• Anonym (Undra­r)
    Tue 1 Sep 2020 11:58
    646 visningar
    9 svar
    9
    646

    Gravid utan symtom???

    Jag undrar om det finns någon som varit gravid utan att ha några som helst symtom i början av graviditeten. Om det finns nån som varit med om det så snälla berätta!

    Lite bakgrund till min fråga för den som orkar läsa...:

    Jag har haft väldigt oregelbunden mens i några år nu, eftersom jag börjar närma mig/är i klimakteriet. Vissa cykler har jag ingen ÄL (dessa cykler brukar ligga på mellan 20 och 45 dagar), medan jag andra cykler har ÄL på alltifrån dag 10 till dag 30. Tiden efter ÄL (de ggr jag har ÄL) fram till nästa mens är däremot alltid 12-14 dagar. Nu hade jag oskyddat sex på dag 37 i min senaste cykel, eftersom jag tänkte att det var helt uppenbart att detta var en ÄL-fri cykel, eftersom jag *aldrig* haft ÄL senare än dag 30. Men jag hade fel... dag 41 hade jag ÄL...

    Nu är jag på dag 60, och har fortfarande inte fått min mens (som jag alltså borde ha fått dag 53-55), men jag har verkligen inga grav-symtom överhuvudtaget... men kan det ändå vara så att jag är gravid??Jag har aldrig varit med om det tidigare, jag har fem graviditeter bakom mig, och varje gång har jag haft typ alla symtom man kan ha, och oftast har de kommit ca 4-7 dagar före beräknad mens. Så därför tänker jag att det ändå inte kan vara så att jag är gravid, utan att det bara är klimakteriekropken som strular ännu mer än vanligt...

    Nu undrar den som orkat läsa ända hit förstås varför jag inte bara tar ett test, men sanningen är att jag vågar helt enkelt inte. Jag vet inte själv vad jag hoppas på, och det är lättare att bara läsa om andras erfarenheter, än att sitta där själv med ett definitivt test. Dessutom känns det fånigt att testa sig, när det antagligen bara är kroppen som trilskas. Om mensen inte kommer så får jag ju tillslut kolla upp det, men det får bli längre fram i så fall.

    Förlåt för långt svamligt inlägg, jag hoppas nån vill svara i alla fall...

  • Svar på tråden Gravid utan symtom???
  • Anonym (Tidig­t)
    Tue 1 Sep 2020 12:07
    #1

    Alltså om du hade ÄL på dag 41 och nu är på dag 60 så är du ju bara i v 6 (om du ens är gravid), det är många som inte har symtom då. Men för guds skull ta ett test, det blir inte mer eller mindre gravid för att du inte gör det. Ingen här kan vet nåt om vad som händer i din kropp...

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 12:19
    #2
    Anonym (Tidigt) skrev 2020-09-01 12:07:41 följande:

    Alltså om du hade ÄL på dag 41 och nu är på dag 60 så är du ju bara i v 6 (om du ens är gravid), det är många som inte har symtom då. Men för guds skull ta ett test, det blir inte mer eller mindre gravid för att du inte gör det. Ingen här kan vet nåt om vad som händer i din kropp...


    Tack för ditt svar!! Nä, självklart kan ingen veta vad som händer i min kropp, och det är så klart inget jag begär heller. Det enda jag vill veta är om det finns nån som varit gravid utan att ha några som helst symtom i början. För mig känns det jättekonstigt att man inte skulle känna nånting överhuvudtaget när man är förbi v3-4... men du menar alltså att man kan vara gravid utan att ha några symtom så "sent" som i v6?

    Nä, jag vet att jag inte blir mer eller mindre gravid av att ta ett test :) Men det blir ju liksom så definitivt när man faktiskt tar det... oavsett vad resultatet är. Plus, som sagt, att det känns dumt att ta ett test när det antagligen bara är kroppen som jävlas med mig. Men har jag fortfarande inte fått min mens om en vecka eller nåt så får jag ju testa.
  • Anonym (ja)
    Tue 1 Sep 2020 13:17
    #3

    Jadå med min yngsta hade jag ingen symtom alls.


    Eller jo fick svullna tarmar runt v 6 som gjorde att jag såg lite tjock ut. Så min man sa "Antingen är du gravid eller så börjar du bli fett. Ta ett test!"


    Hade utebliven mens också men eftersom jag hade nyss fått tillbaka min mens efter första tänkte jag inte så mycket på det då den kan hoppa lite i början.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 13:53
    #4
    Anonym (ja) skrev 2020-09-01 13:17:06 följande:

    Jadå med min yngsta hade jag ingen symtom alls.


    Eller jo fick svullna tarmar runt v 6 som gjorde att jag såg lite tjock ut. Så min man sa "Antingen är du gravid eller så börjar du bli fett. Ta ett test!"


    Hade utebliven mens också men eftersom jag hade nyss fått tillbaka min mens efter första tänkte jag inte så mycket på det då den kan hoppa lite i början.


    Hm, ok - tack för ditt svar! Hoppas att det var en önskad graviditet för er del då :)
  • Anonym (Olika­)
    Tue 1 Sep 2020 15:02
    #5

    Har svårt att förstå varför du inte bara tar test? Du blir ju inte mer gravid av att leva i en drömbubbla av hopp. Är ju helt omöjligt för någon att svara på om du är gravid eller inte eftersom alla har så olika upplevelser o det även kan skilja från gång till gång.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 15:23
    #6
    Anonym (Olika) skrev 2020-09-01 15:02:45 följande:

    Har svårt att förstå varför du inte bara tar test? Du blir ju inte mer gravid av att leva i en drömbubbla av hopp. Är ju helt omöjligt för någon att svara på om du är gravid eller inte eftersom alla har så olika upplevelser o det även kan skilja från gång till gång.


    Men alltså... återigen: jag har överhuvudtaget inte frågat någon om jag är/kan vara gravid eller inte!! Det enda jag frågar är om det finns nån som varit gravid utan att ha symtom så sent som i vecka 6. Det är det enda jag frågar. Sen tänkte jag att folk skulle undra varför jag ville ha den här informationen, så jag la till lite bakgrund, men det har ju inget att göra med vad jag ber om svar på.

    Så. Igen: jag frågar om nån varit gravid utan att ha några symtom så sent som i vecka 6. Det är min fråga. Den kan inte rimligtvis vara omöjlig att besvara.

    Vad gäller varför jag inte tar ett test tycker jag att jag har förklarat det upprepade gånger nu. F.ö. vet jag inte om det är en bubbla av hopp jag lever i precis, eftersom det faktiskt vore ganska katastrofalt om jag är gravid... 
  • Anonym (Många­)
    Tue 1 Sep 2020 18:44
    #7

    Med tanke på att vissa föder barn och inte ens visste att de var gravida så är det fullt möjligt att inte ha några symptom v.6. Säkerligen inte ovanligt alls. Symptom före v.5 är däremot ovanligt för hcg är så pass lågt då och det är ju hcg som ger symptom i början.

    Du måste ju inte ta ett test alls om du nu inte vill. Det kommer visa sig om du är gravid. Men då får du leva som om du vore gravid också om nu risken/chansen finns att du är det.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 20:23
    #8
    Anonym (Många) skrev 2020-09-01 18:44:05 följande:

    Med tanke på att vissa föder barn och inte ens visste att de var gravida så är det fullt möjligt att inte ha några symptom v.6. Säkerligen inte ovanligt alls. Symptom före v.5 är däremot ovanligt för hcg är så pass lågt då och det är ju hcg som ger symptom i början.

    Du måste ju inte ta ett test alls om du nu inte vill. Det kommer visa sig om du är gravid. Men då får du leva som om du vore gravid också om nu risken/chansen finns att du är det.


    Jo, det har man ju hört talas om, men tänker att det verkligen måste vara extremt ovanligt. Ville bara kolla av här inne om det är många, några eller inga alls som varit gravida utan symtom i tidig grav. Intressant det du skriver om att symtom före vecka 5 är ovanligt... själv har jag som sagt haft många symtom redan innan beräknad mens vid samtliga graviditeter. 

    Jag kommer ju som sagt så klart ta ett test om jag måste (alltså om mensen inte kommer inom nån vecka eller två).

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Anny)
    Tue 1 Sep 2020 20:36
    #9
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-01 15:23:04 följande:
    Men alltså... återigen: jag har överhuvudtaget inte frågat någon om jag är/kan vara gravid eller inte!! Det enda jag frågar är om det finns nån som varit gravid utan att ha symtom så sent som i vecka 6. Det är det enda jag frågar. Sen tänkte jag att folk skulle undra varför jag ville ha den här informationen, så jag la till lite bakgrund, men det har ju inget att göra med vad jag ber om svar på.

    Så. Igen: jag frågar om nån varit gravid utan att ha några symtom så sent som i vecka 6. Det är min fråga. Den kan inte rimligtvis vara omöjlig att besvara.

    Vad gäller varför jag inte tar ett test tycker jag att jag har förklarat det upprepade gånger nu. F.ö. vet jag inte om det är en bubbla av hopp jag lever i precis, eftersom det faktiskt vore ganska katastrofalt om jag är gravid... 

    Hur långt är ett snöre? Det finns de som är gravida utan symtom och tvärtom, de som har massor av symtom. . Om du har haft symtom i tidigare graviditet så är det väl troligt att du skulle ha det nu med, om du vore gravid.


    Sannolikt är du inte gravid och eftersom det skulle var en katastrof är det väl skönt att få det bekräftat. Och om du ,mot förmodan, skulle var det är det väl enklare att göra något åt det så tidigt som möjligt.


     

Svar på tråden Gravid utan symtom???