• Anonym (J)
    Mon 7 Sep 2020 23:48
    5073 visningar
    107 svar
    107
    5073

    Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam

    Med all respekt och den djupaste empati för de män och kvinnor som fått sina hjärtan krossade, relationer förstörda och berövad på tilliten till den de älskar pga otrohet, ställer jag ändå mina frågor. 

    Kortfattad bakgrund då jag vill hålla det så övergripande som möjligt . "Relationen" grundad i vänskap som växte fort och fokuserad på emotionell intimitet och närhet. Vi fann varandra och gick upp i varandra totalt. Var uttalat förälskade och kära i varandra. Total tid ca 1,5 år inklusive att vi var nära vänner som hade ngt outtalat, en feeling för varandra men inget mer.med accelererande fart de sista 7 månaderna. Ingen hade varit otrogen förut och hade inte för avsikt att hamna där vi hamnade men vi var inte heller blåögda utan gjorde våra val och får stå för de konsekvenserna. Vi har båda familj och barn.

    Finns såklart många fler nyanser men vill inte gå in i detalj.

    Nu har allt uppdagats med efterföljande sorg, skuld, svek, kaos och rättmätig skam för oss Sidorna hanterar det lite olika där min sida pratar och skiljer på person och relation och vi ser att det kanske är dags att gå vidare ifrån varandra efter +20 år med bibehållen grundrespekt för det vi haft och att en förälskelse kan uppstå och även om jag inte hanterat den optimalt kan vi kanske hitta nya former och i slutändan ännu bättre tillvaro. Det är tyvärr i vissa avseenden ett alltför rationellt perspektiv vi har. 

    Men den andra sidan har krigat sönder sig själva och har nu bestämt att försöka laga relationen (vilket jag såklart respekterar)med allt som kommer med det. 

    Trots kontaktförbud har viss kommunikation förekommit mail, tfn och sms (jag har dock inte försökt kontakta utan bara svarat) och till slut nu ett avslut mailledes. Det är tvetydigt skrivet men ändå ett val som inte innefattar mig. Det är extremt smärtsamt men förståeligt. Hur kan man då ändå fortsätta att via sms, mail etc gå över en gräns man själv satt? Önska "skön helg", vara tvetydig i kommunikationen och referera till saker som varit extremt privat mellan oss.Skicka signaler som jag iofs kan övertolka men du vet när du vet. Jag vet att hon inte är hundra i sitt beslut men det är det hon tagit. Varför fortsätter hon pressa gränsen. Jag upplever att jag efter att uppdagats varit extremt lyhörd och följt hennes behov. 

    Jag vet inte varför jag skriver egentligen. Jag är frustrerad, försöker få ordning på tankar och den livskris jag står mitt i. Jag vet att jag förtjänar att må dåligt, har svikit nära och kära men likväl fattas hon mig något så enormt och jag vet att jag också kanske måste dra en gräns men det är också smärtsamt. Jag vill ändå försöka stå för vad jag gjort och ta konsekvenserna av mitt handlande men då blir det tufft när den man fortfarande har känslor handlar på det sättet. 

    Jag tänker att hon inte heller gör det lätt för sig själv eller sin situation med den process hon är i. 

    Har ngn varit med om ngt liknande och vad var då utgången? 

  • Svar på tråden Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam
  • Thu 8 Oct 2020 13:55
    #31
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-07 21:31:35 följande:

    Nej, spelar ingen roll vad du kände för kvinnan du var otrogen med, du svek din fru och dina barn. Du misslyckades med att ta hand om ditt äktenskap och din familj. Du borde vara den som skyddar din fru och dina barn och inte den som sviker. Det värsta av allt är att du, mellan raderna, försöker "tvätta" dig själv och din otrohet med hänvisningar till förälskelse du kände för den andra kvinnan. Nej, otrohet är inte något fint. En riktig man avslutar först ett förhållande innan han börjar söka ett annat. Hoppas att du själv får uppleva samma svek.


    Varför ska det alltid alltid komma sådana här inlägg. Vad hjälper ditt inlägg ts? Helt ärligt skärp dig. Om en vän hade kommit med samma problem kan jag slå vad om att du inte hade sagt en sådan sak till honom eller henne. För så har du inte en skärm mellan er och har ett känslomässigt band. Blir så upprörd. Du förstör tråden!

    TS vet ju såklart att det som hänt är fel. Men det hjälper ju inte honom i hans situation.

    Det som också händer när trådar om sådant här översvämmas med inlägg som dina är att TS försvinner - vilket är så synd.
  • Anonym (bumer­ang)
    Thu 8 Oct 2020 19:31
    #32
    Kungsholmsbo skrev 2020-10-08 13:55:30 följande:
    Varför ska det alltid alltid komma sådana här inlägg. Vad hjälper ditt inlägg ts? Helt ärligt skärp dig. Om en vän hade kommit med samma problem kan jag slå vad om att du inte hade sagt en sådan sak till honom eller henne. För så har du inte en skärm mellan er och har ett känslomässigt band. Blir så upprörd. Du förstör tråden!

    TS vet ju såklart att det som hänt är fel. Men det hjälper ju inte honom i hans situation.

    Det som också händer när trådar om sådant här översvämmas med inlägg som dina är att TS försvinner - vilket är så synd.
    Du har fel. Det är inte jag som förstör tråden när jag beskriver hur egoistisk TS är och hur lite han bryr sig om andra. jag gillar helt enkelt inte dubbelmoral. Han skriver att han har empati men hans handlingar visar tvärtom. Om TS försvinner eftersom han inte vill höra hur negativt hans otrohet påverkar hans fru och hans familj då är det han som förstör sin egen tråd, eftersom han vägrar ta tag i sina dåliga sidor och förmodligen kommer han att vara otrogen igen. Var så säker på att om han var min vän och kom till mig för råd så skulle säga precis samma saker till honom som jag skriver här. Detta just för att han är min vän och jag vill hans bästa. Jag är hans värsta fiende om jag bara säger det han vill höra, dvs att det är inte så farligt vad han gjorde eftersom han var kär! Nej, han tog beslut i nästan två år som han visste var otrohet och som skulle leda till att han blev kär. Det är så galet att sedan skylla på förälskelse när allt uppdagas. Otrogna är oftast omogna människor, som har väldigt lite empati för andra och vad de gör mot andra. Detta är så omoraliskt och fel.  Sedan skulle jag råda honom att vara 100% ärlig och sluta använda sig av dubbelmoral. OCH LÅT DEN ANDRA KVINNAN OCH HENNES FAMILJ VARA! Du har redan förstört din äktenskap och splittrat din familj. Låt hennes familj vara i fred!
  • Fri 9 Oct 2020 17:39
    #33
    -1 +1
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-08 19:31:36 följande:

    Du har fel. Det är inte jag som förstör tråden när jag beskriver hur egoistisk TS är och hur lite han bryr sig om andra. jag gillar helt enkelt inte dubbelmoral. Han skriver att han har empati men hans handlingar visar tvärtom. Om TS försvinner eftersom han inte vill höra hur negativt hans otrohet påverkar hans fru och hans familj då är det han som förstör sin egen tråd, eftersom han vägrar ta tag i sina dåliga sidor och förmodligen kommer han att vara otrogen igen. Var så säker på att om han var min vän och kom till mig för råd så skulle säga precis samma saker till honom som jag skriver här. Detta just för att han är min vän och jag vill hans bästa. Jag är hans värsta fiende om jag bara säger det han vill höra, dvs att det är inte så farligt vad han gjorde eftersom han var kär! Nej, han tog beslut i nästan två år som han visste var otrohet och som skulle leda till att han blev kär. Det är så galet att sedan skylla på förälskelse när allt uppdagas. Otrogna är oftast omogna människor, som har väldigt lite empati för andra och vad de gör mot andra. Detta är så omoraliskt och fel.  Sedan skulle jag råda honom att vara 100% ärlig och sluta använda sig av dubbelmoral. OCH LÅT DEN ANDRA KVINNAN OCH HENNES FAMILJ VARA! Du har redan förstört din äktenskap och splittrat din familj. Låt hennes familj vara i fred!


    Vem behöver fiender när det finns vänner som du?

    Tråd efter tråd förstörs av människor som du som bara måste gå in och berätta vad de anser om otrohet. Jag tror det är känt för ungefär 100 procent av Sveriges vuxna befolkning att otrohet är fel, trots det är otrohet en vanlig företeelse. Om någon har ett problem och vill skriva av sig på ett forum om just det problemet - då hjälper det väl knappast att du går in och berättar att otrohet är minsann fel och du borde det eller det. Ty problemet finns fortfarande kvar i TS medvetande. Hade han velat dryfta otrohetens vara eller icke vara så hade frågeställningen handlar om det. Nu handlar frågeställningen INTE om det. Jag tycker att det är respektlöst mot en annan människa att predika det man själv anser vara rätt när han eller hon vänder sig till en med ett problem. Att alla problemställningar inte framgår av trådstarten är naturligt eftersom formatet inte tillåter det, samt att vissa svaret på vissa problemställningar är kända.

    Hade en nära vän till mig gjort så mot mig hade denna inte varit min vän längre.
  • Anonym (ppp)
    Fri 9 Oct 2020 18:06
    #34
    +1
    Anonym (J) skrev 2020-09-08 12:19:25 följande:

    Jag vill förtydliga att jag inte ångrar mig. Jag är också beredd att släppa min hemmarelation och äga mitt svek för min egna och för min familjs skull. Det är den processen jag går igenom - förtydligat är det också så att vi inte nödvändigtvis ser otrohet i min familj på ett svartvitt sätt. Person och relation är två olika saker.


     


    Vad menar du här egentligen? Vem ser inte svartvitt? Du själv uppenbarligen men vad innebär  "i min familj"? Menar du att din partner är öppen för att man kan prassla lite grann? Om så vore, vore det väl inget problem att du gjort det, så jag antar att det inte är den betydelsen. 

    Vad innebär "äga mitt svek för min egen (inte egna!) och för min familjs skull"? 

    "Hemmarelation" - det finns inget sådant ord. 

    Om det inte är "svartvitt i "min familj" så borde du inte behöva lämna och det borde inte vara problem att du varit otrogen.

    Det fins fler frågor om tidigare inlägg men jag valde detta nu

    Du skriver som om du vill försöka verka PK här inför oss på forumet, men självfallet inte är det. 
  • Fri 9 Oct 2020 18:43
    #35
    -2 +2
    Anonym (ppp) skrev 2020-10-09 18:06:49 följande:

    Vad menar du här egentligen? Vem ser inte svartvitt? Du själv uppenbarligen men vad innebär  "i min familj"? Menar du att din partner är öppen för att man kan prassla lite grann? Om så vore, vore det väl inget problem att du gjort det, så jag antar att det inte är den betydelsen. 

    Vad innebär "äga mitt svek för min egen (inte egna!) och för min familjs skull"? 

    "Hemmarelation" - det finns inget sådant ord. 

    Om det inte är "svartvitt i "min familj" så borde du inte behöva lämna och det borde inte vara problem att du varit otrogen.

    Det fins fler frågor om tidigare inlägg men jag valde detta nu

    Du skriver som om du vill försöka verka PK här inför oss på forumet, men självfallet inte är det. 


    Men varför märker du ord? Det är mig veterligen ingen lärsitaution det handlar om där hans grammatiska förmåga är uppe för analys och betygsättning. Inte heller är det ett betänkande eller annan slags myndighetstext som behöver vara helt rättstavad eller korrekt på det sättet. Snarare är formen ganska fri i forum och chattar - man använder talspråk i relativt stor utsträckning. Håll dig till problemställningen.
  • Anonym (bumer­ang)
    Fri 9 Oct 2020 20:07
    #36
    Kungsholmsbo skrev 2020-10-09 17:39:36 följande:
    Vem behöver fiender när det finns vänner som du?

    Tråd efter tråd förstörs av människor som du som bara måste gå in och berätta vad de anser om otrohet. Jag tror det är känt för ungefär 100 procent av Sveriges vuxna befolkning att otrohet är fel, trots det är otrohet en vanlig företeelse. Om någon har ett problem och vill skriva av sig på ett forum om just det problemet - då hjälper det väl knappast att du går in och berättar att otrohet är minsann fel och du borde det eller det. Ty problemet finns fortfarande kvar i TS medvetande. Hade han velat dryfta otrohetens vara eller icke vara så hade frågeställningen handlar om det. Nu handlar frågeställningen INTE om det. Jag tycker att det är respektlöst mot en annan människa att predika det man själv anser vara rätt när han eller hon vänder sig till en med ett problem. Att alla problemställningar inte framgår av trådstarten är naturligt eftersom formatet inte tillåter det, samt att vissa svaret på vissa problemställningar är kända.

    Hade en nära vän till mig gjort så mot mig hade denna inte varit min vän längre.
    Om du omger dig med "vänner" som bara håller med dig oavsett hur illa du beter dig, då behöver du inga vänner...du behöver "ryggklapparna". Sedan säger du att alla vet att otrohet är fel men att det ändå finns och att vi inte ska påpeka hur fel det är. Men, tycker du inte att otrohet existera just för att man tycker att "bara händer", och att man helt struntar i familjen och andra människor. Ordet är fritt, och när man lägger upp en tråd som handlar om otrohet borde man veta att man inte kan bestämma att andra ska hjälpa honom att fortsätta vara otrogen eller att han ska få medkännande när han gör något så otroligt dumt mot andra människor.
  • Fri 9 Oct 2020 21:08
    #37
    Kungsholmsbo skrev 2020-10-09 17:39:36 följande:

    Vem behöver fiender när det finns vänner som du?

    Tråd efter tråd förstörs av människor som du som bara måste gå in och berätta vad de anser om otrohet. Jag tror det är känt för ungefär 100 procent av Sveriges vuxna befolkning att otrohet är fel, trots det är otrohet en vanlig företeelse. Om någon har ett problem och vill skriva av sig på ett forum om just det problemet - då hjälper det väl knappast att du går in och berättar att otrohet är minsann fel och du borde det eller det. Ty problemet finns fortfarande kvar i TS medvetande. Hade han velat dryfta otrohetens vara eller icke vara så hade frågeställningen handlar om det. Nu handlar frågeställningen INTE om det. Jag tycker att det är respektlöst mot en annan människa att predika det man själv anser vara rätt när han eller hon vänder sig till en med ett problem. Att alla problemställningar inte framgår av trådstarten är naturligt eftersom formatet inte tillåter det, samt att vissa svaret på vissa problemställningar är kända.

    Hade en nära vän till mig gjort så mot mig hade denna inte varit min vän längre.


    Vad fan förväntar du dig? I varenda tråd där dessa empatilösa kryp beskriver sig själva som offer som TS gör hör förtjänar de bara förakt...
  • Anonym (sådär­)
    Mon 12 Oct 2020 08:56
    #38
    Kungsholmsbo skrev 2020-10-09 18:43:11 följande:
    Men varför märker du ord? Det är mig veterligen ingen lärsitaution det handlar om där hans grammatiska förmåga är uppe för analys och betygsättning. Inte heller är det ett betänkande eller annan slags myndighetstext som behöver vara helt rättstavad eller korrekt på det sättet. Snarare är formen ganska fri i forum och chattar - man använder talspråk i relativt stor utsträckning. Håll dig till problemställningen.
    Om formen är fri i forum och chattar varför agerar du då forum konstapel och påpekar vad folk får eller inte får skriva?
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Mon 12 Oct 2020 13:54
    #39
    Anonym (Hon) skrev 2020-10-06 08:37:38 följande:

    Jag förstår henne.. efter ert avslut så har hon valt sin man, men säkert inte utan att sakna sig. Att referera till saker som gäller er privat är väl den sista livlinan till er passion hon har. Har du sagt till henne att du fortfarande vill ha henne?


    Det är kommunicerat. Det är också ömsesidigt. Men finns mycket att hantera innan vi når fram om vi ens gör det. 
  • Anonym (bumer­ang)
    Mon 12 Oct 2020 15:21
    #40
    Hur har det kommit fram att du var otrogen? 
Svar på tråden Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam