• Anonym (J)
    Mon 7 Sep 2020 23:48
    5060 visningar
    107 svar
    107
    5060

    Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam

    Med all respekt och den djupaste empati för de män och kvinnor som fått sina hjärtan krossade, relationer förstörda och berövad på tilliten till den de älskar pga otrohet, ställer jag ändå mina frågor. 

    Kortfattad bakgrund då jag vill hålla det så övergripande som möjligt . "Relationen" grundad i vänskap som växte fort och fokuserad på emotionell intimitet och närhet. Vi fann varandra och gick upp i varandra totalt. Var uttalat förälskade och kära i varandra. Total tid ca 1,5 år inklusive att vi var nära vänner som hade ngt outtalat, en feeling för varandra men inget mer.med accelererande fart de sista 7 månaderna. Ingen hade varit otrogen förut och hade inte för avsikt att hamna där vi hamnade men vi var inte heller blåögda utan gjorde våra val och får stå för de konsekvenserna. Vi har båda familj och barn.

    Finns såklart många fler nyanser men vill inte gå in i detalj.

    Nu har allt uppdagats med efterföljande sorg, skuld, svek, kaos och rättmätig skam för oss Sidorna hanterar det lite olika där min sida pratar och skiljer på person och relation och vi ser att det kanske är dags att gå vidare ifrån varandra efter +20 år med bibehållen grundrespekt för det vi haft och att en förälskelse kan uppstå och även om jag inte hanterat den optimalt kan vi kanske hitta nya former och i slutändan ännu bättre tillvaro. Det är tyvärr i vissa avseenden ett alltför rationellt perspektiv vi har. 

    Men den andra sidan har krigat sönder sig själva och har nu bestämt att försöka laga relationen (vilket jag såklart respekterar)med allt som kommer med det. 

    Trots kontaktförbud har viss kommunikation förekommit mail, tfn och sms (jag har dock inte försökt kontakta utan bara svarat) och till slut nu ett avslut mailledes. Det är tvetydigt skrivet men ändå ett val som inte innefattar mig. Det är extremt smärtsamt men förståeligt. Hur kan man då ändå fortsätta att via sms, mail etc gå över en gräns man själv satt? Önska "skön helg", vara tvetydig i kommunikationen och referera till saker som varit extremt privat mellan oss.Skicka signaler som jag iofs kan övertolka men du vet när du vet. Jag vet att hon inte är hundra i sitt beslut men det är det hon tagit. Varför fortsätter hon pressa gränsen. Jag upplever att jag efter att uppdagats varit extremt lyhörd och följt hennes behov. 

    Jag vet inte varför jag skriver egentligen. Jag är frustrerad, försöker få ordning på tankar och den livskris jag står mitt i. Jag vet att jag förtjänar att må dåligt, har svikit nära och kära men likväl fattas hon mig något så enormt och jag vet att jag också kanske måste dra en gräns men det är också smärtsamt. Jag vill ändå försöka stå för vad jag gjort och ta konsekvenserna av mitt handlande men då blir det tufft när den man fortfarande har känslor handlar på det sättet. 

    Jag tänker att hon inte heller gör det lätt för sig själv eller sin situation med den process hon är i. 

    Har ngn varit med om ngt liknande och vad var då utgången? 

  • Svar på tråden Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Tue 13 Oct 2020 15:08
    #61
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-13 11:32:22 följande:

    Jag måste bara fråga...är du inte rädd för att hennes man ska hämnas? Som jag skrev tidigare, du är medskyldig till att ha försökt splittra hans familj, skilja honom från hans barn så att han träffar de (i bästa fall) bara varannan vecka. För honom är familjen kanske en mening med livet och nu har du tagit det ifrån honom. Du är en främling som tog sig rätten att förstöra hans liv och hans barns barndom. Det gjorde hans fru också, men hon är mor till deras barn och därför är risken stor att all ilska vänds mot dig istället. Är du inte rädd för hämnd?


    Alla gör det de känner att de måste göra. Är det på den nivån man vill lägga det med de växlarna är det väl så. Återkommer till att det inte är ett brott att vara otrogen men att slå någon fördärvad är defacto ett brott man kan lagföras för och sannolikt i längden ganska kontraproduktivt.  
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Tue 13 Oct 2020 15:17
    #62
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 12:34:28 följande:
    Jag tror inte människor som TS (och vissa andra) resonerar så. De tar för givet att alla andra alltid ska agera korrekt, förstående och empatiskt. Det är bara de som får vara "mänskliga" och bete sig irrationellt. 

    Otrogna människor skiter fullkomligen i vilka konsekvenser deras agerande kommer få för deras partner och barn... men när de bli påkomna så ska de genast påpekas hur viktigt det är att inte splittra familjen "för barnens skull" och alla ska agera jättevuxet

    De behöver inte ta hänsyn till andras känslor men andra ska givetvis ta hänsyn till deras, förstå och vara empatiska.

    De behöver inte agera moralisk, men andra ska agera moralisk mot dem

    De behöver inte respektera andras känslor men andra ska respektera deras

    etc...etc...etc....

    Det ingår nog i den egoistiska mentaliteten.

    När jag var ung fanns det en man i mina föräldrars umgängeskrets (ingen vän utan någon som var bror till en i bekantskapskretsen) som var ökänd kvinnokarl. Han så bra ut, charmig, vältalig och sprang omkring och drog över den ena efter den andras fru. Fram tills dess att han drog över fel snubbes fru. Han åkte på så mycket stryk att han blev sjukskriven i flera månader, såg ut som en trafikolycka i fejset och ett sönderslaget knä. Ingen tyckte såklart att det var rätt gjort (lite lätt övervåld) men ingen var speciellt förvånad eller tyckte speciellt synd om honom heller.
    Fick det den bedragne mannen att må bättre eller att enklare hantera sin sorg över det han förlorat, blev det ogjort och släppte han det och ansågs som en jävligt reko snubbe med vissa våldsamma tendenser. Förlät samhället honom för "det är ju sån han är" för hans grova misshandel med straffskala 1-10år. För honom kanske det var värt det. Vad vet jag. Jag vill tro att vi alla vet om konsekvenserna. Vissa av oss är villiga att ta dem. Oavsett om det är en villkorlig fängelsedom eller ett söndertrasat hem. 
  • Anonym (FYI)
    Tue 13 Oct 2020 15:20
    #63
    Anonym (J) skrev 2020-10-13 15:17:48 följande:
    Fick det den bedragne mannen att må bättre eller att enklare hantera sin sorg över det han förlorat, blev det ogjort och släppte han det och ansågs som en jävligt reko snubbe med vissa våldsamma tendenser. Förlät samhället honom för "det är ju sån han är" för hans grova misshandel med straffskala 1-10år. För honom kanske det var värt det. Vad vet jag. Jag vill tro att vi alla vet om konsekvenserna. Vissa av oss är villiga att ta dem. Oavsett om det är en villkorlig fängelsedom eller ett söndertrasat hem. 
    Eller att gömma sig bakom "Det är inte olagligt att vara otrogen" ??
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 15:26
    #64
    Anonym (J) skrev 2020-10-13 15:08:11 följande:
    Alla gör det de känner att de måste göra. Är det på den nivån man vill lägga det med de växlarna är det väl så. Återkommer till att det inte är ett brott att vara otrogen men att slå någon fördärvad är defacto ett brott man kan lagföras för och sannolikt i längden ganska kontraproduktivt.  
    Men att bedra sin partner och förstöra sin egen familj samt delta i att bedra någon annan och sabba hans familj är på en så mycket högre och bättre nivå?

    Precis som man kan skita i att såra och förnedra andra är fel och göra det ändå så kan man väl skita att något är brottsligt och göra det ändå?

    Lagförs kommer personen göras efter att det redan skett vilket inte hjälper dig speciellt mycket egentligen, skadad kommer du ju bli oavsett om han straffas eller ej.

    Kontraproduktivt är det absolut, men din otrohet var ju oxå kontraproduktivt och det stoppade ju inte dig, eller hur?
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 15:34
    #65
    Anonym (J) skrev 2020-10-13 15:17:48 följande:
    Fick det den bedragne mannen att må bättre eller att enklare hantera sin sorg över det han förlorat, blev det ogjort och släppte han det och ansågs som en jävligt reko snubbe med vissa våldsamma tendenser. Förlät samhället honom för "det är ju sån han är" för hans grova misshandel med straffskala 1-10år. För honom kanske det var värt det. Vad vet jag. Jag vill tro att vi alla vet om konsekvenserna. Vissa av oss är villiga att ta dem. Oavsett om det är en villkorlig fängelsedom eller ett söndertrasat hem. 
    Ingen aning, vet vem det är men känner honom inte. Men jag förmodar att han tyckte det var värt det eftersom han gjorde det.

    Sorg över det han förlorat eller brydde sig om vad hans fru tänkte tror jag inte han brydde sig speciellt mycket om eftersom han dumpade henne och skaffade sig en ny partner.

    Jo påstår att du vill tro att vi alla vet om konsekvenserna men du har ju bevisligen inte agerat efter det och gör inte det nu heller. Precis som du sket i konsekvenser och var otrogen ändå så kan ju även hennes man tänkas göra likadant, eller hur? Eller tror du att det bara du som kan agera omoralisk och irrationellt? 
  • Anonym (bumer­ang)
    Tue 13 Oct 2020 15:42
    #66
    Anonym (J) skrev 2020-10-13 15:08:11 följande:
    Alla gör det de känner att de måste göra. Är det på den nivån man vill lägga det med de växlarna är det väl så. Återkommer till att det inte är ett brott att vara otrogen men att slå någon fördärvad är defacto ett brott man kan lagföras för och sannolikt i längden ganska kontraproduktivt.  
    haha så slugt och lågt! Man kan hämnas på olika sätt och det behöver inte innebära våld. Men, den bedragna mannen är en desperat man som skiljs från sina barn mot sin vilja, med en splittrad familj som betydde allt för honom och han kanske inte ser längre någon anledning att leva. Tror du verkligen att det spelar någon roll för honom om han hamnar i fängelse?

    Det finns skrivna och oskrivna lagar. 
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 15:54
    #67
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-13 15:42:49 följande:
    haha så slugt och lågt! Man kan hämnas på olika sätt och det behöver inte innebära våld. Men, den bedragna mannen är en desperat man som skiljs från sina barn mot sin vilja, med en splittrad familj som betydde allt för honom och han kanske inte ser längre någon anledning att leva. Tror du verkligen att det spelar någon roll för honom om han hamnar i fängelse?

    Det finns skrivna och oskrivna lagar. 
    Jo det är mycket fina ord på TS men hans egna handlingar går ju rakt emot det han säger. Och mär väl hur han utgår ifrån att det är bara han som får agera omoraliskt och irrationellt, alla andra ska agera korrekt och tänka på konsekvenser.

    Väldigt typiskt för otrogna människor.
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Tue 13 Oct 2020 16:00
    #68
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 15:34:41 följande:
    Ingen aning, vet vem det är men känner honom inte. Men jag förmodar att han tyckte det var värt det eftersom han gjorde det.

    Sorg över det han förlorat eller brydde sig om vad hans fru tänkte tror jag inte han brydde sig speciellt mycket om eftersom han dumpade henne och skaffade sig en ny partner.

    Jo påstår att du vill tro att vi alla vet om konsekvenserna men du har ju bevisligen inte agerat efter det och gör inte det nu heller. Precis som du sket i konsekvenser och var otrogen ändå så kan ju även hennes man tänkas göra likadant, eller hur? Eller tror du att det bara du som kan agera omoralisk och irrationellt? 
    Det är väl det jag säger, alla gör det man måste göra. Vi är inte tolv och med handlingar kommer konsekvenser. Sen kan de vara roliga eller mindre roliga. 
  • Anonym (J) Trådstartaren
    Tue 13 Oct 2020 16:07
    #69
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-13 15:42:49 följande:
    haha så slugt och lågt! Man kan hämnas på olika sätt och det behöver inte innebära våld. Men, den bedragna mannen är en desperat man som skiljs från sina barn mot sin vilja, med en splittrad familj som betydde allt för honom och han kanske inte ser längre någon anledning att leva. Tror du verkligen att det spelar någon roll för honom om han hamnar i fängelse?

    Det finns skrivna och oskrivna lagar. 
    Nej jag tror inte det spelar någon roll. Det hade inte gjort det för mig heller, men jag är inte han i detta fallet. Med det sagt, man gör det man måste göra. Skillnaden är om man gör det smart eller inte, och ja det spelar roll som faan för honom. 
  • Anonym (Tommy­)
    Tue 13 Oct 2020 16:18
    #70
    Anonym (J) skrev 2020-10-13 15:08:11 följande:
    Alla gör det de känner att de måste göra. Är det på den nivån man vill lägga det med de växlarna är det väl så. Återkommer till att det inte är ett brott att vara otrogen men att slå någon fördärvad är defacto ett brott man kan lagföras för och sannolikt i längden ganska kontraproduktivt.  
    Jag vet inte om det är så kontraproduktivt i alla lägen.
    I min egen utökade familj & grannskap drabbades vi av en inflyttad casanova och han var så van vid att kunna fara fram utan konsekvenser men en dag tar "turen"
    slut och man träffar på en människa utan spärrar. Han blev inte slagen utan blev
    beordrad att lämna orten och 24 timmar senare stod ett flyttsläp utanför hans
    port. Då hade dom inte ens varit otrogna utan han bara försökt att få till det med
    fel mans fru. vet inte vad han blev hotad med men det var effektivt.
Svar på tråden Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam