• Mon 31 Aug 2020 00:47
    1058 visningar
    25 svar
    25
    1058

    Förlora föräldrapenning

    Fick veta att man inte kan spara mer än typ 90 dagar efter vårt barns 4års dag.

    Jag har medvetet sparat på många dagar för att ta ut dem senare då jag trodde dessa kunde sparas långt upp iåren.

    Men nu kommer jag tappa alla dagar utöver dessa 90 dagar. Känns helt vansinnigt.

    Har det alltid varit så? Tycks minnas att det inte var så förr.

  • Svar på tråden Förlora föräldrapenning
  • Mon 31 Aug 2020 00:56
    #1

    Det har varit så i åtminstone 2-3 år i alla fall. Och ja, det suger ju att ha missat det finstilta. Dvs framgick tydligt när jag blev förstagångsförälder, men det är förstås snopet om det var på ett annat sätt med tidigare barn. Oavsett borde det inte vara så svårt för FK att lägga in en varning i systemet om man har lite väl många dagar kvar när barnet är typ 3.


    Bamsebåt skrev 2020-08-31 00:47:40 följande:

    Fick veta att man inte kan spara mer än typ 90 dagar efter vårt barns 4års dag.

    Jag har medvetet sparat på många dagar för att ta ut dem senare då jag trodde dessa kunde sparas långt upp iåren.

    Men nu kommer jag tappa alla dagar utöver dessa 90 dagar. Känns helt vansinnigt.

    Har det alltid varit så? Tycks minnas att det inte var så förr.


  • S23
    Mon 31 Aug 2020 06:12
    #2

    Tror det infördes 2013. Tråkigt för er.

    Hur långt är kvar till fyraårsdagen? Du hinner inte göra av med lite dagar innan dess?

  • Mon 31 Aug 2020 06:32
    #3

    2013 fick jag första barnet och då gällde de gamla reglerna. Andra barnet fick jag 2016 och då gällde samma regler som nu, alltså att man bara kan spara 90 dagar efter 4-årsdagen. Däremot kan du spara de 90 dagarna tills barnet fyller 12 år. Tidigare kunde man bara spara dagar tills barnet fyllde 8 år. Om du har ett tag på dig skulle du kunna vara fl en fredag eller måndag varje vecka för då får du även ta ut föräldrapenning för helgen eftersom den ligger i anslutning till vardagen du är fl.

  • Mon 31 Aug 2020 07:17
    #4
    Ignoramus skrev 2020-08-31 00:56:33 följande:

    Det har varit så i åtminstone 2-3 år i alla fall. Och ja, det suger ju att ha missat det finstilta. Dvs framgick tydligt när jag blev förstagångsförälder, men det är förstås snopet om det var på ett annat sätt med tidigare barn. Oavsett borde det inte vara så svårt för FK att lägga in en varning i systemet om man har lite väl många dagar kvar när barnet är typ 3.


    Ja dåligt av FK
  • Mon 31 Aug 2020 07:19
    #5
    S23 skrev 2020-08-31 06:12:31 följande:

    Tror det infördes 2013. Tråkigt för er.

    Hur långt är kvar till fyraårsdagen? Du hinner inte göra av med lite dagar innan dess?


    Jo jag måste försöka, men inte alls bra. Kommer ändå tappa en hel del.
  • Mon 31 Aug 2020 07:23
    #6
    närkommertrean skrev 2020-08-31 06:32:33 följande:

    2013 fick jag första barnet och då gällde de gamla reglerna. Andra barnet fick jag 2016 och då gällde samma regler som nu, alltså att man bara kan spara 90 dagar efter 4-årsdagen. Däremot kan du spara de 90 dagarna tills barnet fyller 12 år. Tidigare kunde man bara spara dagar tills barnet fyllde 8 år. Om du har ett tag på dig skulle du kunna vara fl en fredag eller måndag varje vecka för då får du även ta ut föräldrapenning för helgen eftersom den ligger i anslutning till vardagen du är fl.


    Kan man ta ut fl även när sambon är ledig, eller måste hon jobba då man är fl?

    Måste man ha befintliga arbetspass för att ta ut fl, dvs vara fl en dag när man egentligen skulle jobbat? Eller kan man ta ut fl även på lediga dagar?
  • Mon 31 Aug 2020 07:23
    #7
    +1
    Ignoramus skrev 2020-08-31 00:56:33 följande:

    Det har varit så i åtminstone 2-3 år i alla fall. Och ja, det suger ju att ha missat det finstilta. Dvs framgick tydligt när jag blev förstagångsförälder, men det är förstås snopet om det var på ett annat sätt med tidigare barn. Oavsett borde det inte vara så svårt för FK att lägga in en varning i systemet om man har lite väl många dagar kvar när barnet är typ 3.


    Det finns en sån varning. Jag har ett barn som fyllt tre under våren och det står klart och tydligt vad som gäller.
  • S23
    Mon 31 Aug 2020 07:29
    #8
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 07:23:12 följande:

    Kan man ta ut fl även när sambon är ledig, eller måste hon jobba då man är fl?

    Måste man ha befintliga arbetspass för att ta ut fl, dvs vara fl en dag när man egentligen skulle jobbat? Eller kan man ta ut fl även på lediga dagar?


    Inte om han är föräldraledig på samma barn. Annars kan du vara föräldraledig om han är hemma.

    På vilket sätt har du lediga pass? Är du arbetssökande resten? Isf kan du vara föräldraledig från att vara arbetssökande ja.

    Om du arbetar en vanlig vecka har du rätt att ta föräldrapenning lördag och söndag om du även tar föräldraledigt fredag eller måndag.

    Ta inte ut av lägstanivådagarna. Bättre att de förfaller än sgi dagar
  • Mon 31 Aug 2020 08:03
    #9
    S23 skrev 2020-08-31 07:29:52 följande:

    Inte om han är föräldraledig på samma barn. Annars kan du vara föräldraledig om han är hemma.

    På vilket sätt har du lediga pass? Är du arbetssökande resten? Isf kan du vara föräldraledig från att vara arbetssökande ja.

    Om du arbetar en vanlig vecka har du rätt att ta föräldrapenning lördag och söndag om du även tar föräldraledigt fredag eller måndag.

    Ta inte ut av lägstanivådagarna. Bättre att de förfaller än sgi dagar


    Jobbar ungefär 90% av en heltid, är ibland ledig fredagar, men jobbar då i stället helg.

    Har för mig att det finns en regel att man först måste ta ut lägstanivådagarna innan man tar ut sgi-dagarna?
  • S23
    Mon 31 Aug 2020 08:08
    #10
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 08:03:29 följande:

    Jobbar ungefär 90% av en heltid, är ibland ledig fredagar, men jobbar då i stället helg.

    Har för mig att det finns en regel att man först måste ta ut lägstanivådagarna innan man tar ut sgi-dagarna?


    Det är tvärt om. Du måste ta ut sgi-dagar innan lägstanivå.

    Jag skulle ringa Fk oh kolla. Har för dålig koll på oregelbundna scheman
Svar på tråden Förlora föräldrapenning