• Lionessa85

    ÄGGPLOCK - smärtlindring ? klinik ? - Hjälp din medkvinna

    Hej tjejer, så utredning på gång här men mina tankar kretsar EN sak och det är äggplocket. 

    Vissa upplever det hemskt och vissa inget alls men så frågade jag min svägerska som nyligen upplevt detta. 

    Hon gjorde sin ÄP på Sophiahemmet där hon endast fick alvedon, Ipren & 5mg morfintablett Förvånad !?

    Hon låg i pina och de höll på att avbryta då hon började skaka. Blir så förbannad, hur kan man behandla någon så och inte ge tillräckligt med smärtlindring!?


    Medan vissa från andra kliniker fått morfin intravenöst och vissa varit nedsövda men inga av dessa berättar VAR de har gjort ÄP. 

    Så det jag vill gärna veta, från er som har gjort detta ÄP, är er upplevelse, vilken klinik och stad. 

    JAG UPPSKATTAR ALLA ERA SVAR! Hjärta
  • Svar på tråden ÄGGPLOCK - smärtlindring ? klinik ? - Hjälp din medkvinna
  • Anonym (Usö)
    Lionessa85 skrev 2020-09-08 19:01:00 följande:

    Hej tjejer, så utredning på gång här men mina tankar kretsar EN sak och det är äggplocket. Vissa upplever det hemskt och vissa inget alls men så frågade jag min svägerska som nyligen upplevt detta. Hon gjorde sin ÄP på Sophiahemmet där hon endast fick alvedon, Ipren & 5mg morfintablett  !?

    Hon låg i pina och de höll på att avbryta då hon började skaka. Blir så förbannad, hur kan man behandla någon så och inte ge tillräckligt med smärtlindring!?Medan vissa från andra kliniker fått morfin intravenöst och vissa varit nedsövda men inga av dessa berättar VAR de har gjort ÄP. Så det jag vill gärna veta, från er som har gjort detta ÄP, är er upplevelse, vilken klinik och stad. 

    JAG UPPSKATTAR ALLA ERA SVAR! 


    Har gjort två äggplock på USÖ (Örebro). Det gjorde mycket ont på en sida, på andra sidan var det helt okej. Fick alvedon, lugnande och morfin intravenöst. Jag kände mig mycket omhändertagen trots smärta.
  • Anonym (Aj.)

    På Akademiska sjukhuset i Uppsala. Fick morfin intravenöst. Det var väldigt smärtsamt. Jag tänker att man får förbereda sig mentalt på att det kan göra ont, men det är en kort stund och värt besväret. Jag hade hört innan att det inte skulle kännas så mycket. Det var lite dumt, för det blev lite av en chock. Man kan säkert preppa m Alvedon innan. Bra om man kan få lugnande. Jag har hört den som har genomfört äggplock på Linnekliniken i Uppsala som har varit lätt sövda. Den personen hade en mindre smärtsam upplevelse. Man överlever och en del uppfattar ingreppet säkert som mindre smärtsamt än vad jag gjorde.

  • Sussna85

    Men guuud vilken pärs för henne!Gråter

    Jag har gjort två ÄP hittills i Åbo på Aurakliniken. Har fått morfin intranevöst.

    Första gången var inga problem, andra gången gjorde det ont, läkaren kom inte åt äggblåsorna direkt och fick "gröta" runt lite.
    Men så fort jag kved till så var de där och gav mer smärtlindrande så det var ändå nått jag kunde uthärda.

    Efter ÄP får vi alltid stanna så länge vi behöver, bor på Åland och måste ta båten hem på kvällen varje gång... de ger smärtlindring som Panacod efteråt vid behov.

  • Lena74

    Gjorde IVF för 20 år sen. Äggplock på linnekliniken i Uppsala. Fick Alvedon o Ipred o även morfin intravenöst. Kände inget alls.

  • Mooki

    Har gjort 7 äggplock. Det första var helt smärtfritt, vid de övriga upplevde jag bara lätt smärta. Det var fullt hanterbar trots att jag har låg smärttröskel. Fick smärtstillande och lugnande itravenöst alla gångerna.

  • Anonym (Blad)

    Vet att det här låter superflummigt, men tänk på att andas. Jag har gjort två plock och, visst, det gör ont - men det är hanterbart. Ville inte ha lugnande, men fick Alvedon innan och morfin intravenöst. Första gången fick jag lite för mycket morfin, så jag svimmade. Ville inte ha det så igen, så jag förklarade att de inte bara kan köra på, även om jag grimaserar illa. Andra gången var de lite långsammare, så jag kunde komma in i en andning jag lärt mig efter 1,5 års yogaträning. Långa, långsamma andetag in OCH ut genom näsan fungerade för mig. Jag har också en sida som gör ondare än den andra.

  • Anonym (Rmc malmö)

    Hej! Jag har gjort 2 äggplock på rmc Malmö. Man får först 2 Alvedon och 1 postafen. Därefter får man smärtstillande intravenöst, 1 dos precis innan de ger lokalbedövning i sidan. Sen får man själv säga till om man behöver mer. Jag har fått ytterligare 2 doser båda gångerna och det har varit lagom för att stå ut. Och som tidigare inlägg, andningen är jätteviktig. Fokusera på djupa andetag och försök att slappna av i höfterna, som man gör vid tex meditation. På rmc Malmö har de också skärmar så man ser både ultraljudet och när embryologerna letar efter äggen. Det är en bra distraktion, och väldigt kul att själv få se när de hittar äggen!

  • Anonym (Anonym)

    Två äggplock på Livio i Falun, båda gjorde ont. Fick två Alvedon samt lugnande innan, under plocket fick jag morfin intravenöst. Tycker dock inte det hjälpte så mycket men hade åtminstone inte så ont att jag skakade eller ville avbryta. Väldigt omhändertagande och fin personal där, rekommenderas!

Svar på tråden ÄGGPLOCK - smärtlindring ? klinik ? - Hjälp din medkvinna