• Tue 1 Sep 2020 10:29
    481 visningar
    12 svar
    12
    481

    Hur delar vi renoveringskostnaderna?

    Hej!

    Jag och sambon har nyligen köpt hus som är i behov av flera skönhetsrenoveringar. Då jag sedan tidigare ägt en bostad har jag gått in med en större del av insatsen och för detta ska vi skriva skuldebrev så att jag får ut "min" del vid eventuell försäljning. Vi äger huset 50/50 och delar alla löpande kostnader för hem och hushåll 50/50. Var och en betalar sin egen telefon, bil och övriga egna kostnader.

    Vi står nu inför en diskussion kring kostnader för förbättringsåtgärder på huset. Jag har en månadslön på ca 26000 netto medan sambon får ut ungefär 19000 netto. Vi har liknande utgifter, dock är min utgift för bensin högre då jag kör varje dag medan sambon arbetar hemifrån.

    Min sambo har inte möjlighet att betala 50% av de renoveringar vi gör på huset. Vi har haft hjälp i trädgården vilket betalades av mig (genom en gåva från en släkting), nu ska vi betala lagfart + pantbrev samt renovering inomhus och sambon landar på -1000 kr om han betalar 50% medan jag har kvar ca 100k. 

    Även för framtiden ser jag bekymmer med 50/50 principen då jag sparar dubbelt så mycket som sambon varje månad och konstant kommer ha mer pengar. Samtidigt vill jag skydda mina tillgångar och investeringar i huset bidrar till värdet och han äger ju också 50% av huset. 

    Hur hade ni tänkt? Någon som lever i liknande situation och vill berätta hur ni löst det?

  • Svar på tråden Hur delar vi renoveringskostnaderna?
  • Tue 1 Sep 2020 11:20
    #1

    Om du inte vill bidra med mer pengar så får väl renoveringskostnaderna utgå från vad sambon har råd med. Så får ni väl renovera mindre och i ett lägre tempo. Vill du försökt direkt så får du lägga mer pengar. Har sambon några planer på att få upp lönen?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • S23
    Tue 1 Sep 2020 12:21
    #2

    Ett alternativ. Ni äger helt enkelt olika del i huset beroende på hur mycket pengar ni lagt på renovering

  • Kusine­n
    Tue 1 Sep 2020 12:52
    #3

    En möjlighet är ju att hen lånar av dig.

    En annan och som jag tycker bättre möjlighet är att låta bli att göra skönhetsrenoveringar (vilket jag antar är icke nödvändiga renoveringar) om inte båda har råd.

    Visst kan man ändra ägandeförhållandet men det blir ju lätt väldigt krångligt. Otroligt viktigt då att den som har mest pengar inte övertalar den andra till icke nödvändiga insatser i huset då denne då betala med mindre ägande. Vad sker i nästa skede - ha den som äger mer mer att säga till om? Och kan det i sin tur leda till investeringa som gör att ägandeförhållandena ändras ytterligare?

    Nästa fråga är ju hur banken ställer sig till nåt sånt.

  • Tue 1 Sep 2020 22:11
    #4

    Grundregeln måste ju som anges ovan vara att ni anpassar kostnaden på renoveringen efter den som har minst pengar. 

    Sedan kan ni ju övergå till att betala in löpande till ett gemensamt konto som ni kan betala sådana saker från och att du då betalar in lite mer varje månad. 

  • Tue 1 Sep 2020 23:25
    #5

    Jag håller med ovanstående. Dela 50/50 på kostnaderna, och hur mycket ni kan lägga bestäms av den med minst ekonomiskt utrymme. Om ni av någon anledning vill övergå till gemensam ekonomi så är det ju era samlade inkomster som styr vad ni har råd med.

    Sen är det ju alltid ett klokt råd i att vänta med att renovera för mycket när man flyttat till ett nytt hus. Att bo in sig och känna efter vad man vill göra brukar vara en god idé.

  • Sat 5 Sep 2020 18:50
    #6
    S23 skrev 2020-09-01 12:21:31 följande:

    Ett alternativ. Ni äger helt enkelt olika del i huset beroende på hur mycket pengar ni lagt på renovering


    Detta är absolut inte att rekkomendera då är det bättre att man reglererar kostnader.
  • S23
    Sat 5 Sep 2020 19:07
    #7
    Noname00 skrev 2020-09-05 18:50:42 följande:

    Detta är absolut inte att rekkomendera då är det bättre att man reglererar kostnader.


    Jag förutsatte nog dumt nog att de renoveringar som ts partner inte har råd med är renoveringar som är absolut nödvändiga för att kunna bo i huset.

    Min tanke är ju isf att de skulle räkna på vad partnern har råd att betala i renoveringskostnad.

    Säg att partnern har råd att betala 40% av kostnaderna. Om han då också äger 40% av huset så blir det ju liksom att de båda står för den renovering som täcker den del i huset de vardera äger. Enligt min mening kan det då inte bli mer rättvist. Men det förutsätter naturligtvis att man är överrens om hur mycket man vill och kan lägga på renovering.

    Jag kanske är naiv och tänker helt fel här?
  • Tue 8 Sep 2020 13:41
    #8

    Jag har också tänkt på att renoveringskostnaderna ska följa den som har minst tillgångar. Tyvärr trycker sambon på en del renoveringar trots ekonomin medan jag står mer som en bromskloss. 

    Skönhetsrenoveringar kan tyckas onödigt men var en fråga om praktiskt tänkande då vi ska slipa extremt mycket och ville göra det innan möbler flyttades in för att kunna skydda dem ordentligt. 

    En tanke som jag haft är att skriva skuldebrev, liksom vi gjort för kontaktinsatsen. Vill vi göra en dyrare renovering där jag betalar t.ex. 30k mer så skriver vi ett skuldebrev på det som endast aktualiseras om vi separerar eller sambon avlider.

  • Thu 17 Sep 2020 07:06
    #9

    Du har högre lön. Det är dom sista tusenlapparna som går att spara. Inte dom första.

    Betala större del av renoveringen helt enkelt om din sambo är fattig. Eller så gör du slag i saken och bor ensam. Ska allt i ett förhållandet delas på millimetern så kommer det inte att hålla länge. Det kommer att vara en ständig källa till gräl när förälskelsens dimma lagt sig.

    Var en gång tillsammans med en snål självisk jävel som skulle räkna var enda krona. Ständig källa till gräl. Vem köpte vad i matvarubutiken? Va ta mig fan nästan så att man fick mäta mängden smör man bredde på mackan. Jag dumpade henne så klart. Hon lever fortfarande ensam och barnlös efter det. Själv har jag 6 ungar hemma. Betalar samtliga renoveringar i sin helhet. Har aldrig bråkat med min nuvarande fru om pengar. Vi delar utgifterna efter betalningsförmåga. Båda ska kunna leva ett anständigt liv när allt är betalt.

  • Thu 17 Sep 2020 08:23
    #10
    Friger skrev 2020-09-17 07:06:35 följande:

    Du har högre lön. Det är dom sista tusenlapparna som går att spara. Inte dom första.

    Betala större del av renoveringen helt enkelt om din sambo är fattig. Eller så gör du slag i saken och bor ensam. Ska allt i ett förhållandet delas på millimetern så kommer det inte att hålla länge. Det kommer att vara en ständig källa till gräl när förälskelsens dimma lagt sig.

    Var en gång tillsammans med en snål självisk jävel som skulle räkna var enda krona. Ständig källa till gräl. Vem köpte vad i matvarubutiken? Va ta mig fan nästan så att man fick mäta mängden smör man bredde på mackan. Jag dumpade henne så klart. Hon lever fortfarande ensam och barnlös efter det. Själv har jag 6 ungar hemma. Betalar samtliga renoveringar i sin helhet. Har aldrig bråkat med min nuvarande fru om pengar. Vi delar utgifterna efter betalningsförmåga. Båda ska kunna leva ett anständigt liv när allt är betalt.


    Det där beror (enligt mig) också lite på hur länge man varit tillsammans. Jag har lagt några hundratusen mer än min man på våra renoveringar, men det är inget jag skulle gjort när vi först flyttade ihop. Då kanske mer att jag köpte de dyrare möblerna och han de billigare men det där att jag tydligt tar en större kostnad var för mig aktuellt först när vi bott tillsammans i ganska många år. 
  • Sun 20 Sep 2020 09:15
    #11

    Eller också gör ni som miljoner män har gjort innan: Den som tjänar mer betalar mer!

  • Sun 20 Sep 2020 09:36
    #12

    Fråga ett är naturligtvis om ni kan skippa renoveringarna eftersom ni inte verkar ha råd med dem utifrån era förutsättningar.

    Är båda överens om att renoveringarna är viktiga och behövs? Lägg då renoveringskostnaderna till skuldebrevet, dvs det som du får ut extra efter ev. framtida försäljning.

Svar på tråden Hur delar vi renoveringskostnaderna?