• Anonym (W)
    Sat 5 Sep 2020 12:40
    9231 visningar
    53 svar
    53
    9231

    Lyrica - dos vid ångest

    Börjat med lyrica.

    Äter 75 mg per dag. Märker ingen direkt skillnad..tyckte jag fick en märkbar effekt första dagarna men den försvann efter 3 dagar ungefär.

    Vilken dos måste man komma upp i för effekt mot ångest?

    Någon som äter denna mot ångest? Vilken dos tar ni då?

    Kommentarer om att medicinen är ett rävgift osv undanbedes!

    Vill ha svar från folk som äter denna mot ångest och som det hjälper för.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Lyrica - dos vid ångest
  • Sat 5 Sep 2020 21:47
    #1

    Hej du,

    Jag äter Lyrica sedan ett år tillbaka. Började med 50mg/dag, men behövde öka till 100mg/dag för att få det att fungera. Tror dock det är väldigt individuellt med dosering.

    Prata med din läkare om en ökning. Det ska jag göra för nu känner jag att ångesten börjar krypa på allt som oftast. Jag tar även Voxra och Sertralin.

  • Anonym (W) Trådstartaren
    Sun 6 Sep 2020 08:59
    #2
    Tvillingarna14 skrev 2020-09-05 21:47:50 följande:

    Hej du,

    Jag äter Lyrica sedan ett år tillbaka. Började med 50mg/dag, men behövde öka till 100mg/dag för att få det att fungera. Tror dock det är väldigt individuellt med dosering.

    Prata med din läkare om en ökning. Det ska jag göra för nu känner jag att ångesten börjar krypa på allt som oftast. Jag tar även Voxra och Sertralin.


    Ok, tack för svar.

    Tar du det uppdelat morgon och kväll?
  • Anonym (Matil­da)
    Sun 6 Sep 2020 17:44
    #3

    Jag tar 100mg morgon och kväll, jag började på 75mg precis som dig, jag märkte klar effekt men blev inte hjälpt helt. Maxdos är 400mg per dag (totalt alltså tar du två gånger per dag blir maxdosen 200mg morgon och kväll) 

    För mig har Lyrica nästan förändrat mitt liv den är helt fantastisk. Från att vara handlingsförlamad av ångest kan jag nu göra saker som en normal människa. Jag tycker du ska fråga din läkare om att höja dosen. Jag hoppas att Lyrica hjälper för dig också.  

  • Anonym (W) Trådstartaren
    Sun 6 Sep 2020 17:51
    #4
    Anonym (Matilda) skrev 2020-09-06 17:44:38 följande:

    Jag tar 100mg morgon och kväll, jag började på 75mg precis som dig, jag märkte klar effekt men blev inte hjälpt helt. Maxdos är 400mg per dag (totalt alltså tar du två gånger per dag blir maxdosen 200mg morgon och kväll) 

    För mig har Lyrica nästan förändrat mitt liv den är helt fantastisk. Från att vara handlingsförlamad av ångest kan jag nu göra saker som en normal människa. Jag tycker du ska fråga din läkare om att höja dosen. Jag hoppas att Lyrica hjälper för dig också.  


    Åh tack för svar <3

    Höjde du sakta upp dosen under en tid? Hur mkt i taget?

    Har du fått några biverkningar?

    Hur länge har du ätit dom?

    Blivit såå uppskrämd av alla historier på nätet att det e värsta rävgiftet och att toleransen ökar jättesnabbt och att det typ är svårare än heroin att sluta med den.
  • Sun 6 Sep 2020 20:05
    #5

    Jag tar 50mg på morgonen och 50mg på kvällen.

    Tycker inte du ska lyssna allt för mycket på andras erfarenheter. Vad som funkar för någon funkar inte för en annan.

    Lycka till nu.

  • Anonym (Matil­da)
    Sun 6 Sep 2020 21:10
    #6
    Anonym (W) skrev 2020-09-06 17:51:05 följande:
    Åh tack för svar <3

    Höjde du sakta upp dosen under en tid? Hur mkt i taget?

    Har du fått några biverkningar?

    Hur länge har du ätit dom?

    Blivit såå uppskrämd av alla historier på nätet att det e värsta rävgiftet och att toleransen ökar jättesnabbt och att det typ är svårare än heroin att sluta med den.

    Jag började direkt på 75mg och när det inte hjälpte helt höjde de till 100mg (det finns ingen styrka däremellan) Jag har tagit dem under några år och har inte behövt höja dosen en enda gång (bortsett från i början då) Missar jag en tablett händer ingenting, missar jag fler kommer ångesten tillbaka men jag känner inget sug (som t.ex missbrukare gör) eller blixtar i huvudet etc som vissa beskriver. Jag har varit utan i några dagar vid ett par tillfällen (för att jag glömt att förnya receptet, har glömt dem hemma när jag rest mm) så om jag var beroende skulle det ha märkts. 


    Jag får torra slemhinnor av dem det värsta med det är att jag har svårt att använda linser (ögat är en slemhinna) ibland får jag ta sugtabletter för att öka salivproduktionen också (det finns receptfritt) 

    Folk som är nöjda skriver sällan på nätet, varför starta en tråd när allt är bra liksom?! Jag tror det är därför det står så mycket negativt sen är det mycket troll på nätet också. 

  • Anonym (W) Trådstartaren
    Mon 7 Sep 2020 07:33
    #7
    Anonym (Matilda) skrev 2020-09-06 21:10:22 följande:

    Jag började direkt på 75mg och när det inte hjälpte helt höjde de till 100mg (det finns ingen styrka däremellan) Jag har tagit dem under några år och har inte behövt höja dosen en enda gång (bortsett från i början då) Missar jag en tablett händer ingenting, missar jag fler kommer ångesten tillbaka men jag känner inget sug (som t.ex missbrukare gör) eller blixtar i huvudet etc som vissa beskriver. Jag har varit utan i några dagar vid ett par tillfällen (för att jag glömt att förnya receptet, har glömt dem hemma när jag rest mm) så om jag var beroende skulle det ha märkts. 

    Jag får torra slemhinnor av dem det värsta med det är att jag har svårt att använda linser (ögat är en slemhinna) ibland får jag ta sugtabletter för att öka salivproduktionen också (det finns receptfritt) 

    Folk som är nöjda skriver sällan på nätet, varför starta en tråd när allt är bra liksom?! Jag tror det är därför det står så mycket negativt sen är det mycket troll på nätet också. 


    Tack för ditt svar ????
  • Anonym (Nnn)
    Sat 12 Sep 2020 13:35
    #8

    Psykiatrin gjorde åt helvete fel med mig. Jag gick dit och nämnde att jag hade provat lyrica och att jag tyckte det hjälpte mig med min ångest, då skrev dom ut 600 mg direkt. Har nog aldrig mått så bra någonsin. Men jag började överdosera skiten och gick på 1200 mg om dagen. Detta var möjligt eftersom dom skrev ut flera förpackningar varje gång. Men jag drabbades av minnesförlust och minnesluckor så jag gick ner till den dos som var sagt, 300 mg på förmiddagen, 300 mg på eftermiddagen. Det hjälpte mig mot bland annat ångest och social fobi. Jag åt lyrica i 6 år och idag äter jag ingenting :)

  • Anonym (W) Trådstartaren
    Sat 12 Sep 2020 13:54
    #9
    Anonym (Nnn) skrev 2020-09-12 13:35:01 följande:

    Psykiatrin gjorde åt helvete fel med mig. Jag gick dit och nämnde att jag hade provat lyrica och att jag tyckte det hjälpte mig med min ångest, då skrev dom ut 600 mg direkt. Har nog aldrig mått så bra någonsin. Men jag började överdosera skiten och gick på 1200 mg om dagen. Detta var möjligt eftersom dom skrev ut flera förpackningar varje gång. Men jag drabbades av minnesförlust och minnesluckor så jag gick ner till den dos som var sagt, 300 mg på förmiddagen, 300 mg på eftermiddagen. Det hjälpte mig mot bland annat ångest och social fobi. Jag åt lyrica i 6 år och idag äter jag ingenting :)


    På vilket sätt mådde du bra? När du skriver att du aldrig mått så bra som då....? Utveckla gärna :)

    Stod du sen bra på den dosen, utan att utveckla tolerans? Hur länge är du dom då?
  • Anonym (Nnn)
    Sat 12 Sep 2020 14:19
    #10
    Anonym (W) skrev 2020-09-12 13:54:36 följande:

    På vilket sätt mådde du bra? När du skriver att du aldrig mått så bra som då....? Utveckla gärna :)

    Stod du sen bra på den dosen, utan att utveckla tolerans? Hur länge är du dom då?


    Svårt att förklara :/ men jag tror att iochmed att jag var oerfaren när det gällde lyrica, och att läkaren satte in så hög dos på en gång, så blev effekten så oerhört stark. Jag var ju inte mig själv längre när jag tog den. Ångesten försvann, jag fick oerhört mycket energi och jag kände mig stark som person. Måste nog erkänna att jag älskade ruset som lyrica gav mig. För jag mådde ju så jävla bra :p

    Hmm, tyvärr så utvecklade jag tolerans fast inte på en gång såklart. Jag tyckte dosen var perfekt för jag sov bra på lyrica också. 300 mg på morgonen, 300 mg på kvällen. Tyckte det funkade kanon. Men det man måste tänka på att är att det är ett helvete att sluta med lyrica. Man måste trappa ner långsamt och länge. Jag försökte gå från 600 till 0 och jag blev så fruktansvärt sjuk. Diarréer blandat med spyor, yrsel och ångest från helvetet. Men det värsta var nog "blixtrarna" som gick genom hela huvudet.

    Efter 6 år hade jag utvecklat tolerans. Jag kände ingen som helst effekt längre samtidigt som jag kommit otroligt långt med mig själv, jag mådde mycket bättre och beslutade att lägga av helt med lyrica.
Svar på tråden Lyrica - dos vid ångest