• Anonym (Ts)
    Mon 31 Aug 2020 15:24
    748 visningar
    7 svar
    7
    748

    Orosanmälan missbruk

    Hej!

    Är det någon som har koll om myndigheterna gör en orosanmälan till socialtjänsten när en förälder med minderåriga barn kommer in och börjar på Laro-programmet?

    Laro programmet är ett program för tunga drogmissbrukare t ex heroinmissbruk som de ger Subutex till.

  • Svar på tråden Orosanmälan missbruk
  • Mon 31 Aug 2020 18:01
    #1

    Mig veterligen blir (ochom inte bör) soc alltid bli inkopplad om en förälder börjar LARO eftersom det är just en medicinsk behandling för tunga missbrukare. Att man börjar programmet ger ju ingen garanti för att man klarar det, och man har ju i vart fall ett dokumenterat missbruk före.

  • Anonym
    Mon 31 Aug 2020 18:08
    #2

    Det kommer att anmälas till soc, ingen tvekan.

    Sen om det är bra eller dåligt kan man ju diskutera, men det är en annan fråga.

  • Anonym (Ja)
    Mon 31 Aug 2020 18:20
    #3

    Givetvis informeras soc.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 31 Aug 2020 18:26
    #4

    Okej! Min vän ska börja på programmet. Jag är även vän med dennes fd som hen har barn med.

    Jag har lovat min vän att inte säga att hen ska börja på laro ( personen går på sub köpt på svarta marknaden för tillfället ) och framstår som ren inför sin fd, hen har barn med och har inga planer på att berätta att den ska börja på laro programmet.

    Jag känner mig klämd och vill göra det rätta och berätta för min väns fd men vill samtidigt inte svika förtroendet.

    Blir därför lugn när ni skriver att det alltid görs en orosanmälan till socialen.

    Tack!

  • Anonym (bruk eller missbr­uk)
    Mon 31 Aug 2020 18:27
    #5

    Det beror väl på om föräldern t.ex. injicerar heroin eller ska byta ut  t.ex. morfin som ordinerats av vården - i min hemort sköts  i alla fall sånt av LARO

    Om det finns skäl till orosanmälan borde den gjort av den som remitterat till mottagningen, eller är det egenanmälan?

  • Anonym (Noll)
    Mon 31 Aug 2020 18:42
    #6

    Nackdelen med att det anmäls för allt möjligt inom vården är ju att människor inte vågar söka hjälp...

  • Mon 31 Aug 2020 19:43
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-31 18:26:46 följande:

    Okej! Min vän ska börja på programmet. Jag är även vän med dennes fd som hen har barn med.

    Jag har lovat min vän att inte säga att hen ska börja på laro ( personen går på sub köpt på svarta marknaden för tillfället ) och framstår som ren inför sin fd, hen har barn med och har inga planer på att berätta att den ska börja på laro programmet.

    Jag känner mig klämd och vill göra det rätta och berätta för min väns fd men vill samtidigt inte svika förtroendet.


    Om personen tar sub från svarta marknaden kommer hem inte att få börja på LARO, de kräver att man under inkissningen (brukar vara några veckor) är helt ren från andra droger förutom opiater.

    Sen i övrigt tycker jag att du i den här situationen ska försöka tänka bort tanken på att du är rädd att svika din väns förtroende för det är faktiskt inte det viktigaste i den här situationen, det är barnen och de ska inte vistas hos en förälder som är mitt i ett missbruk. Att vara rädd att trampa nån på tårna, det är då man blir medberoende.

    Jag personligen skulle bli skogstokig om det senare kom till min kännedom om att andra visste om det men inte berättade för mig som den "andre föräldern".
Svar på tråden Orosanmälan missbruk