• Mon 7 Sep 2020 20:21
    2534 visningar
    22 svar
    22
    2534

    När börjar era barn gå upp själva när de ska till skolan?

    Min son är 11 år och vi bor en kvart från skolan. Jag börjar arbeta nästan två timmar senare än han börjar skolan.

    Jag hade så gärna sovit lite längre men får så dåligt samvete om han skulle gå upp helt själv.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden När börjar era barn gå upp själva när de ska till skolan?
  • Anonym (C)
    Thu 10 Sep 2020 20:16
    #11

    Jag skulle självfallet gå upp med mitt barn på morgonen (såvida jag inte hade jobbat natt). Jag skulle fixa frukost och äta tillsammans. Att han skulle få klara sig själv för att jag ville ha sovmorgon skulle inte hända.

    Om du bara jobbar 4 timmar om dagen har du ju hur mycket tid som helst du kan sova på. Kan du ändra din arbetstid så att du börjar jobba tidigare på dagen?

  • Fri 11 Sep 2020 07:16
    #12

    Jag fortsätter gå upp med honom. Jag är ju tydligen en dålig mamma annars( som jag själv med känt)

  • Anonym (eh...­inte dålig mamma)
    Fri 11 Sep 2020 07:39
    #13
    Beya skrev 2020-09-11 07:16:55 följande:

    Jag fortsätter gå upp med honom. Jag är ju tydligen en dålig mamma annars( som jag själv med känt)


    Äsch lyssna inte på de dömande familjelivshäxorna. Du är inte en dålig mamma för att du någon gång vill ha sovmorgon. Din son är 11. Inte 5. Det är bra att han lär sig gå upp själv, fixa sin egen frukost och ta ansvar för sin egen morgons tidsplanering. Du behöver inte alltid ha sovmorgon, men du kan med gott samvete ibland säga på kvällen, imorgon vill jag ha sovmorgon så jag vill att du fixar allt själv på morgonen. Är det några problem så får du gärna väcka mig. 

    Barn, kanske speciellt pojkar i vår tid, behöver lära sig att klara saker själv, ensamma, utan hjälp eller sällskap.

    Det gör inte dig till en dålig mamma till en son, tvärtom. Att som mamma alltid finnas där är en björntjänst för en pojke.
  • Sat 12 Sep 2020 06:34
    #14

    Min sambo går upp och gör frukost åt vår 17-åring. Sonen klarar ju sig själv, men gillar att ha sällskap.

    Sambon är pensionär.

  • Anonym (Går upp)
    Sat 12 Sep 2020 06:45
    #15

    Mina barn är 11 och 16, jag går upp oavsett och ställer fram frukost och väcker dom, de skulle säkert klara av det själva men det känns inte bra för mig, har jag tid på mig så äter jag gärna frukost tillsammans med dom och sen strosar runt för mig själv, ibland jobbar jag 15-23 och då kan jag ligga framför tvn en stund efter att de gått till skolan.

    Den äldsta sa till mig en gång "mamma, jag vill bara säga tack för att du ställer fram frukosten till mig och väcker mig på morgonen, jag uppskattar verkligen det" varannan vecka barn där hen får klara sig helt själv på morgonen hos andra föräldern, där ser hen inte ens de vuxna på morgonen

  • Anonym (Juni)
    Sat 12 Sep 2020 07:00
    #16

    Jag tror man måste utgå från barnet. Mitt ena barn (9 år) har precis som jag väldigt dålig tidsuppfattning. Hon skulle ha svårt att klara det utan hjälp. Att fixa frukost och så är inga problem, men just att ha koll på tiden skulle inte funka. I alla fall inte smärtfritt.

    Du kanske kan gå upp och säga hejdå när han går, eller att han får komma in och ge dig en kram. Det kanske kan ta bort lite av känslan av att vara ensam.

  • Anonym (.)
    Tue 15 Sep 2020 13:04
    #17

    Mina kan klara sig fint på morgonen om jag är borta, de är 8, 10 och 13. Man får hålla lite koll per sms så att de går iväg i tid och yngsta får man be förbereda lite kvällen innan så han vet var grejerna är.

    Mestadels äter jag frukost med dem men det är mer för att det är trevligt än att det behövs på något sätt. Jobbar hemifrån så jag ska inte iväg någonstans.

  • Anonym (6-år)
    Tue 15 Sep 2020 21:05
    #18

    Min 6-åring vaknar oftast själv, kan klä på sig och fixa frukost själv. Även ta sig till skolan, bor mittemot den.

    Men jag skulle inte låta honom själv även om jag också skulle vilja sova. Kan du inte gå upp en stund och sen lägga dig igen?

    Vissa barn klarar att göra en massa saker när de är små och vissa gör det inte. Min systerson som är lika gammal som min son hade inte klarat det.

    Min son kan duscha själv, borsta tänderna, torka sig på toaletten, ringa samtal, göra enklare frukostar till sig och hela familjen om han vill osv.

    Men jag skulle inte lägga det ansvaret på honom.

  • Tue 15 Sep 2020 21:27
    #19

    Hos oss vill 10-åringen gå upp en timme tidigare för att hinna äta frukost och titta på youtube, pilla sig i naveln, dra benen efter sig osv. Jag ställer fram en skål och en sked på kvällen och sätter ett paket müsli bredvid. Och en god-morgon-post-it med ett trevligt meddelande till honom.

    Han ställer själv klockan, går upp, gör frukost på yoghurt och müsli, klär på sig och borstar tänderna. Om han ska packa något speciellt, tex för skolidrott har jag satt en lapp om det på kylskåpet.

    Jag stiger upp när det är 20 minuter kvar till han ska gå. Han är klar med alla måsten då och vi myser ofta i soffan framför tv eller youtube den tiden.

    Men kan ni inte bestämma att två dagar i veckan får du sovmorgon? I början är du vaken fast låter honom göra allt själv. Ni kan ju packa allt kvällen innan och förbereda det som ska ätas till frukost. Sen när han är varm i kläderna kan han helt enkelt väcka dig innan han går, och senare bara väcka dig om han behöver hjälp.

    Lyssna inte på alla som ger dåligt samvete. Det behöver inte vara allt eller inget.

    Lycka till!

  • Anonym (Va)
    Mon 21 Sep 2020 02:00
    #20
    Anonym (.) skrev 2020-09-15 13:04:13 följande:

    Mina kan klara sig fint på morgonen om jag är borta, de är 8, 10 och 13. Man får hålla lite koll per sms så att de går iväg i tid och yngsta får man be förbereda lite kvällen innan så han vet var grejerna är.

    Mestadels äter jag frukost med dem men det är mer för att det är trevligt än att det behövs på något sätt. Jobbar hemifrån så jag ska inte iväg någonstans.


    Barn MÅSTE ha hjälp med tandborstning tills de är 12! De flesta barn borstar väl inte heller tänderna frivilligt. Jag får lirka massor för att min åttaåring ens ska öppna munnen.


    Att lämna ett så litet barn som en åttaåring ensam hemma låter otroligt ansvaslöst. Jag vet av erfarenhet att de behöver mycket vägledning, hjälp med kläder mm. Kan bli hur tokigt som helst annars. Man kan inte lägga det ansvaret på en trettonåring.


     

  • Anonym (.)
    Mon 21 Sep 2020 08:57
    #21
    Anonym (Va) skrev 2020-09-21 02:00:14 följande:

    Barn MÅSTE ha hjälp med tandborstning tills de är 12! De flesta barn borstar väl inte heller tänderna frivilligt. Jag får lirka massor för att min åttaåring ens ska öppna munnen.

    Att lämna ett så litet barn som en åttaåring ensam hemma låter otroligt ansvaslöst. Jag vet av erfarenhet att de behöver mycket vägledning, hjälp med kläder mm. Kan bli hur tokigt som helst annars. Man kan inte lägga det ansvaret på en trettonåring.

     


    Välkommen till verkligheten för ensamstående föräldrar, och tack så hemskt väldigt mycket för föreläsningen om barns tandborstning. Det hade jag absolut ingen aaaaaaaaaaaaaaning om. Uppskattas verkligen.

    Att de klarar sig om det behövs betyder knappast att de är själva i normalfallet. Men du har självklart aldrig behövt sitta på akuten en natt med någon närstående, eller behövt rycka ut för att kolla att åldrande föräldrar typ lever när de inte svarar i telefon.

    Gratulerar till dig.
  • Anonym (Va)
    Mon 21 Sep 2020 09:18
    #22
    Anonym (.) skrev 2020-09-21 08:57:23 följande:

    Välkommen till verkligheten för ensamstående föräldrar, och tack så hemskt väldigt mycket för föreläsningen om barns tandborstning. Det hade jag absolut ingen aaaaaaaaaaaaaaning om. Uppskattas verkligen.

    Att de klarar sig om det behövs betyder knappast att de är själva i normalfallet. Men du har självklart aldrig behövt sitta på akuten en natt med någon närstående, eller behövt rycka ut för att kolla att åldrande föräldrar typ lever när de inte svarar i telefon.

    Gratulerar till dig.


    Jag ÄR ensamstående med heltidsjobb så det behöver du inte berätta hur det är.
Svar på tråden När börjar era barn gå upp själva när de ska till skolan?