• Anonym (Anony­m)
    Mon 7 Sep 2020 15:21
    1198 visningar
    5 svar
    5
    1198

    Normalt sexliv med herpes?

    Hej, jag fick för bara några dagar sen reda på att jag blivit smittad med herpes typ 2 i underlivet. Mitt utbrott var inte så allvarligt då jag upptäckte en blåsa och ett sår, hade visserligen ont men inget som inte kändes överkomligt. Just nu känns det ändå som att mitt liv är över pga vad andra eventuella partners kommer tycka. Det här med tillfälliga partners känns det som att jag kan glömma eftersom det kan smitta trots kondom. Jag undrar hur andra med herpes tänker kring sitt sexliv både som singlar och i relation. Hur allvarligt ska man ta på det? Jag är själv singel och 22 år.

  • Svar på tråden Normalt sexliv med herpes?
  • Anonym (Sedan 2015)
    Mon 7 Sep 2020 17:37
    #1

    Blev smittade för 5 år sen. Första året var ett helvete, fick utbrott var 10 dag och råkade smitta två ONS under perioden också. Kändes hopplöst. Första utbrottet såg ut som ett krigsfilm, läkaren var förskräckt till och med.

    Bad min husläkare om att få långtidsbehandling med valaciklovir 500mg, 1 tablett/dag. Har sedan 2016 tagit det och inte haft ett enda utbrott förutom en blåsa här och var nån gång. Har förhållande sedan 4år tillbaka också. Bara att berätta tidigt och förklara vad det innebär.

    En positiv aspekt är att immunförsvaret har blivit starkare. Har inte varit förkyld på flera år.

    Klart jag hade velat leva utan, men idag är det inget som stör mig. Först när du accepterat detta kan du komma vidare. Lycka till! :)

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 7 Sep 2020 18:19
    #2

    Tack för ditt svar, skönt att veta att det finns hopp :)!

    Får jag fråga om dina ONS blev smittade trots kondom och om du hade sex under utslag? Det Och hur tog dem det? Vet du också om din nuvarande partner blivit smittad? Förlåt för många frågor men det är mycket tankar som snurrar nu :/

  • Anonym (Sedan 2015)
    Mon 7 Sep 2020 18:56
    #3

    Förstår att dina tankar snurrar.

    Hade kondom men utbrott som jag inte hade sett själv, på själva roten av kuken som inte skyddades. De blev inte direkt glada, samma reaktion som jag själv fick av den som smittade mig.

    Men med medicinen jag skrev om kommer du leva ett behagligt liv. De flesta har färre skov än jag hade. Och många har inte skov alls. Så jag är verkligen ett extremfall. Som sagt, det kommer bli bra. Även med åldern ska sjukdomen minska markant med färre skov för varje år som går.

    Herpes är inte farligt, utbrotten består liksom av små kliande blåsor som är mindre än finnar. Men man måste komma till den insikten och acceptansen först :)

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 7 Sep 2020 19:03
    #4

    Okej då förstår jag. Herpes hade själv aldrig varit en dealbreaker för mig om jag träffar någon jag tycker om men man är ju ändå rädd för vad andra ska tycka. Skönt därför att höra att någon som haft det mycket värre än jag ändå inte tycker det är så farligt nu. Tack igen :)

  • Anonym (fru)
    Tue 8 Sep 2020 08:30
    #5

    Min man fick sitt första utbrott för ca 10 år sedan, när vi hade varit tillsammans i 2 år. Det var väldigt plågsamt för honom och samtidigt var han livrädd för att jag skulle tro att han varit otrogen. Dock var jag påläst nog för att veta att det kan ligga latent i kroppen under lång tid och att väldigt många bär på viruset utan att veta om det. Han har bara haft 2 utbrott totalt och vi har givetvis inte haft sex under utbrotten. Jag är troligtvis smittad men har aldrig märkt av något och jag har aldrig varit orolig för det. Så vi har ett normalt sexliv skulle jag säga, trots hans herpes.

Svar på tråden Normalt sexliv med herpes?