• Anonym (J)
    Mon 7 Sep 2020 23:48
    5159 visningar
    107 svar
    107
    5159

    Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam

    Med all respekt och den djupaste empati för de män och kvinnor som fått sina hjärtan krossade, relationer förstörda och berövad på tilliten till den de älskar pga otrohet, ställer jag ändå mina frågor. 

    Kortfattad bakgrund då jag vill hålla det så övergripande som möjligt . "Relationen" grundad i vänskap som växte fort och fokuserad på emotionell intimitet och närhet. Vi fann varandra och gick upp i varandra totalt. Var uttalat förälskade och kära i varandra. Total tid ca 1,5 år inklusive att vi var nära vänner som hade ngt outtalat, en feeling för varandra men inget mer.med accelererande fart de sista 7 månaderna. Ingen hade varit otrogen förut och hade inte för avsikt att hamna där vi hamnade men vi var inte heller blåögda utan gjorde våra val och får stå för de konsekvenserna. Vi har båda familj och barn.

    Finns såklart många fler nyanser men vill inte gå in i detalj.

    Nu har allt uppdagats med efterföljande sorg, skuld, svek, kaos och rättmätig skam för oss Sidorna hanterar det lite olika där min sida pratar och skiljer på person och relation och vi ser att det kanske är dags att gå vidare ifrån varandra efter +20 år med bibehållen grundrespekt för det vi haft och att en förälskelse kan uppstå och även om jag inte hanterat den optimalt kan vi kanske hitta nya former och i slutändan ännu bättre tillvaro. Det är tyvärr i vissa avseenden ett alltför rationellt perspektiv vi har. 

    Men den andra sidan har krigat sönder sig själva och har nu bestämt att försöka laga relationen (vilket jag såklart respekterar)med allt som kommer med det. 

    Trots kontaktförbud har viss kommunikation förekommit mail, tfn och sms (jag har dock inte försökt kontakta utan bara svarat) och till slut nu ett avslut mailledes. Det är tvetydigt skrivet men ändå ett val som inte innefattar mig. Det är extremt smärtsamt men förståeligt. Hur kan man då ändå fortsätta att via sms, mail etc gå över en gräns man själv satt? Önska "skön helg", vara tvetydig i kommunikationen och referera till saker som varit extremt privat mellan oss.Skicka signaler som jag iofs kan övertolka men du vet när du vet. Jag vet att hon inte är hundra i sitt beslut men det är det hon tagit. Varför fortsätter hon pressa gränsen. Jag upplever att jag efter att uppdagats varit extremt lyhörd och följt hennes behov. 

    Jag vet inte varför jag skriver egentligen. Jag är frustrerad, försöker få ordning på tankar och den livskris jag står mitt i. Jag vet att jag förtjänar att må dåligt, har svikit nära och kära men likväl fattas hon mig något så enormt och jag vet att jag också kanske måste dra en gräns men det är också smärtsamt. Jag vill ändå försöka stå för vad jag gjort och ta konsekvenserna av mitt handlande men då blir det tufft när den man fortfarande har känslor handlar på det sättet. 

    Jag tänker att hon inte heller gör det lätt för sig själv eller sin situation med den process hon är i. 

    Har ngn varit med om ngt liknande och vad var då utgången? 

  • Svar på tråden Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam
  • Anonym (bumer­ang)
    Tue 13 Oct 2020 16:19
    #71
    Anonym (J) skrev 2020-10-13 16:07:12 följande:
    Nej jag tror inte det spelar någon roll. Det hade inte gjort det för mig heller, men jag är inte han i detta fallet. Med det sagt, man gör det man måste göra. Skillnaden är om man gör det smart eller inte, och ja det spelar roll som faan för honom. 
    Ja, man kan hämnas på ett mycket smart sätt och undvika påföljder. Det handlar om att inte reagera direkt i affekt, utan ha tålamod, planera, genomföra och sedan njuta.
  • Anonym (sådär­)
    Tue 13 Oct 2020 16:31
    #72
    +1
    Anonym (J) skrev 2020-10-13 16:00:14 följande:
    Det är väl det jag säger, alla gör det man måste göra. Vi är inte tolv och med handlingar kommer konsekvenser. Sen kan de vara roliga eller mindre roliga. 
    Knulla någon annans fru är iof inget man måste göra, det är snarare något man gör för att man kände för det. 

    Precis, du är inte 12 men ditt agerande och ignorerandet av eventuella konsekvenser påminner kanske om någon som är 12. 

    Men det är bra att du inser att precis som du kan bete dig som en 12 åring så kan även han sänka sig till samma nivå. Det går åt båda hållen.
  • Anonym (bumer­ang)
    Wed 14 Oct 2020 11:49
    #73
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 15:54:33 följande:
    Jo det är mycket fina ord på TS men hans egna handlingar går ju rakt emot det han säger. Och mär väl hur han utgår ifrån att det är bara han som får agera omoraliskt och irrationellt, alla andra ska agera korrekt och tänka på konsekvenser.

    Väldigt typiskt för otrogna människor.
    Ja, det är väl så när man är en ynkrygg som bedrar sin egen fru och tror att han helt ostraffat kan ge se på någon annans. Jag kan bara tänka mig alla känslostormar som härjar i mannen som blev bedragen, känslor av ilska, hat, besvikelse, hopplöshet, ilska, hat, aggression, förtvivlan etc. Jag menar TS är i det här fallet en, för den bedragna mannen, vilt främmande man som klampat in i hans liv och familj och ställt till med så mycket skada, smärta och skam.  

    Jag är muslim och även om jag är mycket sekulär (kommer  från ett europeiskt land) så ser man mycket allvarligt på otrohet (och det är lika allvarligt oberoende om det är en man eller kvinna som är otrogen). Nämligen det handlar inte bara om besvikelse, trauma, smärtan och förstörda familjer utan det handlar också om förnedring, skammen för hela familjen och det handlar om heder (något som TS helt saknar). Tyvärr, är det inte ovanligt att sådana, långvariga klavertramp (läs otrohet) slutar med mycket allvarliga konsekvenser.

    Som sagt, det finns skrivna och oskrivna lagar. En bra människa känner till och respekterar båda.
  • Anonym (sådär­)
    Wed 14 Oct 2020 12:31
    #74
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-14 11:49:30 följande:
    Ja, det är väl så när man är en ynkrygg som bedrar sin egen fru och tror att han helt ostraffat kan ge se på någon annans. Jag kan bara tänka mig alla känslostormar som härjar i mannen som blev bedragen, känslor av ilska, hat, besvikelse, hopplöshet, ilska, hat, aggression, förtvivlan etc. Jag menar TS är i det här fallet en, för den bedragna mannen, vilt främmande man som klampat in i hans liv och familj och ställt till med så mycket skada, smärta och skam.  

    Jag är muslim och även om jag är mycket sekulär (kommer  från ett europeiskt land) så ser man mycket allvarligt på otrohet (och det är lika allvarligt oberoende om det är en man eller kvinna som är otrogen). Nämligen det handlar inte bara om besvikelse, trauma, smärtan och förstörda familjer utan det handlar också om förnedring, skammen för hela familjen och det handlar om heder (något som TS helt saknar). Tyvärr, är det inte ovanligt att sådana, långvariga klavertramp (läs otrohet) slutar med mycket allvarliga konsekvenser.

    Som sagt, det finns skrivna och oskrivna lagar. En bra människa känner till och respekterar båda.
    Jodå. jag tror att tanken på att lära den andra personen en läxa i varför man ger fan i andras partner kommer upp i alla  huvud någon gång. Det är ganska naturligt att ogilla ALLA som deltagit i att såra och förnedra dig. Att de allra flesta sen väljer att inte göra något för att inte själva hamna i trubbel eller för att de helt enkelt är bättre människor är en helt annan sak.

    Och det är ju uppenbar hyckleri att tycka att man själv kan bete sig hur fan man vill för att man blev kåt eller kär men kräva att alla andra alltid ska agera vuxet och korrekt mot en själv.

    Dessa oskrivna lagar tror jag handlar om instinkter, det är fullt naturligt att bli förbannad på någon som behandlat dig illa. Jag tycker frågeställningen alltid framställs sjukt vinklat. Det är som att titta på när en person spöar upp en annan och tycka det är "mänskligt" att bli förbannad och slå någon, men när personen som blev slagen sen vill slå tillbaka så börjar man yla om hur fel och omänskligt det är.... så jävla löjligt.
  • Anonym (Loo)
    Wed 14 Oct 2020 13:14
    #75
    -1 +1

    Att ni orkar...jag själv avskyr otrohet och kan nog säga att jag fortfarande är ganska bitter på den person som bedrog mig men skulle aldrig orka hålla på som ni gör; Svarar nästan bara i otrohetstrådar, alltid lååånga inlägg om vilka låga, hemska varelser de otrogna är, svarar på varandras inlägg och hetsar varandra...gud, blir ni inte trött på att vara så bitter?? Jag håller med er i sak, men det går ofta rätt snabbt från diskussion till ren hets när det blir så här, vilket ganska ofta ställer till att många lämnar tråden, inkl. Ts. Så blir det bara ni kvar. Och ärligt talat, det är också ganska lätt att folk slutar ta en på allvar när man alltid måste skrika högst och alltid ha sista ordet. Vilket ämne det än gäller.

  • Anonym (bumer­ang)
    Wed 14 Oct 2020 13:26
    #76
    -1
    Anonym (Loo) skrev 2020-10-14 13:14:27 följande:

    Att ni orkar...jag själv avskyr otrohet och kan nog säga att jag fortfarande är ganska bitter på den person som bedrog mig men skulle aldrig orka hålla på som ni gör; Svarar nästan bara i otrohetstrådar, alltid lååånga inlägg om vilka låga, hemska varelser de otrogna är, svarar på varandras inlägg och hetsar varandra...gud, blir ni inte trött på att vara så bitter?? Jag håller med er i sak, men det går ofta rätt snabbt från diskussion till ren hets när det blir så här, vilket ganska ofta ställer till att många lämnar tråden, inkl. Ts. Så blir det bara ni kvar. Och ärligt talat, det är också ganska lätt att folk slutar ta en på allvar när man alltid måste skrika högst och alltid ha sista ordet. Vilket ämne det än gäller.


    Jag förstår inte riktigt vad är ditt problem. Jag menar, det är här ett forum! Och vad gör man på ett forum? Jo, man diskuterar olika frågor, tar ställning och förklarar varför man tycker som man tycker, och det är precis vad vi gör. Vissa frågor är man mer intresserad av och det borde inte heller vara ett problem. Och det spelar absolut ingen roll vem har sista ordet, men uppenbarligen spelar det stor roll för dig. Jag tycker att TS som startade tråden borde vara mera aktiv i sitt tråd, och om han vill det, alltid få sista ordet. Det är löjligt och patetiskt att tro att alla ska hålla med eller vara tysta. Så funkar det inte varken här eller i verkligheten.
  • Anonym (sådär­)
    Wed 14 Oct 2020 13:45
    #77
    -1
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-14 13:26:45 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad är ditt problem. Jag menar, det är här ett forum! Och vad gör man på ett forum? Jo, man diskuterar olika frågor, tar ställning och förklarar varför man tycker som man tycker, och det är precis vad vi gör. Vissa frågor är man mer intresserad av och det borde inte heller vara ett problem. Och det spelar absolut ingen roll vem har sista ordet, men uppenbarligen spelar det stor roll för dig. Jag tycker att TS som startade tråden borde vara mera aktiv i sitt tråd, och om han vill det, alltid få sista ordet. Det är löjligt och patetiskt att tro att alla ska hålla med eller vara tysta. Så funkar det inte varken här eller i verkligheten.
    Jag tror att loo är en sån där lite naiv person som tycker att man alltid måste vara positivt till precis allting och får aldrig någonsin ifrågasätta eller kritisera saker oavsett vad folk säger eller gör och att döma är mycket värre än handlingen som döms... livet ska bestå av en enda stor konsensus festival där alla tar varandra i handen och sjunger akumbaya 24/7. Flört
  • Anonym (Loo)
    Wed 14 Oct 2020 14:41
    #78
    +1
    Anonym (bumerang) skrev 2020-10-14 13:26:45 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad är ditt problem. Jag menar, det är här ett forum! Och vad gör man på ett forum? Jo, man diskuterar olika frågor, tar ställning och förklarar varför man tycker som man tycker, och det är precis vad vi gör. Vissa frågor är man mer intresserad av och det borde inte heller vara ett problem. Och det spelar absolut ingen roll vem har sista ordet, men uppenbarligen spelar det stor roll för dig. Jag tycker att TS som startade tråden borde vara mera aktiv i sitt tråd, och om han vill det, alltid få sista ordet. Det är löjligt och patetiskt att tro att alla ska hålla med eller vara tysta. Så funkar det inte varken här eller i verkligheten.


    Jo, det är ett diskussionsforum och det är precis det jag menar...när det går från diskussion till att mest spy ur sig hat så blir det ju inte mycket till diskussion till slut...då tröttnar många.

    (Nu syftade jag iof inte så mycket på dig med mitt inlägg, som på vissa andra...)
  • Anonym (Loo)
    Wed 14 Oct 2020 14:43
    #79
    +1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 13:45:40 följande:

    Jag tror att loo är en sån där lite naiv person som tycker att man alltid måste vara positivt till precis allting och får aldrig någonsin ifrågasätta eller kritisera saker oavsett vad folk säger eller gör och att döma är mycket värre än handlingen som döms... livet ska bestå av en enda stor konsensus festival där alla tar varandra i handen och sjunger akumbaya 24/7. 


    Precis det här jag pratar om. Hur mycket är det här att diskutera med?
  • Anonym (sådär­)
    Wed 14 Oct 2020 15:49
    #80
    Anonym (Loo) skrev 2020-10-14 14:43:48 följande:
    Precis det här jag pratar om. Hur mycket är det här att diskutera med?
    Ungefär lika mycket som ditt inlägg kanske?
    Anonym (Loo) skrev 2020-10-14 13:14:27 följande:

    Att ni orkar...jag själv avskyr otrohet och kan nog säga att jag fortfarande är ganska bitter på den person som bedrog mig men skulle aldrig orka hålla på som ni gör; Svarar nästan bara i otrohetstrådar, alltid lååånga inlägg om vilka låga, hemska varelser de otrogna är, svarar på varandras inlägg och hetsar varandra...gud, blir ni inte trött på att vara så bitter?? Jag håller med er i sak, men det går ofta rätt snabbt från diskussion till ren hets när det blir så här, vilket ganska ofta ställer till att många lämnar tråden, inkl. Ts. Så blir det bara ni kvar. Och ärligt talat, det är också ganska lätt att folk slutar ta en på allvar när man alltid måste skrika högst och alltid ha sista ordet. Vilket ämne det än gäller.


    Hur mycket är det här att diskutera med?
Svar på tråden Jag den andra mannen - också fylld av sorg, saknad och skam