat och jag antar att jag kommer göra det. Och visar det dåligt så har jag ju redan gjort nipt så får jag se vad det visar...

  • Fri 4 Sep 2020 09:37
    #10
    Morran78 skrev 2020-09-03 16:08:02 följande:

    Jag är gravid med mitt 5:e barn, bf runt 20 mars, fyller 41 i år. Har gjort två vul, ett senast nu i veckan som visade på en sprattlig bebis.

    Idag gjorde jag nipt och på onsdag ska jag göra kub. Jag är så tveksam till kub, vill göra själva ultraljudet, men jag vet ju redan nu att siffrorna med stor sannolikhet blir dålig pga min ålder, och jag har dessutom gjort nipt. Senast jag gjorde kub var för nästan 8 år sen och då fick jag 1:750 nånting vilket jag tyckte var jättedåligt och som förstörde mycket för mig. Nu vet jag att jag kommer få sämre. Hur tänker ni med kub? Min barnmorska vill att jag gör det, men egentligen vill jag inte. Känns som ett trubbigt verktyg?


    BM kan inte tvinga dig att göra KUB - all fosterdiagnostik är helt frivillig, så du kan lugnt avboka den, särskilt med tanke på att du har redan gjort NIPT som är mer pålitlig. Jag ska göra KUB först för om den visar höga risker, så erbjuds man NIPT gratis. Men även om KUB visar låga risker, så gör vi NIPT åndå privat, då jag vill vara säker att allt är som det ska.
Svar på tråden Någom mer 40+ som är gravid med bf mars/april 21