• Tue 8 Sep 2020 10:13
    5025 visningar
    15 svar
    15
    5025

    Skärmtid, vad är rimligt för en 7 åring?

    Hej alla kloka,

    Jag skall sammanfatta mig relativt kort. Träffade en kille för några år sedan som har två barn sedan tidigare som idag är 7 och 10 år gamla.

    Det har varit utmanade men också väldigt underbart, allt har funkat bra med barnens mamma vilket jag är tacksam över. 

    Dock finns det ett problem som jag upplever, varken mamman eller pappan  verkar tycka detta är ett problem. Har tagit detta med min sambo flera gånger då det går ut över vårt familjeliv men det slutar bara i bråk.

    Båda barnen har skärmtid mellan 4-8 timmar per dag när de är hos deras mamma. Ibland är det uppe i 11 timmar! Hos oss försöker vi aktivera dom med annat än mobilen men det jag får höra är "hos mamma får vi spela hur mycket som helst". Så trist att de skall tycka det är tråkigt att komma till deras pappa och mig då "vi har mobilregler". Tåls att tillägga att de inte har 0 skärmtid här utan omkring 2 timmar, försöker få in spel och appar som är lärande (lära klockan, matematik osv).

    Samma sak gäller duschningen, de kan duscha hos oss och när de kommer tillbaka 4-5 dagar senare har de inte duschat hos deras mamma och vi får börja veckan på ett tråkigt sätt och tjata om dusch, äldsta barnet hatar att duscha och det blir alltid tråkig stämning. Hämtade på skolan på måndag och då hade de inte duschat sedan onsdag förra veckan hos oss, det luktade så illa i bilen så jag kan inte förklara doften. Min sambo har tagit upp detta med dusch med mamma, de kom fram till att ha ett schema men det har fallit mellan stolarna och nu är vi tillbaka på ruta ett.

    Vi (jag) får tjata om dusch och skärmtid. Att sitta 8 timmar per dag enligt mig som 7 åring är orimligt. Eller har jag fel? Hur länge sitter era barn vid mobilen?

    Vad ska jag göra? Vill inte trampa mamman på tårna och "kritisera" hennes föräldraskap.

  • Svar på tråden Skärmtid, vad är rimligt för en 7 åring?
  • Tue 8 Sep 2020 10:29
    #1

    Vi har mellan 30-60 minuter per dag och sonen duschar varje dag (han har precis fyllt 9).

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 8 Sep 2020 10:44
    #2

    Efter de rekommendationer jag läst skulle jag säga max två timmar om dagen för de åldrarna.

    Problemet är inte att man blir lat och loj om dagarna, utan att det ger problem med uppmärksamhet, språkutveckling, koncentrationssvårigheter och naturligtvis problem med skolarbetet, mental uthållighet, rastlöshet och mycket annat.

    För mycket skärmtid är kort och gott farligt och förstör hjärnan, på riktigt! Jämför det med om man skulle låta ett barn dricka alkohol för att förstöra sina hjärnceller, för liknelsen är tyvärr inte långt ifrån.

  • Tue 8 Sep 2020 11:37
    #3

    Precis det jag försöker få fram till min sambo så han kan prata med mamman. Allt annat faller mellan stolarna och familjelivet blir lidande. Den sociala biten också, jag vill göra allt i min makt för att skolan/kompisar och fritid ska bli så bra som möjligt. Själv hade jag inte föräldrar som hjälpte mig med skolan och jag vill det bästa för mina bonusbarn. Men hur lägger jag fram detta till mamman? Barnen älskar att vara där då dom ?får spela som mycket dom vill? och de tycker det är så tråkigt ?då vi alltid måste vara ute hos er?.

  • Tue 8 Sep 2020 11:39
    #4

    Duschar ni med schampoo och tvål varje dag?

    Mamman säger att de ska duscha en gång i veckan och skölja av sig 2 gånger i veckan. Men ni håller inte det schemat så de duschar bara de dagar de är hos oss.

  • Tue 8 Sep 2020 11:55
    #5
    Allamotalla skrev 2020-09-08 11:39:19 följande:

    Duschar ni med schampoo och tvål varje dag?

    Mamman säger att de ska duscha en gång i veckan och skölja av sig 2 gånger i veckan. Men ni håller inte det schemat så de duschar bara de dagar de är hos oss.


    Ja, min son duschar med tvål varje dag, men kanske sköljer håret och tvättar med schampo varannan-var tredje dag. Jag vet att många inte tycker att barn behöver duscha varje dag, men ett par gånger i veckan är väl i alla fall minimum. 
  • Tue 8 Sep 2020 12:06
    #6

    Okej, precis så jag också vill ha det. Men svårt när alla har olika krav på barnen. För mig är det självklart men nu blir jag den tjatiga vilket jag är extremt ledsen för.

  • Anonym (Mamma­)
    Tue 8 Sep 2020 12:13
    #7

    Jag har en 10-åring som inte behöver ha någon skärmtid, då han inte är beroende av skärm.

    Däremot skulle jag anse att max en timme om dagen är rimligt. Till den timmen skulle jag räkna spel som är för kul (inte lärorika spel), youtube, ev. sociala medier/charter, osv.

    Jag skulle INTE räkna in lärorika spel, e-böcker, nyheter/lärorika filmer, etc.

    Jag räknar heller inte in en långfilm som man ser tillsammans på tvn.

  • Anonym (Mamma­)
    Tue 8 Sep 2020 12:14
    #8

    Glömde duschen!

    Min son duschar i skolan efter gympan på tisdagar och efter simningen på torsdagar och så kör vi en rejäl dusch lör eller sön.

  • Tue 8 Sep 2020 12:42
    #9

    Tack för tips. Barnen har ca 2 timmar skärmtid hos oss per dag och då ingår lärorika spel. Så kanske 1 timme youtube eller liknande. Ibland lite mer ibland mindre.

    När jag skriver om skärmtid hos deras mamma är det endast skärmtid på telefonen. 10 timmar och 54 minuter hade 7 åringen som mest och jag höll på att svimma. Vad ska jag göra? Det känns inte alls nyttigt eller bra. Vardagar snittar yngsta 5 timmar. Ibland har han spelat 2 timmar redan innan skolan hos deras mamma.

    Jag tar bort mobilen på morgonen så får vi en bättre start, vi äter frukost och kan se se lite tv innan vi åker till skolan. Men hos deras mamma ?får vi alltid spela på morgonen?. Jag vet inte vad jag ska göra när våra regler är så olika.

  • Anonym (Aya)
    Tue 8 Sep 2020 14:27
    #10

    Ja, den tiden är helt jäkla uppåt väggarna. Blir förbannad och tycker synd om barnen som har det så här.Vår sjuåring får spela max 45 min per dag och tv max 60 min. Din man måste ta sitt ansvar som förälder. Varför gör han inte det? Han måste väl ändå inse hur orimligt det är?

  • Tue 8 Sep 2020 14:57
    #11

    Vet inte om jag är konservativ( är dock ung förälder ) men mina barn i sexårsåldern sitter inte med mobiler och paddor. Youtube på tv eller Netflix en stund på morgonen. Blir fan mörkrädd när jag ser hur vi VUXNA blir påverkade av dessa jävla skärmar i ansiktet så vill inte ens tänka på barn. I tv:n fastnar dom inte alls på samma sätt!

    Det kommer när det kommer, men håller ut på det så länge det går. Men en timme tv till vardags och två på helgen. Skiter i folk som skryter om hur duktig ungarna blir på engelska, är övertydligt hur det påverkat barn i våran närhet socialt, de med mest mobilttid är inte alls lika socialt utvecklade som andra barn hur bra engelska dom än pratar

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 8 Sep 2020 15:39
    #12

    Det är ert hem och era regler så det är bara att fortsätta hålla på dem och fortsätta ha diskussioner med mamman om hur skadligt det är. Jag rekommenderar att föräldrarna har ett gemensamt samtal kring detta hos vårdcentralen eller skolsköterskan!

    Men det är inte du som bonusmamma som ska vara boven i dramat, det är pappan som i första hand ska driva de här frågorna, både till barnet och mamman.

  • Tue 8 Sep 2020 16:55
    #13

    Jag vet att föräldrarna har detta ansvar men samtligt kan jag inte låta det gå förbi mig, vill att dom ska få den bästa uppväxten. Hitta ro till skolan, få hjälp med läxor, kanske utöva någon sport osv. Men så länge de spelar på mobilerna är allt annat som bortblåst.

    Min kille sätter gränser hemma hos oss gällande skärmtid men direkt det kommer till att skärmtiden är hög hos deras mamma är det som att han inte vågar ta den diskussionen med henne. Han tar hellre diskussionen med barnen om gränsen som gäller hos oss än att gå till botten men problemet och hitta en gemensam lösning som gäller hos båda.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 8 Sep 2020 17:00
    #14

    Jag tror faktiskt att han gör rätt, för jag misstänker att han redan nu vet att hon ändå inte kommer gå med på det utan att det bara blir en massa bråk i onödan. Då får det vara som det är tyvärr.

  • Anonym (Veten­skapen­s värld)
    Tue 8 Sep 2020 17:37
    #15

    Tittra på Vetenskapens värld på Svt play  om hur skärmar påverkar
    barnens hjärnor.Tankeställare för oss alla.

Svar på tråden Skärmtid, vad är rimligt för en 7 åring?