• Anonym (sandr­a)
    Tue 1 Sep 2020 13:35
    15907 visningar
    577 svar
    -1 +1
    577
    15907

    Om mannen kräver faderskapstest?

    Såg en tråd på ett annat forum, där killen ville ha dna-test på de ofödda barnet och flickvännen sagt att då gör hon hellre abort, han tog det då som ett säkert tecken på att något var fel, eftersom han trots allt inte haft koll på henne alla dygnets timmar. 

    Är det bara jag som tycker det är en chockerande inställning? 

    Faktum är att övervägande delen killar/män (och en del kvinnor) som läste hans inlägg höll med om att han skulle dna-testa barnet i smyg.

    Hur hade ni själva reagerat och tänkt om er partner krävde faderskapstest? Jag förstår ju att det kan vara en känslig fråga, samtidigt som det faktiskt är en myt att väldigt många barn har fel far enligt dna-tester. Det ska handla om max 3 % och vanligtvis 1% världen över.

    Märker man inte att det är fel far på andra sätt? 

  • Svar på tråden Om mannen kräver faderskapstest?
  • Anonym (Mi2)
    Tue 1 Sep 2020 13:40
    #1
    +1

    Förmodligen misstänker han väl otrohet.

    Om hon inte hade varit otrogen finns väl ingen anledning för henne att neka ett faderskapstest??

  • Tue 1 Sep 2020 13:45
    #2
    +1

    Är ju bara att ta det när barnet är fött. Så inga problem med det.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Tue 1 Sep 2020 13:47
    #3
    -3 +2

    Inte haft koll på henne?
    Fy fan vilken läskig inställning.

    Abort är nog en jäkligt bra ide, både av man och barn i detta fall.
    Han verkar ju vara en komplett galning.

    Hade min man begärt ett faderskapstest så hade jag lämnat honom.
    Litar han inte på mig mer än så, då har vårt förhållande inte en chans.

  • Anonym (sandr­a) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 13:50
    #4
    -1
    Anonym (Mi2) skrev 2020-09-01 13:40:07 följande:

    Förmodligen misstänker han väl otrohet.

    Om hon inte hade varit otrogen finns väl ingen anledning för henne att neka ett faderskapstest??


    Nej, så kan man ju tänka, men jag anar liksom att kanske hon tröttnat på hans tjat om eventuell otrohet och brist på tillit.

    Jag hade känt mig anklagad för att eventuellt ha legat runt om min kille bad mig om dna-test. Å andra sidan så skulle jag aldrig någonsin ljuga om vem som är far heller. Men jag tror det hade varit svårt tat reparera den bristen på tillit sedan, bara pga frågan.
  • Anonym (sandr­a) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 13:50
    #5
    -1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-09-01 13:47:37 följande:

    Inte haft koll på henne?
    Fy fan vilken läskig inställning.

    Abort är nog en jäkligt bra ide, både av man och barn i detta fall.
    Han verkar ju vara en komplett galning.

    Hade min man begärt ett faderskapstest så hade jag lämnat honom.
    Litar han inte på mig mer än så, då har vårt förhållande inte en chans.


    Nej, så känner jag med. Däremot hade han fått dna-testet, men relationen hade blivit svår sedan tror jag.
  • Anonym (sandr­a) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 13:53
    #6
    -1
    Kråksången skrev 2020-09-01 13:45:25 följande:

    Är ju bara att ta det när barnet är fött. Så inga problem med det.


    Absolut, men som barnets mor hade jag tyckt det var himla obehagligt att liksom bli kollad, eftersom jag aldrig skulle sätta barn till världen och ljuga om deras ursprung. 

    Visst, om han gjorde det bakom min rygg, men hade det kommit fram att mitt barn var dnatestat bakom min rygg hade jag högst troligt också lämnat relationen.
  • Anonym (Alice­)
    Tue 1 Sep 2020 13:53
    #7
    -1 +3

    Jag skulle bli rätt sårad om min man ville ha DNA-test, för det handlar ju inte om själva testet, utan att han tror att han kanske inte är pappan. Vem vill bli anklagad för att vara otrogen liksom? Men då utgår jag från min egen relation, där vi varit ett seriöst par i över 10 år och litar på varandra.

    Jag hade nog varit mer förstående om vi haft en väldigt ny relation, var KKs eller att det bara var en ONS. Då skulle jag också vilja ha DNA-test om jag var man. Men är man gifta eller sambos sen flera år tillbaka och barnet kanske dessutom var planerat och efterlängtat, då skulle ett krav på test kännas väldigt fel. Varför skulle man leva med någon så länge om man inte litar på dem?

  • Anonym (...)
    Tue 1 Sep 2020 13:54
    #8

    När jag var runt 20 hade jag väl den inställningen att "jaha, litar du inte på mig så behöver du väl inte vara pappa då, vi gör slut" supermoget...

    Nu är jag 30+ och lite mognare ;)

    Skulle pappan kräva faderskapstest så fine, det är ju han som får känna sig dum när resultatet kommer.... men det skulle såra em del att han dels skulle misstänka att jag varit otrogen men mest att han på fullaste allvar tror att jag skulle kunna sjunka så lågt att ljuga om någon så stort

  • Anonym (.)
    Tue 1 Sep 2020 13:56
    #9
    +5

    Jag ser inga fel med att mannen skulle dna testa, borde vara obligatoriskt vid födseln. Jag har erbjudit min man det men han tyckte det var onödigt.

  • Anonym (sandr­a) Trådstartaren
    Tue 1 Sep 2020 13:59
    #10
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-01 13:53:29 följande:

    Jag skulle bli rätt sårad om min man ville ha DNA-test, för det handlar ju inte om själva testet, utan att han tror att han kanske inte är pappan. Vem vill bli anklagad för att vara otrogen liksom? Men då utgår jag från min egen relation, där vi varit ett seriöst par i över 10 år och litar på varandra.

    Jag hade nog varit mer förstående om vi haft en väldigt ny relation, var KKs eller att det bara var en ONS. Då skulle jag också vilja ha DNA-test om jag var man. Men är man gifta eller sambos sen flera år tillbaka och barnet kanske dessutom var planerat och efterlängtat, då skulle ett krav på test kännas väldigt fel. Varför skulle man leva med någon så länge om man inte litar på dem?


    Jo, det är väl det jag själv utgår från också, jag har också levt länge i en relation där jag vet att han aldrig någonsin skulle tänka tanken att barnet inte hade varit hans. Och vi har båda inställningen att vi inte kan ha en relation med någon vi inte litar på till hundra procent.
Svar på tråden Om mannen kräver faderskapstest?