• Wed 9 Sep 2020 08:00
    2557 visningar
    23 svar
    23
    2557

    Kissar i sängen

    Hej måste få fråga er som har större barn som kissar i sängen.

    Hur gör ni på morgonen?

    Ex är det så att vi är lediga och vår dotter vaknar vid 8 så kan hon ligga kvar fram till 9 utan problem trots att natt byxan är blöt.

    Kännes som hon struntar i det.

    När hon ska till skolan så får vi säga till henne att hon måste duscha före frukosten.

    Så vi tänkte höra om era stora barn är lika och om ni har några tips hur vi ska gå vidare.

    (Hon blev så här när hon gick från dry nites till Tena pants xxs.

    Innan så va hon på toa så fort hon vaknade.)

  • Svar på tråden Kissar i sängen
  • Fri 11 Sep 2020 21:55
    #11

    Hon har endast adhd men annars inga större fel.

    Hon är bara sen i utvecklingen säger de.

    Va skönt att höra att det finnes fler med samma problem.

  • Anonym (JjJ)
    Sat 12 Sep 2020 07:24
    #12
    3 barns mor skrev 2020-09-11 21:55:54 följande:

    Hon har endast adhd men annars inga större fel.

    Hon är bara sen i utvecklingen säger de.

    Va skönt att höra att det finnes fler med samma problem.


    Det gör ju det! Men i och med att de flesta inte pratar om det så känns det inte så.

    Vet inte om ni provat larm, men om ni vill göra det så kan jag tipsa om larmet Rodger. Vårt barn ville inte prova larmet som vården lånar ut. Det hade hög och otäck signal som skrämde. Larmet vi köpte väljer man ljud och volym på. Och sensorn sitter i ett par särskilda kalsonger/trosor (olika för flickor och pojkar) som ser ut nästan som vanliga underkläder och som man tvättar i maskinen sen.
  • Anonym (Jag)
    Sun 13 Sep 2020 11:06
    #13

    Det är inget konstigt, blöjan känns bekväm även när den blivit våt. Den sväller upp och blir lite tjockare och kanske hon gillar det. Jag tyckte faktiskt om det själv, tog oftast av den efter frukost.

  • Anonym (HS)
    Mon 14 Sep 2020 07:38
    #14
    3 barns mor skrev 2020-09-09 08:00:54 följande:

    Hej måste få fråga er som har större barn som kissar i sängen.

    Hur gör ni på morgonen?

    Ex är det så att vi är lediga och vår dotter vaknar vid 8 så kan hon ligga kvar fram till 9 utan problem trots att natt byxan är blöt.

    Kännes som hon struntar i det.

    När hon ska till skolan så får vi säga till henne att hon måste duscha före frukosten.

    Så vi tänkte höra om era stora barn är lika och om ni har några tips hur vi ska gå vidare.

    (Hon blev så här när hon gick från dry nites till Tena pants xxs.

    Innan så va hon på toa så fort hon vaknade.)


    Vår pojk (9 år) har inte så bråttom upp på helg och lov utan kan ligga och dra sig/somna om långt över en timme fast blöjan är blöt. jag tror som någon skrivit barn som alltid har sovit med blöja och är bekväm med att göra det tänker inte på den.

    när han var mindre satt han nästan alltid i soffan och tittade på tv med blöjan fortfarande på när vi gick upp. det har han slutat med så fort han går ur sängen tar ha av den nu och tvättar sig på toaletten. 
  • Anonym (Frank­ie)
    Mon 14 Sep 2020 08:25
    #15
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 09:35:58 följande:

    Det låter ju som om hon fortfarande inte blivit blöjfri? Har ni pratat med läkare om varför hon fortfarande inte kan kontrollera sitt kissande?


    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 11:27:32 följande:

    Nej men HAR ni pratat med en läkare eller inte?? För det är INTE normalt att kissa på sig i den åldern. Alla kan ha olyckor, eller perioder, men sängvätning ska alltid diskuteras med vården. Har hon någonsin varit blöjfri ens en gång?


    Varför ger man sig in och kommenterar i trådar om ämnen man inte vet något alls om? TS ställde frågan till oss som faktiskt har större barn som kissar i sängen. Vi är väldigt många så ingen risk att TS inte får svar...
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 14 Sep 2020 10:58
    #16
    Anonym (Frankie) skrev 2020-09-14 08:25:43 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-09 11:27:32 följande:

    Nej men HAR ni pratat med en läkare eller inte?? För det är INTE normalt att kissa på sig i den åldern. Alla kan ha olyckor, eller perioder, men sängvätning ska alltid diskuteras med vården. Har hon någonsin varit blöjfri ens en gång?


    Varför ger man sig in och kommenterar i trådar om ämnen man inte vet något alls om? TS ställde frågan till oss som faktiskt har större barn som kissar i sängen. Vi är väldigt många så ingen risk att TS inte får svar...
    Om man ska kunna ge råd öht är det bra om man har information först. Varför håller man på att kommentera och klanka ner på andras kommentarer istället för att hjälpa ts?
  • Anonym (JjJ)
    Mon 14 Sep 2020 16:40
    #17
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-14 10:58:46 följande:

    Om man ska kunna ge råd öht är det bra om man har information först. Varför håller man på att kommentera och klanka ner på andras kommentarer istället för att hjälpa ts?


    Det är därför TS frågade specifikt oss som har större barn som kissar i sängen (se första meningen i TS) och inte folk som inte kan särskilt mycket om sängvätning. Vi som faktiskt känner till det här fick all information vi behövde och kunde svara.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 14 Sep 2020 16:46
    #18
    Anonym (JjJ) skrev 2020-09-14 16:40:31 följande:
    Det är därför TS frågade specifikt oss som har större barn som kissar i sängen (se första meningen i TS) och inte folk som inte kan särskilt mycket om sängvätning. Vi som faktiskt känner till det här fick all information vi behövde och kunde svara.
    Så man får alltså inte ställa frågor för mer klarhet i situationen? Så bra att du berättar för mig om forumets regler :)
  • Anonym (JjJ)
    Mon 14 Sep 2020 17:03
    #19
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-14 16:46:23 följande:

    Så man får alltså inte ställa frågor för mer klarhet i situationen? Så bra att du berättar för mig om forumets regler :)


    Jo, så klart får man det. Men man kan fråga på ett omtänksamt och trevligt sätt, eller på annat sätt...

    Ser jag till mig själv så är jag som förälder väldigt trött på fördomen att sängvätning är onormalt - vilket du skrev att det är. Just den fördomen är orsaken till att barnen lätt känner skam inför att de kissar i sängen - något som gör det både svårare att hantera i vardagen och faktiskt också svårare att behandla.

    Sängvätning är relativt vanligt. Det är bara det att onormalt-stämpeln gjort att väldigt få pratar öppet om det. När du skriver att det är onormalt trampar du på en tå som är rätt ordentligt öm. Både barnet och vi föräldrar kämpar med att komma ihåg det som läkaren sagt: det är inte onormalt, det är inte tecken på sjukdom, det är ett praktiskt bekymmer som i de allra flesta fall går över av sig själv.

    Du skrev dessutom din fråga till mig på ett aggressivt sätt, med versaler och dubbla utropstecken. Det ger inte något särskilt vänligt och omtänksamt intryck. Du verkar också blandat ihop mig och TS, men ber inte om ursäkt när det påpekades.

    Sammantaget ger det inte ett särskilt trevligt intryck och det ökar irritationen över att du försöker svara på något du inte är insatt i.
  • Anonym (HS)
    Tue 15 Sep 2020 07:30
    #20
    Anonym (JjJ) skrev 2020-09-14 17:03:17 följande:
    Sängvätning är relativt vanligt. Det är bara det att onormalt-stämpeln gjort att väldigt få pratar öppet om det. När du skriver att det är onormalt trampar du på en tå som är rätt ordentligt öm. Både barnet och vi föräldrar kämpar med att komma ihåg det som läkaren sagt: det är inte onormalt, det är inte tecken på sjukdom, det är ett praktiskt bekymmer som i de allra flesta fall går över av sig själv. 
    Tycker du belyser detta problem riktigt bra. tänk om alla sam har äldre barn som kissar i sängen hade vågade prata mer om det. jag tror det hade stärkt dessa barn då hör dom att dom inte är ensamna på ett helt annat vis än att en gubbe i vit rock säger lite siffror och % tal.

    (förlåt TS för vi kom ifrån din fråga)
  • Anonym (Jag)
    Sat 19 Sep 2020 11:41
    #21
    Anonym (HS) skrev 2020-09-14 07:38:21 följande:

    Vår pojk (9 år) har inte så bråttom upp på helg och lov utan kan ligga och dra sig/somna om långt över en timme fast blöjan är blöt. jag tror som någon skrivit barn som alltid har sovit med blöja och är bekväm med att göra det tänker inte på den.  


    Så gjorde jag också och gick även upp och åt frukost, jag tyckte det tom. var skönt.
  • Fri 16 Jul 2021 20:01
    #22

    Blöja eller ni får låta ert barn kissa igen och tvätta lakan dagarna lång-

  • Anonym (Jag)
    Fri 30 Jul 2021 23:42
    #23

    Då måste man ha blöja, och det är det skönaste för alla parter i den situationen då

Svar på tråden Kissar i sängen