• Wed 9 Sep 2020 15:17
    6446 visningar
    395 svar
    395
    6446

    BF Maj 2021 (stannar på fl)

    Hej alla! Jag märkte att många i den andra BF maj gruppen gärna vill vara med i grupp på Facebook och då jag hellre vill stanna här på FL tänkte att jag startar en sån grupp om någon är intresserad.

    Jag är 29 år gammal och väntar mitt 3e barn. BF 17/5-21. Det har varit en berg- och dalbana och jag har inte varit säker på om vi ska fortsätta graviditeten eller ej men jag lutar nu mot att fullfölja. Är väldigt orolig för eventuella komplikationer och sjukdomar, är det någon annan med liknande känslor?

  • Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)
  • Thu 17 Sep 2020 10:35
    #71
    Bäbiiiis skrev 2020-09-17 10:16:01 följande:

    Hej alla,

    Har ni börjat tänka mer på vad ni äter och undviker att äta nu när graviditeten är ett faktum. Jag tar folsyratillskott men inga andra tillskott. Borde man göra det? Har slutat äta skinka eller korv på mackan och bara max två koppar kaffe per dag. Sen finns det ju många fler saker att undvika med hittills är det dessa justeringar jag behövt göra. Det tar ett tag att komma in i rätt tänk och reagera när man blir bjuden på mat som kanske inte är gravidanpassad. Sen blir det ju extra svårt när man inte vill berätta att man är gravid.


    Jag har börjat äta folsyra (gravidvitaminer) men sen äter jag i princip veganskt förutom ost och smör ibland. Jag ska köpa omega-3 idag och vara mer noggrann med vad jag äter, man slarvar ju ibland. Kaffet blir väl en utmaning till att börja med. Hemma är det lugnt men en jobbdag blir det lätt 10 koppar ;) Höll mig till tre koppar de andra graviditeterna.
    Väntar femte barnet :)
  • Thu 17 Sep 2020 11:13
    #72

    Ja, kaffeuppoffringarna är inte lätta!! Jag är kaffemissbrukare ut i fingerspetsarna så det är en challenge. Skall försöka hålla mej till tre koppar men blir ofta någon extra. Byter ut mot koffeinfritt ibland dock. Förövrigt måste jag förhålla mej till lite lättare mat. Jag går upp som satan under graviditeterna och det börjas tidigt. I vecka 7 nu och redan minst 1kg plus.

    Brukade alltid gå ner allt med amningen sen men sista kunde jag inte amma pga bröstoperation så räknar med att det går åt skogen denna ggn med. Varav kommer få slita av mej kilona igen så skall försöka hålla dem till så få som möjligt.

    Grav 1- 23,5 kg plus. 25,5 kg ner med amning

    Grav 2- 12 kg plus (pga strikt diet efter 10kg plus i v 25), 20 kg ner med amning och diet

    Grav 3- 18 kg plus, 20 kg ner med amning

    Grav 4- 20 kg plus, 5 kg ner efter förlossning, resten med strikt diet (Ingen amning)

    Började denna efter två semesterkilon extra så känns som en lite extra sur start dessutom, och redan som sagt 1-1,5kg plus i endast vecka 7 (6+0).

    Ang tillskott. Skall köpa omega-3 , och tar folsyra nu . Samt tablett för sköldkörteln. Annars inget extra.

    Igår var vi föresten och såg lill-kornet via vul. Hjärtat pickade på fint på minisen. :)

    Känns som en avklarad milstolpe!

  • Thu 17 Sep 2020 11:50
    #73
    Go o gla skrev 2020-09-17 11:13:27 följande:

    Ja, kaffeuppoffringarna är inte lätta!! Jag är kaffemissbrukare ut i fingerspetsarna så det är en challenge. Skall försöka hålla mej till tre koppar men blir ofta någon extra. Byter ut mot koffeinfritt ibland dock. Förövrigt måste jag förhålla mej till lite lättare mat. Jag går upp som satan under graviditeterna och det börjas tidigt. I vecka 7 nu och redan minst 1kg plus.

    Brukade alltid gå ner allt med amningen sen men sista kunde jag inte amma pga bröstoperation så räknar med att det går åt skogen denna ggn med. Varav kommer få slita av mej kilona igen så skall försöka hålla dem till så få som möjligt.

    Grav 1- 23,5 kg plus. 25,5 kg ner med amning

    Grav 2- 12 kg plus (pga strikt diet efter 10kg plus i v 25), 20 kg ner med amning och diet

    Grav 3- 18 kg plus, 20 kg ner med amning

    Grav 4- 20 kg plus, 5 kg ner efter förlossning, resten med strikt diet (Ingen amning)

    Började denna efter två semesterkilon extra så känns som en lite extra sur start dessutom, och redan som sagt 1-1,5kg plus i endast vecka 7 (6+0).

    Ang tillskott. Skall köpa omega-3 , och tar folsyra nu . Samt tablett för sköldkörteln. Annars inget extra.

    Igår var vi föresten och såg lill-kornet via vul. Hjärtat pickade på fint på minisen. :)

    Känns som en avklarad milstolpe!


    Känner igen mig här! Jag har haft 26, 28, 29.5 resp 26 kg viktuppgång under mina graviditeter. Har gått ner det igen men känns ju lite mkt ändå. Man har ju bara en kropp. Jag gjorde en bukplastik efter tredje barnet och hade tur förra grav att det höll sig. Dock liten mage, mindre än första grav och ut kom en på 4,3 kg i v 38+6. Snitt pga säte.
    Väntar femte barnet :)
  • Thu 17 Sep 2020 12:05
    #74

    Skönt man inte är så ensam med att dra på sej en massa kilon. ;) Av de förra endast fem kilon ner efter förlossning, stod min son för 4,2 av dem. Så ja, man gick verkligen ner det absolut minsta. Jag är lite mer orolig denna ggn iom amningen inte funkade sista så får ingen ?extra hjälp? sas. Och just som man gått ner allt (och upp semesterkilon) så flyttade ett nytt gryn in. Ha.

    Hoppas bukplastiken håller för dej denna gång med. Jag hoppas göra en efter denna graviditeten. Tanken är att detta är ?sista resan? om allt går vägen. Var återhämtningen tung efter din op?

  • Thu 17 Sep 2020 12:47
    #75
    Go o gla skrev 2020-09-17 11:13:27 följande:

    Igår var vi föresten och såg lill-kornet via vul. Hjärtat pickade på fint på minisen. :)

    Känns som en avklarad milstolpe!


    Så härligt att få se det lilla hjärtat picka. Grattis till milstolpe!

    Jag har också gått upp 20-25 kg båda mina tidigare graviditet och inte riktigt lyckats gå ner allt efteråt. Ligger på 10 kg mer nu jämfört med innan första barnet för 6 år sedan. Amningen har inte hjälpt mig alls med viktnedgången tyvärr, bara träning som hjälpt förutom att ca 10 kg rann av direkt efter förlossning. Antar att det mest var vätska.
  • Thu 17 Sep 2020 13:56
    #76

    Jag har aldrig druckit kaffe men cirka 1,5 liter Pepsi Max om dagen, vilken jag nu lyckats dra ner till 0,5 liter per dag, med viss möda. Börjat äta mer grönsaker, vilket jag är dålig på annars, så tack till lilla myran som gör mig duktigare :D Tar folsyra 500, multivitamin kvinna och järnkapsel, bara utifall att. Har ingen brist vad jag vet men är vegetarian så saknar en hel del i kosten. Började gymma ett par veckor innan plusset och tänker försöka fortsätta, dock utan att pusha för hårt och bara ett par dagar i veckan. I övrigt får det bli promenader! Hur ser ni på/har ni hört om gymmande när man är gravid (tidig graviditet då främst)?

    Idag upplever ganska ömma bröst och igår lite illamående av ett par olika dofter i min närhet... Hoppas det kan vara tecken på att något faktiskt händer där inne och inte bara inbillning :)

  • Thu 17 Sep 2020 14:41
    #77
    Go o gla skrev 2020-09-17 11:13:27 följande:

    Ja, kaffeuppoffringarna är inte lätta!! Jag är kaffemissbrukare ut i fingerspetsarna så det är en challenge. Skall försöka hålla mej till tre koppar men blir ofta någon extra. Byter ut mot koffeinfritt ibland dock. Förövrigt måste jag förhålla mej till lite lättare mat. Jag går upp som satan under graviditeterna och det börjas tidigt. I vecka 7 nu och redan minst 1kg plus.

    Brukade alltid gå ner allt med amningen sen men sista kunde jag inte amma pga bröstoperation så räknar med att det går åt skogen denna ggn med. Varav kommer få slita av mej kilona igen så skall försöka hålla dem till så få som möjligt.

    Grav 1- 23,5 kg plus. 25,5 kg ner med amning

    Grav 2- 12 kg plus (pga strikt diet efter 10kg plus i v 25), 20 kg ner med amning och diet

    Grav 3- 18 kg plus, 20 kg ner med amning

    Grav 4- 20 kg plus, 5 kg ner efter förlossning, resten med strikt diet (Ingen amning)

    Började denna efter två semesterkilon extra så känns som en lite extra sur start dessutom, och redan som sagt 1-1,5kg plus i endast vecka 7 (6+0).

    Ang tillskott. Skall köpa omega-3 , och tar folsyra nu . Samt tablett för sköldkörteln. Annars inget extra.

    Igår var vi föresten och såg lill-kornet via vul. Hjärtat pickade på fint på minisen. :)

    Känns som en avklarad milstolpe!


    Är min första graviditet. Är överviktig redan nu, så jag hoppas verkligen att jag kan hålla vikten i schack! Har du fått diabetes eller så?
  • Thu 17 Sep 2020 14:44
    #78
    Maria Maruschka skrev 2020-09-17 13:56:19 följande:

    Jag har aldrig druckit kaffe men cirka 1,5 liter Pepsi Max om dagen, vilken jag nu lyckats dra ner till 0,5 liter per dag, med viss möda. Börjat äta mer grönsaker, vilket jag är dålig på annars, så tack till lilla myran som gör mig duktigare :D Tar folsyra 500, multivitamin kvinna och järnkapsel, bara utifall att. Har ingen brist vad jag vet men är vegetarian så saknar en hel del i kosten. Började gymma ett par veckor innan plusset och tänker försöka fortsätta, dock utan att pusha för hårt och bara ett par dagar i veckan. I övrigt får det bli promenader! Hur ser ni på/har ni hört om gymmande när man är gravid (tidig graviditet då främst)?

    Idag upplever ganska ömma bröst och igår lite illamående av ett par olika dofter i min närhet... Hoppas det kan vara tecken på att något faktiskt händer där inne och inte bara inbillning :)


    Ååh, jag har haft samma med cola zero! Jag dricker ingen cola eller pepsi nu, inte heller kaffe. Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt. Älskar bubbelvatten och smaksätter det med fun light (inte heller särskilt bra såklart!).

    Vad gäller gym har jag faktiskt hoppat över det nu i början. Brukar annars gå en gång i veckan. Det är säkert ingen fara, men jag försöker att inte lyfta så tungt över huvud taget. :) jag går hundpromenader och passar på att städa hemma och så. Ligger tyvärr mycket på soffan också... jag har också ?bara? ömma bröst. Inget illamående eller så. Vill gärna ha det, hur sjukt det än låter, haha.
  • Thu 17 Sep 2020 15:02
    #79

    Ja, det var kul att se det lilla hjärtat picka!!

    Hade inte diabetes under grav. Jag tror helt enkelt min kropp tänker att det är att lagra fett som tusan för att få fet mjölk efteråt. Men som sagt, skiter sej ju nu då min bröstoperation sabbat mjölkkanalerna (op via bröstvårtorna).

    Ang. träning så är det ingen fara så vitt jag vet. I senare delen av graviditeten får man ev. anpassa träningen lite så man undviker mycket pressande neråt (typ krystpress), etc. Med trean tränade jag i snitt 2h per dag tom sjunde månaden. Inkl. bodypump. Hade gärna tränat nu men med Corona som härjar fritt här i Spanien blir det inga gymbesök för mej nu inte, och jogga med mera avskyr jag. Promenader går bra fast segt med ansiktsmask på sej :/

  • Thu 17 Sep 2020 15:21
    #80
    Go o gla skrev 2020-09-17 15:02:22 följande:

    Ang. träning så är det ingen fara så vitt jag vet. I senare delen av graviditeten får man ev. anpassa träningen lite så man undviker mycket pressande neråt (typ krystpress), etc. Med trean tränade jag i snitt 2h per dag tom sjunde månaden. Inkl. bodypump. Hade gärna tränat nu men med Corona som härjar fritt här i Spanien blir det inga gymbesök för mej nu inte, och jogga med mera avskyr jag. Promenader går bra fast segt med ansiktsmask på sej :/


    Oj, hjälp, det måste vara en helt annan upplevelse med graviditet i mer utsatta covidförhållanden, jösses!

    Vad kul att höra att du orkade gymma så bra, jäklar va duktigt :D (så mycket skulle jag inte klara att gymma ens i vanliga fall XD).
Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)