• Sun 6 Sep 2020 20:49
    14234 visningar
    78 svar
    78
    14234

    Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?

    Hej!

    Jag och min sambo är inne på vårt första ivf-försök. Vi har långa protokollet och jag är idag på spraydag (Synarela) 11. Snart kommer vi att börja med sprutor och jag har fått både Bemfola och Menopur. Jag har en låg äggreserv, 0,5, och min läkare säger att Bemfola (i kombo med Menopur) kan ha bättre effekt om äggreserven är låg. Jag får maxdos av allt.

    Jag har gjort en ivf med mitt ex och fick då bara Menopur. Denna behandling fick avbrytas då jag fick för få blåsor så de ville inte gå in för äggplock. Tror det var 3-4 st av bra storlek om jag minns rätt. Även då var det långa protokollet med maxdos.

    Min fråga är om det finns någon som fick få blåsor vid ett försök men desto fler på ett annat? Jag hoppas verkligen att Bemfola ska hjälpa men jag vågar inte hoppas. Jag är så rädd för att det inte blir tillräckligt många blåsor den här gången heller :(

  • Svar på tråden Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?
  • bellis­2
    Sun 6 Sep 2020 20:54
    #1
    levandecharader1 skrev 2020-09-06 20:49:15 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo är inne på vårt första ivf-försök. Vi har långa protokollet och jag är idag på spraydag (Synarela) 11. Snart kommer vi att börja med sprutor och jag har fått både Bemfola och Menopur. Jag har en låg äggreserv, 0,5, och min läkare säger att Bemfola (i kombo med Menopur) kan ha bättre effekt om äggreserven är låg. Jag får maxdos av allt.

    Jag har gjort en ivf med mitt ex och fick då bara Menopur. Denna behandling fick avbrytas då jag fick för få blåsor så de ville inte gå in för äggplock. Tror det var 3-4 st av bra storlek om jag minns rätt. Även då var det långa protokollet med maxdos.

    Min fråga är om det finns någon som fick få blåsor vid ett försök men desto fler på ett annat? Jag hoppas verkligen att Bemfola ska hjälpa men jag vågar inte hoppas. Jag är så rädd för att det inte blir tillräckligt många blåsor den här gången heller :(


    Ja, jag. Känns som att jag är lite överallt eftersom jag varit med om en del.

    När jag sattes på Letrozol vid andra försöket fick jag fler äggblåsor men tyvärr växte de inte till den storleken som behövdes. När man har lågt amh-värde är det bättre att stärka de få äggblåsorna man har eftersom det som krävs är ju det där guldägget.

    Olga-kliniken använder enbart pergoveris (gonal-f+menopur tillsammans) vid lågt amh-värde.

    Kör du i Sverige? 3-4 av bra storlek är ju bra med ett lågt amh-värde. Varför avbröt de äggplocket?
  • Mon 7 Sep 2020 19:24
    #2
    bellis2 skrev 2020-09-06 20:54:27 följande:
    Ja, jag. Känns som att jag är lite överallt eftersom jag varit med om en del.

    När jag sattes på Letrozol vid andra försöket fick jag fler äggblåsor men tyvärr växte de inte till den storleken som behövdes. När man har lågt amh-värde är det bättre att stärka de få äggblåsorna man har eftersom det som krävs är ju det där guldägget.

    Olga-kliniken använder enbart pergoveris (gonal-f+menopur tillsammans) vid lågt amh-värde.

    Kör du i Sverige? 3-4 av bra storlek är ju bra med ett lågt amh-värde. Varför avbröt de äggplocket?
    Hej Bellis2, 

    Vad glad jag blir av att någon svarade! Jag uppskattar att du är lite överallt :) 

    Hm jag har aldrig fått höra något om Letrozol, vad är det för nåt? Hur många blåsor hade du på första vs andra försöket? 

    Båda mina behandlingar har varit i Sverige. Den första på Huddinge (via landstinget) och där har de ett minimum på 3 blåsor för att ens överväga att gå in. Men så fort de gör ett plock så räknas ju det som ett försök så de ville testa något annat för att se om jag svarade bättre, och på så vis skulle vi inte förlora ett försök. Blir osäker nu om det var 3-4 blåsor av bra storlek eller om det var 3-4 blåsor totalt. 

    Den här gången kör jag privat i väntan på att komma fram i kön till Huddinge igen. Har ingen tid att förlora när äggen redan håller på att ta slut...
  • bellis­2
    Mon 7 Sep 2020 19:44
    #3
    levandecharader1 skrev 2020-09-07 19:24:31 följande:
    Hej Bellis2, 

    Vad glad jag blir av att någon svarade! Jag uppskattar att du är lite överallt :) 

    Hm jag har aldrig fått höra något om Letrozol, vad är det för nåt? Hur många blåsor hade du på första vs andra försöket? 

    Båda mina behandlingar har varit i Sverige. Den första på Huddinge (via landstinget) och där har de ett minimum på 3 blåsor för att ens överväga att gå in. Men så fort de gör ett plock så räknas ju det som ett försök så de ville testa något annat för att se om jag svarade bättre, och på så vis skulle vi inte förlora ett försök. Blir osäker nu om det var 3-4 blåsor av bra storlek eller om det var 3-4 blåsor totalt. 

    Den här gången kör jag privat i väntan på att komma fram i kön till Huddinge igen. Har ingen tid att förlora när äggen redan håller på att ta slut...
    Hej hej :)
    Självklart!

    Det finns Letrozol-trådar på FL och medicinen används för olika syften. Här förklarar de det bra: vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/V%C3%A5rdrutiner/Diagnos/ICD10/Stimulering%20av%20%C3%A4gglossning%20med%20tabletter%20Letrozol.pdf

    När du kör privat är du beredd på utomlands? Jag är ju patient hos Olga-kliniken i Ryssland och jag önskar att jag hade vänt mig till dem från början. Det var försent för mig (även om de ville testa igen) men om du har 3-4 äggblåsor så har de en del att arbeta med. De har ett väldigt bra sätt att arbeta med att få ut äggen samtidigt som de ser till att slemhinnan är av bra tjocklek vid insättning.

    Annars jobbar Vitanova i Danmark med naturlig IVF som går ut att stärka äggblåsorna du har. De gav mig Letrozol och då ökade äggblåsorna från 3-4 till 11 men tyvärr inte den storleken som behövdes. Min slemhinna blev också tyvärr väldigt tunn då.

    Klinikerna i utlandet kommer att arbeta med det du har och det som krävs är ett guldägg. De gör alltså äggplock om de så bara får ut ett ägg.
  • Mon 7 Sep 2020 20:33
    #4

    Hej! Mitt amh är lägre än ditt, mättes till 0.2 förra hösten. Vid ett privat ivf-försök i vintras med korta protokollet och menopur 450 iu så blev det bara 3 äggblåsor. De plockades ut och innehöll två ägg. Nu går vi på Sahlgrenska och första försöket där har också misslyckats. Dock körde vi långa protokollet och sprutade med bemfola och menopur maxdoser och fick 6 äggblåsor och 5 ägg. Alltid nått om man ser till kvantitet :) Lycka till!

  • Mon 7 Sep 2020 20:43
    #5

    [quote=80631106][quote-nick]bellis2 skrev 2020-09-07 19:44:01 följande:[/quote-nick

    Annars jobbar Vitanova i Danmark med naturlig IVF som går ut att stärka äggblåsorna du har. De gav mig Letrozol och då ökade äggblåsorna från 3-4 till 11 men tyvärr inte den storleken som behövdes. Min slemhinna blev också tyvärr väldigt tunn då..[/quote]

    Måste fråga dig Bellis2, jag läste nämligen om Vitanova idag och lite mer om naturlig ivf efter att du nämnde det i äggdonationstråden. För att göra naturlig ivf, måste man ha egen ägglossning? Eller kan man försöka stimulera fram äggblåsor ändå med låga doser? Blev också nyfiken på om du alltså fick letrozole samtidigt som menopur/gonal-f eller liknande vid den här naturliga ivf:en? Förresten, är Vitanova en bra klinik tycker du? Känner mig superfrågvis! :)

  • bellis­2
    Mon 7 Sep 2020 21:07
    #6
    KajsaLouise skrev 2020-09-07 20:43:33 följande:

    Måste fråga dig Bellis2, jag läste nämligen om Vitanova idag och lite mer om naturlig ivf efter att du nämnde det i äggdonationstråden. För att göra naturlig ivf, måste man ha egen ägglossning? Eller kan man försöka stimulera fram äggblåsor ändå med låga doser? Blev också nyfiken på om du alltså fick letrozole samtidigt som menopur/gonal-f eller liknande vid den här naturliga ivf:en? Förresten, är Vitanova en bra klinik tycker du? Känner mig superfrågvis! :)


    Nej, mina äggblåsor skulle inte komma upp i en storleken som behövdes för att jag skulle kunna ägglossa (minst 14 mm). Jag fik utslag på ägglossningsstickorna men det visar ju bara att LH-hormonet stigit, inte att jag ägglossade. Så nej, man måste inte ha egen ägglossning.

    Jag körde naturlig IVF och på Olga-kliniken (höga doser), det blev faktiskt ingen skillnad i resultatet. Något man också sett i studier för oss med lågt amh-värde. Därför fler och fler kliniker kör med naturlig IVF för kvinnor med lågt amh-värde.

    Jag fick letrozol samtidigt som gonal-f vid naturlig IVF. Man preppade först med letrozol för att få fram fler äggblåsor och sedan gonal-f.

    Vitanova har supergullig och omtänksam personal. De nekade mig inte heller IVF som man gjorde i Sverige. Vid andra försöket fick vi faktiskt ett befruktat embryo (med mindre än 10 % chans!) men tyvärr gör de insättning på dag 2, något jag i efterhand har förstått inte är något vidare. Om man ska göra naturlig IVF tror jag inte det är så många kliniker som gör det, England är tydligen bra på det och de har ett samarbete med en klinik där.

    Vi tog oss vidare till Olga eftersom det var enorma väntetider för ÄD i Danmark och vi ville kunna väja donator själv. Sedan var Olgas statistik också en avgörande faktor.
  • Mon 7 Sep 2020 21:14
    #7
    KajsaLouise skrev 2020-09-07 20:33:14 följande:

    Hej! Mitt amh är lägre än ditt, mättes till 0.2 förra hösten. Vid ett privat ivf-försök i vintras med korta protokollet och menopur 450 iu så blev det bara 3 äggblåsor. De plockades ut och innehöll två ägg. Nu går vi på Sahlgrenska och första försöket där har också misslyckats. Dock körde vi långa protokollet och sprutade med bemfola och menopur maxdoser och fick 6 äggblåsor och 5 ägg. Alltid nått om man ser till kvantitet :) Lycka till!


    Hej KajsaLouise,

    Tack för att du skriver! Det låter ändå lovande att det gick bättre när du fick bemfola + menopur - tänk om det faktiskt funkar bättre att göra så vid lågt amh?! Får jag fråga vad som hände med de 5 ägg som ni fick ut...? 
  • Mon 7 Sep 2020 21:16
    #8
    bellis2 skrev 2020-09-07 19:44:01 följande:
    Hej hej :)
    Självklart!

    Det finns Letrozol-trådar på FL och medicinen används för olika syften. Här förklarar de det bra: vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/V%C3%A5rdrutiner/Diagnos/ICD10/Stimulering%20av%20%C3%A4gglossning%20med%20tabletter%20Letrozol.pdf

    När du kör privat är du beredd på utomlands? Jag är ju patient hos Olga-kliniken i Ryssland och jag önskar att jag hade vänt mig till dem från början. Det var försent för mig (även om de ville testa igen) men om du har 3-4 äggblåsor så har de en del att arbeta med. De har ett väldigt bra sätt att arbeta med att få ut äggen samtidigt som de ser till att slemhinnan är av bra tjocklek vid insättning.

    Annars jobbar Vitanova i Danmark med naturlig IVF som går ut att stärka äggblåsorna du har. De gav mig Letrozol och då ökade äggblåsorna från 3-4 till 11 men tyvärr inte den storleken som behövdes. Min slemhinna blev också tyvärr väldigt tunn då.

    Klinikerna i utlandet kommer att arbeta med det du har och det som krävs är ett guldägg. De gör alltså äggplock om de så bara får ut ett ägg.
    Då har jag lärt mig något nytt! :D 

    Jag har faktiskt kollat på mkt Olga-klinken och får en del mail av dom. Jag skrev upp mig för att få ett första samtal av dom för ett tag sedan men sen när de ringde så vågade jag inte svara. Jag var inte redo... :/ 

    Vad fin du är som tipsar här inne!
  • bellis­2
    Mon 7 Sep 2020 21:36
    #9
    levandecharader1 skrev 2020-09-07 21:16:54 följande:
    Då har jag lärt mig något nytt! :D 

    Jag har faktiskt kollat på mkt Olga-klinken och får en del mail av dom. Jag skrev upp mig för att få ett första samtal av dom för ett tag sedan men sen när de ringde så vågade jag inte svara. Jag var inte redo... :/ 

    Vad fin du är som tipsar här inne!
    Jag förstår och man ska göra det som känns bäst för en. Ibland är det en process och det är olika hur mycket tid man behöver. Jag kände att jag inte hade någon tid att förlora.

    Vi erbjöds ett garantipaket hos Olga, två försök med mina egna ägg och två försök med ÄD. Efter ett försök så valde jag att gå över till ÄD. Då hade jag gjort tre IVF:er i Danmark också. Så av fyra IVF:er med egna ägg fick vi enbart ut ett ägg och det blev ett befruktat embryo (otroligt nog) men jag blev inte gravid.

    Jag har själv inte lyssnat på den men podden "Jag vill ha barn" talar mycket om kliniken.
  • Mon 7 Sep 2020 21:52
    #10
    levandecharader1 skrev 2020-09-07 21:14:27 följande:

    Hej KajsaLouise,

    Tack för att du skriver! Det låter ändå lovande att det gick bättre när du fick bemfola + menopur - tänk om det faktiskt funkar bättre att göra så vid lågt amh?! Får jag fråga vad som hände med de 5 ägg som ni fick ut...? 


    Bara roligt att prata med någon i ungefär samma situation :) Jag undrar om det var kombinationen menopur + bemfola som gjorde att det blev så många fler äggblåsor eller om det kanske var nedregleringen. Jag sprayade med Suprecur i cirka 4 veckor före jag körde igång med sprutorna. Kanske var det kombinationen av allt! Kan tillägga att en av äggblåsorna växte snabbare än de andra så den "offrades" till förmån för att vi skulle få ut fler ägg. Så ett visst vi antagligen skulle vara övermogen. Läkarna valde standardbefruktning för äggen. Sambons spermier är bra. Spermier tog sig in i fyra av äggen, men bara två befruktades. Av dem två delades egentligen bara ett. Jag fick tillbaka ett trecelligt tvådagars. Det andra ägget fick de kassera. Vid min första ivf då jag fick ut 2 ägg valde kliniken ISCI som befruktningsmetod även fast sambons prov var bra då också. Båda äggen befruktades vid det tillfället och var fyrcelliga och "fina" dag 2 då jag fick tillbaka båda. Men inget tog sig. Vet du om ni ska köra standardbefruktning eller ISCI?

    Jag ska prata med läkaren imorgon och försöka luska ut vad som gick fel den här gången. Jag har tyvärr också endometrios som jag inte vet hur den påverkar våra möjligheter. Det ska inte vara lätt... :)
Svar på tråden Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?