• Wed 2 Sep 2020 17:02
    414 visningar
    7 svar
    7
    414

    Tredje barn eller inte

    Ni som ville ha fler barn men som väntade, eller av andra anledningar inte skaffade fler just då. Ångrade ni er senare, eller var ni tvärt om glada att ni avstod/väntade?

    Jag har två barn som fyllde 3 och 1 i våras. 
    Jag har inte känt mig klar, varken när yngsta låg i magen eller efter. 
    Däremot undrar jag om jag kommer att orka. Är barnen sjukt mycket jobbigare när de är säg 3 och 5, eller 6 och 8, än när de är 1 och 3?
    På grund av min ålder är det lite nu eller aldrig om det ska finnas någon vidare chans att det blir ett sista barn. 

    Minsta på 1 år och 4 månader har varit en fröjd från start. Hon är verkligen bara glädje och kärlek. 
    Treåringen har varit mer av en utmaning och kan få mig att känna mig riktigt matt ibland. Men han bor hos sin pappa halva tiden, så hälften av tiden är det bara jag och minstingen hemma vilket nästan känns  samma som att vara barnledig :D

    Så antingen är vi en liten familj varannan vecka jag och dottern. Eller så skaffar jag syskon till henne och så är vi en lite större familj på 3 barn varannan vecka. 

    Berätta om era tankar känslor och erfarenheter!

  • Svar på tråden Tredje barn eller inte
  • Wed 2 Sep 2020 20:46
    #1

    Vi väntade... och är nu väldigt sugna på en trea. barnen är 6.5 och 10.Hade inte pallat tidigare, då tvåan varit sjukt intensiv och haft mkt ångestproblematik. Nu börjar det lugna sig och bägge går i skolan.hoppas börja bebisverkstan inom ngn månad. längtar efter en liten. hänger gärna här och ser vad folk svarar!

  • Wed 2 Sep 2020 22:19
    #2

    Vi har tre barn på 12, 7 och 10 månader. Vi funderade mycket innan vi skaffade ett tredje barn och det har inte varit en självklarhet. Det blev bra, men en del av mig sörjer att jag är så låst vid minstingen - det är svårt att komma ifrån och göra saker med de stora barnen. Minsta barnet är en sann glädje för oss alla och speciellt äldsta barnet fullkomligt älskar sin lillebror. Det har varit många plus och en del minus så här långt och jag ångrar inte våra barn, men ibland kan jag undra vad vi ställde till med - vi som hade kommit ur småbarnstiden och hade börjat bygga upp en ny typ av tillvaro.

  • Thu 3 Sep 2020 23:04
    #3
    LittelG skrev 2020-09-02 22:19:19 följande:

    Vi har tre barn på 12, 7 och 10 månader. Vi funderade mycket innan vi skaffade ett tredje barn och det har inte varit en självklarhet. Det blev bra, men en del av mig sörjer att jag är så låst vid minstingen - det är svårt att komma ifrån och göra saker med de stora barnen. Minsta barnet är en sann glädje för oss alla och speciellt äldsta barnet fullkomligt älskar sin lillebror. Det har varit många plus och en del minus så här långt och jag ångrar inte våra barn, men ibland kan jag undra vad vi ställde till med - vi som hade kommit ur småbarnstiden och hade börjat bygga upp en ny typ av tillvaro.


    Tack för att du delar med dig.

    Jag tror att det alltid finns både plus och minus när man skaffar fler barn. Och att kliva tillbaka till småbarnstiden när man väl kommit ur den och vet vad man har framför sig kan jag verkligen förstå om det kan kännas dubbelsidigt.

    Jag skulle å ena sidan vilja vänta, i alla fall ett år eller två. Fast samtidigt vill jag bara få det överstökat så jag kan öppna upp för nästa fas i livet.

    O

    Men iavsett KAN jag som sagt inte vänta så jag är VÄL medveten om att det skulle bli slitigt. HUR slitigt är svårt att förutspå och beror ju på vem som ev kommer.

    Barn nummer ett är påfrestande för att han är en trotsig dramaqueen och har varit sedan han föddes. Eller nja, men han har gråtit vääääldigt mycket sedan han föddes om man jämför med lillasyster.

    Så jag upplever det inte särskilt mycket jobbigare med två barn då lillan är så himla enkel och skänker så mycker mer glädje än hon kostar energi.

    Frågan är om en trea kommer kunna slinka in lika lätt, eller om det kommer få skeppet att kanta.
  • Thu 3 Sep 2020 23:18
    #4
    skaviblifyra skrev 2020-09-02 20:46:23 följande:

    Vi väntade... och är nu väldigt sugna på en trea. barnen är 6.5 och 10.Hade inte pallat tidigare, då tvåan varit sjukt intensiv och haft mkt ångestproblematik. Nu börjar det lugna sig och bägge går i skolan.hoppas börja bebisverkstan inom ngn månad. längtar efter en liten. hänger gärna här och ser vad folk svarar!


    Var tvåan krävande från början, eller blev hen det senare?

    Jag byter ben hela tiden men känner ändå att jag måste försöka. Prova några få cykler och låta ödet bestämma om det ska bli en trea.

    Men jag är samtidigt livrädd för att jag ska sitta med två trotsiga monster och en kolikbebis om ett år och gå upp i limningarna ????
  • Mon 14 Sep 2020 20:46
    #5
    Caki80 skrev 2020-09-03 23:18:52 följande:

    Var tvåan krävande från början, eller blev hen det senare?

    Jag byter ben hela tiden men känner ändå att jag måste försöka. Prova några få cykler och låta ödet bestämma om det ska bli en trea.

    Men jag är samtidigt livrädd för att jag ska sitta med två trotsiga monster och en kolikbebis om ett år och gå upp i limningarna ????


    Jag är också orolig för hur tillvaron ska bli... Så pass att jag inte vågat än. Men mest rädd för att få ett barn med särskilda behov eller stora svårigheter som ger mkt oro och att de andra två ska bli åsidosatta..
  • Mon 14 Sep 2020 21:19
    #6
    Caki80 skrev 2020-09-03 23:18:52 följande:

    Var tvåan krävande från början, eller blev hen det senare?

    Jag byter ben hela tiden men känner ändå att jag måste försöka. Prova några få cykler och låta ödet bestämma om det ska bli en trea.

    Men jag är samtidigt livrädd för att jag ska sitta med två trotsiga monster och en kolikbebis om ett år och gå upp i limningarna ????


    från minut ett typ ????. Märkte redan på bb att här är det en helt annan person med heeelt andra krav och behov. Men så mkt glädje samtidigt
  • Wed 16 Sep 2020 13:22
    #7

    Hej. Vi är i processen att skaffa ett tredje barn. Våra barn är 5 och 7 år.

    Väntade för att båda ska kunna vara lite mer självgående. Och att jag kan vara själv hemma med bebisen när dom är i skolan.

Svar på tråden Tredje barn eller inte